schuivende cockpit kap maken. Andere ideen :?:

Gelukkig geeft die Belg alleen maar een verwijzing naar een Amerikaan anders had ik m`n vraagtekens erbij gezet:o

Dan heb ik ook nog wel eens een systeem voorbij zien komen met een bediening door een luchtcilinder maar dat was in een echt grote kist.
Tevens wil ik de lucht niet gaan gebruiken voor het gear en de cockpit.

Hee Berto, lucht toch weer een optie? :confused:
Daarmee maak je jezelf het wel weer wat eenvoudiger.... 8)

Knetterbek wordt je ervan ;-)

Ja ik denk toch dat ik maar ga luchten ipv draden.

Het huidige systeem is mooi en werkt redelijk, kijk ik zeg al redelijk, maar moet wel perfect afgesteld worden en soepel lopen.
En dat doet het niet genoeg naar mijn zin.

Het moet wel een betrouwbaar systeem blijven want als het eenmaal stuk is kan ik er echt niet meer bij en heb ik dus een probleem.

Dus het is al vrijwel zeker dat ik de romp inwendig ga verbouwen zodat het luchtsysteem erin kan op de lokatie waar nu de lierservo zit.

Naja, zal wel weer even duren ben ik bang.

Hoi Berto,

Een paar weken geleden e.e.a. besproken op de club (Red Eagles - Dordrecht).
Vanmiddag gaf een clubcolega (Gerard van Zwienen) een demonstratie van een omgebouwde standaard servo. Een filmpje van zijn opstelling.
- Modified Servo for sliding canopy[/youtube]
E5S6dXJHLog[/media] - Modified Servo for sliding canopy
Bij deze opstelling kan een slag van ±12 cm !! gemaakt worden met een trekkracht van 2 a 3 kg.
De cockpitkap kan dan op de volgende wijze heen en weer worden geschoven.
normal_Sliding_canopy_080323.jpg

Maar iets dergelijks had jij al bedacht m.b.v. van een zeilwinch.
De potmeter in de standaard servo is vervangen door een instelpotmeter van 5 kohm.
Modified_Servo_for_sliding_canopy.jpg

Het nokje van de slagbegrenzing is ook verwijderd.
E.e.a. heeft als resultaat dat de uitgaande as 4 rondjes draaid in plaats van een gedeelte ervan.
Hoe e.e.a. ingebouwd moet gaan worden (wil m'n Spit ook een schuifdakkie geven) moet nog verder uitgedokterd worden.
Gr. Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie toevoeging aan dit draadje Ronald :thumbsup:

Leuk te zien hoe ze dit gedaan hebben en de servo beweging succesvol omgezet hebben in een lineaire beweging met voldoende slag 8)

Opmerkingen over fouten in tekening zijn deels correct. Draadjes benenden zouden aan zelfde zijde van haspel moeten zitten (zie plaatje wat ik eronder gezet heb), waar Plotterwelt ook al op doelde. Verder klopt het gewoon, ze gaan dus beide dezelfde kant op (en niet tegengesteld).

Weer een mooi stukkie inspiratie voor Berto en z'n P40 :cool:

winch.JPG

Opmerkingen over fouten in tekening zijn deels correct. Draadjes benenden zouden aan zelfde zijde van haspel moeten zitten (zie plaatje wat ik eronder gezet heb), waar Plotterwelt ook al op doelde. Verder klopt het gewoon, ze gaan dus beide dezelfde kant op (en niet tegengesteld).

Mijnheer Rob , zet es je bril op en kijk dan nog eens naar de Tekening .;)

Ik heb mijn bril ook op gedaan . :D

Mvg Johan

Nou vertel maar, want ik zie het ook niet, wat er niet deugt. :nooo:

Ze gaan wel degelijk beide dezelfde kant op.

jan.

OK, komt ie dan, blauwe pijl is (een willekeurig gekozen) richting van de kabels. Rood zijn canopy bevestigingspunten.

Heb ze beneden direct even goed op de trommel geplaatst.

Zelfde kant op dus... 8)

Sliding_canopy_rob.jpg

Ik heb ook niet gezegt dat dat de canopy niet open/dicht zou gaan .

Foutje van mij om dat citat te kiezen .

Ik hat gezegt dat het servo aan 2 kanten aan het touwtje trekt en er dan niks gebeurt . (behalve dat het servo kapot gaat) :D

Zo klopt de tekening .

Mvg Johan

Ik hat gezegt dat het servo aan 2 kanten aan het touwtje trekt en er dan niks gebeurt . (behalve dat het servo kapot gaat) :D
Volgens mij hebben we hier gewoon een misverstand Johan, ik ga mezelf even quoten :banana: (na onderstaande quote moest ik m'n bril opzetten :cool:)

Draadjes benenden zouden aan zelfde zijde van haspel moeten zitten
winch.JPG

Op nieuwe tekening heb ik ze ook zo gezet, volgens mij bedoelde we allebei hetzelfde maar is het nog te vroeg ofzo... ;)

:morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning: :morning:

Danny,Plotterwelt en Rob,

Jullie hebben gelijk er zat inderdaad een fout :oops:in de tekening.
Sorry sorry. Had ook met de kids Dancing Queen moeten kijken i.p.v. ongezellig achter de computer te zitten.
Bedankt Rob voor het plaatsen van de foto met die vallier.
Zal het bewuste schemaatje nog aanpassen.

De eerste schema van de draden lopen weldegelijk de goede kant op volg maar met je vinger het het touwje en zet er dan een pijl bij welke kant hij op gaat ( ik ben de ontwerper van dit systeem ) ( G van Zwienen) Red Eagles

Ter corectie voor iedereen het is een meerslageninstelpotmeter (10 slagen) van 5KOhm en voor iedereen hoe die rolletjes lopen is voor elke modelbouwer verschillend het ligt er aan hoe je dat inbouwd GVZ Red Eagles Dordrecht

Kopieren en namaken Verboden

Laatst bewerkt:
Back