Schrik van mijn leven

2e rondje tijdens de compas calibratie moet je inderdaad doen met de neus down.
Verstandig om de failsafe te testen.
Wanneer in de assistant het failsafevakje blauw wordt wanneer je de zender uitschakelt, kan je er van uit gaan dat het werkt.

In het veld;
Mooi ruim gebied uitzoeken (geen bomen, water, auto's of mensen in de buurt.
Compas calibratie doen. Telefoon, sleutels etc niet in je zak.
Copter op zo'n 2 meter hoogte laten hoveren en gps inschakelen.
Even wachten tot je zeker weet dat ie op zo'n plek blijft hangen.
Zender uitzetten en duimen.

Bedankt mannen voor al jullie reacties. Daar kan ik heel veel mee. Top forum.
Ik ga daar zeker gebruik van maken Norbert.

2e rondje tijdens de compas calibratie moet je inderdaad doen met de neus down.
Verstandig om de failsafe te testen.
Wanneer in de assistant het failsafevakje blauw wordt wanneer je de zender uitschakelt, kan je er van uit gaan dat het werkt.

In het veld;
Mooi ruim gebied uitzoeken (geen bomen, water, auto's of mensen in de buurt.
Compas calibratie doen. Telefoon, sleutels etc niet in je zak.
Copter op zo'n 2 meter hoogte laten hoveren en gps inschakelen.
Even wachten tot je zeker weet dat ie op zo'n plek blijft hangen.
Zender uitzetten en duimen.
Failsafe heb ik de naza prima staan. Als ik de schakelaar activeer springt hij netjes naar failsafe er wordt het vakje eronder blauw. Ook als ik de zender uit zet. Ook de gps Atti en manual bedien springt hij netjes naar het juiste vakje. Hetzelfde met de IOC functies. Het calibreren vermoed ik verkeerd te hebben gedaan. Kan de telefoon van invloed zijn?

??? Ik dacht dat die zwarte tape bedoeld was om te voorkomen dat de barometer rare dingen ging doen onder invloed van zonlicht / warmte? En dat dit probleem bij de nieuwere naza's inmiddels verholpen was? Zonnestormen hebben invloed op de gps-satellieten die rond de aarde draaien, daar helpt een stukje tape voor zover ik weet niet tegen.

Laatst bewerkt:
sorry jip jip je hebt gelijk , zonnestorm is weer wat anders :oops:

afplakken voor het directe zonlicht ja voor barometer
als dat opgelost is bij de nieuwere nazas weet ik niet..
tis alweer tijdje geleden dat ik met naza vloog :p

dit kan er gebeuren met een niet afgeplakte naza

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de vorige pagina werd gevraagd of je de lipo te dicht bij de gps module hebt zitten. Dit is ook een veel voorkomende oorzaak van problemen. Verder doe je aan een fly away niets denk ik. is al een lange tijd een kweller van de dji controllers..

JIPPIEEEEEE !!!!! Nu een goede kompascalibratie gedaan en nog maar eens geprobeerd. Met een bonkend hart de failsafeschakelaar geactiveerd en op hoop van zegen. Het was er een uit het boekje. Precies op zijn startplek geland. Uiteraard wilde mijn zoontje dat ook proberen. Ach twee keer kan geen kwaad en zo kon ik gelijk filmen.

Zie: http://youtu.be/HTlY_35KuEQ

Is niet verstandig om naast je kompas een lipo te plaatsen. Een digitale kompas kijkt naar het machistisch veld van de aarde (heel zwak magnetisch veld):P Als je er een dikke lipo naast jou kompas plaatst, slaat jou kompas natuurlijk ophol :P

Is niet verstandig om naast je kompas een lipo te plaatsen. Een digitale kompas kijkt naar het machistisch veld van de aarde (heel zwak magnetisch veld):P Als je er een dikke lipo naast jou kompas plaatst, slaat jou kompas natuurlijk ophol :P

Het werkt nu. Als het landingsgestel binnen is komt de accu eronder. De meesten vliegen toch met de lipo naast de gps antenne?

Elke setup is weer anders, toen ik begon met multicopters heb ik het ook wel gedaan. Heb er zelf ook veel problemen door gehad "toilet effect bijvoorbeeld". Omdat ik de gps/compass nu altijd verder heb zitten nooit meer problemen gehad.

Elke setup is weer anders, toen ik begon met multicopters heb ik het ook wel gedaan. Heb er zelf ook veel problemen door gehad "toilet effect bijvoorbeeld". Omdat ik de gps/compass nu altijd verder heb zitten nooit meer problemen gehad.

Oke. Ik heb het landingsgestel binnen en gemonteerd. Accu zit er nu onder. Misschien wel beter inderdaad.

Fly away's gebeuren helaas maar al te vaak met Naza controllers. 200 pagina lange thread hier :
DJI NAZA-M Flyaways - Master Thread - RC Groups

Calibreren van kompas etc is natuurlijk noodzakelijk, sensoren weg houden van batterijen en draden ook, maar zelfs als je alles doet zoals het moet, gebeurt het nog steeds.

Ik heb een theorie; herinner je je in welke richting hij weg vloog ? Ik gok op pal Zuid. Ik heb namelijk de indruk dat het niet "return to china' is maar 'return to Ghana". Recht naar 0N 0E.

Overigens vind ik dat een kompas dat niet juist gecalibreerd is of zelfs om welke reden dan ook niet werkt, geen excuus voor DJI. De software zou slim genoeg moeten zijn om te herkennen dat er een probleem is als de afstand tot home alleen maar groter wordt en zou moeten overschakelen op hoveren, en dan landen. Dat doet ie niet, hij blijft weg vliegen tot wanneer de accu leeg is.

Fly away's gebeuren helaas maar al te vaak met Naza controllers. 200 pagina lange thread hier :
DJI NAZA-M Flyaways - Master Thread - RC Groups

Calibreren van kompas etc is natuurlijk noodzakelijk, sensoren weg houden van batterijen en draden ook, maar zelfs als je alles doet zoals het moet, gebeurt het nog steeds.

Ik heb een theorie; herinner je je in welke richting hij weg vloog ? Ik gok op pal Zuid. Ik heb namelijk de indruk dat het niet "return to china' is maar 'return to Ghana". Recht naar 0N 0E.

Overigens vind ik dat een kompas dat niet juist gecalibreerd is of zelfs om welke reden dan ook niet werkt, geen excuus voor DJI. De software zou slim genoeg moeten zijn om te herkennen dat er een probleem is als de afstand tot home alleen maar groter wordt en zou moeten overschakelen op hoveren, en dan landen. Dat doet ie niet, hij blijft weg vliegen tot wanneer de accu leeg is.

Hij vloog inderdaad rechtstreeks naar het zuiden.

Zonder ook maar een bal verstand van drones te hebben, lijkt het me evident, dat als je de verticale calibratie verkeerd om doet, dat het apparaat dan ook verkeerd om calibreert,

Neen, om een magnetometer ("compas") te calibreren, moet je gewoon 360 graden draaien rond de drie assen, zodat je zoveel mogelijk meetpunten hebt. De richting maakt geen bal uit; west blijft links tov het noorden.

Hij vloog inderdaad rechtstreeks naar het zuiden.

Dat bevestigt weeral eens mijn theorie; het lijkt erop dat er een bug in de naza firmware zit. Het is mij niet duidelijk wat het precies triggert, het lijkt op gewoon het verliezen van GPS lock tijdens RTH, en dat kan door de eerder genoemde zonnestormen. Als het dat is, zou slimme firmware dat moeten herkennen en ipv naar afrika te vliegen, blijven hoveren, en dan landen, maar ik denk niet dat de naza dat doet.

Installeer alvast deze app op je telefoon:
https://play.google.com/store/apps/details?id=multikopter.sam&hl=nl_BE

Die geeft je een idee van zonne activiteit, en dus de kans op GPS glitches. Het is geen panacea, zeker met een DJI moet je er van uit gaan dat hij op een dag ervan door zal gaan. Om een oude piloten grap te parafraseren, je hebt twee soorten DJI piloten: piloten die al een fly away hebben gehad, en piloten die er nog eentje zullen hebben. SChrijf je telefoon nummer alvast maar op je frame (en zorg dat je verzekerd bent)

Neen, om een magnetometer ("compas") te calibreren, moet je gewoon 360 graden draaien rond de drie assen, zodat je zoveel mogelijk meetpunten hebt. De richting maakt geen bal uit; west blijft links tov het noorden.

Dat bevestigt weeral eens mijn theorie; het lijkt erop dat er een bug in de naza firmware zit. Het is mij niet duidelijk wat het precies triggert, het lijkt op gewoon het verliezen van GPS lock tijdens RTH, en dat kan door de eerder genoemde zonnestormen. Als het dat is, zou slimme firmware dat moeten herkennen en ipv naar afrika te vliegen, blijven hoveren, en dan landen, maar ik denk niet dat de naza dat doet.

Installeer alvast deze app op je telefoon:
https://play.google.com/store/apps/details?id=multikopter.sam&hl=nl_BE

Die geeft je een idee van zonne activiteit, en dus de kans op GPS glitches. Het is geen panacea, zeker met een DJI moet je er van uit gaan dat hij op een dag ervan door zal gaan. Om een oude piloten grap te parafraseren, je hebt twee soorten DJI piloten: piloten die al een fly away hebben gehad, en piloten die er nog eentje zullen hebben. SChrijf je telefoon nummer alvast maar op je frame (en zorg dat je verzekerd bent)

Ik gebruik sinds dat incident een app voor mijn iPhone/ipad.
full

Ik ben blij dat ik een piloot ben die de fly away al gehad heeft dan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back