Schweizer SGU 1-19 schaal 1:4 met staalbuisromp

Er moesten nog 2 stringers onder aan de neus om de neus vorm te geven, eerst de steuntjes

IMG_4072.JPG

IMG_4076.JPG

en dan de stringers , ik kwam (vuurvaste) handen te kort....

Dan de nodige details; om de struts makkelijk demontabel te maken soldeerde ik M2 moertjes op de brackets en die liepen met solderen natuurlijk vol met zilver. Dus open boren en draadtappen met een tapje in een handboorhouder, die kon ik vlak genoeg tegen de romp leggen.
Ik zat gelijk naar het mooie soldeerwerk van Claude te kijken, chapeau Claude!!

IMG_4079.JPG

IMG_4080.JPG

Gelukkig raak ik de moertjes zo niet meer kwijt op het veld… Het plan is om de struts permanent aan de vleugels te laten zitten. De vleugelwortel wil ik met 1 lange 2mm pen (per kant) vastzetten.

Dan de stabilo struts , die komen met M2 boutjes permanent aan het stabilo en met een 1mm staaldraad clip aan de romp. In het U vormige metalen profiel komt een hardhouten slof.

IMG_4082.JPG

Proefpassen van de houten componenten.

IMG_4084.JPG

IMG_4085.JPG

Hij is bijna schilderklaar, wordt het spuiten of kwasten? Daar ga ik over denken. Het afwerken van de vleugels is nu aan de beurt.

Vincent

Bijlagen

• IMG_4063.JPG
    IMG_4063.JPG
    222 KB · Weergaven: 46
  • IMG_4064.JPG
    IMG_4064.JPG
    247,4 KB · Weergaven: 52
  • IMG_4066.JPG
    IMG_4066.JPG
    238 KB · Weergaven: 47
Dankje Berrie!! Mijn fokker FG-2 heb ik met een soort primer/ aflak in 1 gespoten, dat ging prima. het geheel wordt bekleed, dus goed beschermd. Spuiten is makkelijk, maar er gaat wel veel naast ha ha !

Het verder afwerken van de vleugels.

Allereerst wilde ik de neus indekken en wel met 0.5mm triplex. Het profiel heeft een scherpe bocht net onder de neuslijst. Ik wilde het triplex lijmen met de “gedroogde witte lijm, foliebout” methode en dat bochtje vond ik te krap. Ik boog een overmaatse strook triplex tot een gootje waar ik een beetje kokend water doorheen goot, dat herhaalde ik een paar keer tot ik een echt krappe bocht had. Ik liet dat zo drogen

IMG_4093.JPG

Uitleggen is lastig,

Ik deed witte lijm op de vleugel, drukte daar het triplex op, haalde dat eraf en smeerde het met een vinger uit

IMG_4095.JPG

IMG_4096.JPG

Na drogen zette ik met een folieboutje op 150gr de neuslijst vast

IMG_4097.JPG

daarna de hoofdligger boven en onder. Om het mooi op de ligger aan te laten sluiten. klemde ik een lat boven en onder

IMG_4099.JPG

en smeerde aan de achterkant extra lijm in die verbinding. Na uitharden sneed ik de overmaat triplex af.

Het stukje indekking bij de tip was dubbel gebogen, ik lijmde er segmentjes triplex op

IMG_4102.JPG

IMG_4100.JPG

en de neuslijst maakte ik met 2 laagjes dun vuren
IMG_4104.JPG

Toen de capstrips , gesneden uit 0.5mm triplex, een heleboel!

IMG_4105.JPG

Ook nog de indekking bij de rolroer bediening

IMG_4110.JPG

(gelukkig werkt dat prima) en ze zijn zo zachtjes aan klaar. het balsa nog beitsen en dan bekleden.

Vincent

Gaaf werk . Bij mijn sg 38 had ik ook mallen gemaakt om de indekking te plaatsen . Eerst het triplex laten weken . Op de mal klemmen en rond strijken met de bout . Door het vocht en de hitte wordt het triplex lijm soepel en buigt het makkelijk . Laten drogen en verlijmd op de vleugel .
Blijft wonderbaarlijk heerlijk werken dat vliegtuig triplex .

Voor het bekleden monteerde ik de vleugels om de lengte van de struts te controleren

IMG_4118.JPG

De staalbuisromp moest gespoten worden, na wat probeersels werd dat primer met een spuitbus, teveel buisjes voor de kwast!
Daarna de rc componenten inbouwen, de accu houder met ballastmogelijkheid in de neus met aan/uit schakelaar

IMG_4155.JPG

achter het fraaie instrumentpaneel dat Claude gemaakt had.

IMG_4163.JPG

De servo’s en ontvanger dicht achter de piloot
IMG_4157.JPG

Hij bleek ook een fraaie pilote te hebben, die paste prima (oppassen met rugvluchten!)

IMG_4145.JPG

IMG_4148.JPG

Hij was klaar om bekleed te worden en daarvoor koos ik Diacov. Dit is een weefsel met een lijmlaag. Het plakt enorm goed, afsnijden gaat lastig omdat het een weefsel is. Uit de lossen hand is het erg lastig om netjes te snijden. De vleugels en staartvlakken waren geen probleem . Toen de romp, het bekleden op zich ging prima, het plakt fantastisch, ook op de dunne buisjes, afsnijden valt niet mee…..

IMG_4152.JPG

IMG_4154.JPG

IMG_4158.JPG

Ik kreeg de overlapjes op de gebogen neus niet strak en daarom snee ik 8mm brede stroken en lijmde die over de naden.

IMG_4164.JPG

Dat zag er beter uit.

Toen het cg bepalen. Met Ecalc kwam ik op 80- 99 mm van de voorlijst. Er moest ongeveer 380gr lood bij, dat kon mooi onder de (demontabele) accu houder. Met deze ballast ligt het cg op 92 mm. Geparkeerd blijft hij nog net met zijn staart op de grond, het weel kan ik niet verplaatsen en het cg verplaats ik liever nog niet naar achter.….. Het vliegklare gewicht is 4040gram, dat blijft dus mooi binnen de 4 – 4,5 kg die Claude als prognose had.

Nu het schilderen nog, dat wil ik beperkt houden, de transparantie van het model heeft toch wel wat. Eerst foto’s buiten!

Vincent.

Rick, de strijkplank gebruik erg vaak, alleen hardsolderen niet! een heel enkele keer wordt er op gestreken Ssst.
Berrie, dankje, maar ik wil hem eerst afmaken en rustig invliegen. Ik had gehoopt hem eerder af te hebben, maar er kwam(en) een reparatie klus(sen) tussendoor, helaas.

Hij bleek ook een fraaie pilote te hebben, die paste prima (oppassen met rugvluchten!)

img_4148-jpg.612770

Misschien kan je haar een sjaaltje geven, ze heeft het een beetje koud volgens mij :oops:

Zonder gekheid, een hele mooie pilote :thumbsup:
Prachtig verslag en bouw, genieten!
Succes met de laatste loodjes.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Toen het even geen vliegweer was, heb ik de Schweizer in het clubgebouw in elkaar gezet in de hoop dat iemand een beschilder idee had. Gelukkig bleek dat het geval en Rob stuurde mij een mooi voorstel. Dat heb ik met Claude overlegd en met Adri bekeken hoe dat gerealiseerd kon worden. Gelukkig had Adri nog een flink stuk plakfolie matrood liggen en daar kon ik de rode banen uitsnijden. Eerste van papier/triplex snijmallen gemaakt. Adri digiknutselde het logo voor op het kielvlak in elkaar en plotte dat met de registratie en zwarte bies..

IMG_4184.JPG

IMG_4185.JPG

IMG_4188.JPG

IMG_4189.JPG

Claude's vrouw gaat nog een mooie shawl voor de pilote maken, anders krijgt ze echt wel kippevel.

Alles werkt verder en hij is klaar voor de eerste vlucht, altijd spannend. (Eigenlijk zijn de meeste vluchten wel spannend..)

Vincent

Laatst bewerkt:
Dank heren, inderdaad fijn dat hij zo transparant is gebleven, met dank aan Rob voor het kleurschema en Adri voor het plotten (dat logo!)
Ben heel benieuwd hoe dat er in de lucht uitziet.

Back