schoolproject

• Topicstarter Topicstarter joost1
  • Startdatum Startdatum
In principe is een presentatie van een niet werkend prototype ook voldoende, maar het is natuurlijk leuker als het uiteindelijk wel werkt
Is er een manier om uit te rekenen hoeveel thrust ik nodig heb om een zwever met ongeveer 15gr/dm (langzaam) op te laten stijgen?
Ik weet dat dit niet genoeg informatie is maar ik hoef ook geen exacte waardes te hebben.

alvast bedankt Joost

over het vliegen he.
Mischien is er bij jou in de buurt wel iemand van een club die kan vliegen.
praat er maar is mee dan krijg je altijd ook wel wat te zien en weet je al snel iets meer.
het is wel een pittig project dat wel maar wie weet toch mogelijk.

In principe is een presentatie van een niet werkend prototype ook voldoende, maar het is natuurlijk leuker als het uiteindelijk wel werkt
Is er een manier om uit te rekenen hoeveel thrust ik nodig heb om een zwever met ongeveer 15gr/dm (langzaam) op te laten stijgen?
Ik weet dat dit niet genoeg informatie is maar ik hoef ook geen exacte waardes te hebben.

alvast bedankt Joost

Ik ben maar een beginner dus veel praktische "vuistregels" kan ik je niet geven. Ik heb echter wel eens wat moeten simuleren met wat vliegend wapentuig ..als je Thrust maximaal is en je toestel niet meer versneld is de thrust(overal ten onrechte in grammen uitgedrukt ... maak die fout niet in je presentatie want als ik natuurkunde leraar was zou ik je daar gelijk punten op korten;)) gelijk aan de wrijving bij die snelheid. De lift en de wrijving zijn een functie van de snelheid dus als je de lift cooeficient en de wrijving cooefficient van het beoogde toestel kan bepalen dan kan je het precies uitrekenen...

Maarten

alvast bedankt Joost

met al die elektronica en paneeltjes ga je niet aan die 15gr/dm komen hoor...
maar succes met het project.

waarom niet?
Ik heb ongeveer 150 gram aan zonnepanelen
waarschijnlijk ongeveer 60-70 gram aan electronica (motor + servo's inbegrepen)
en dan nog ongeveer 70-80 gram aan constructie (ik weet alleen niet zeker of dit haalbaar is)
alles bij elkaar opgeteld ongeveer 300 gram gewicht
en als ik dan iets meer dan 2 meter spanwijdte en een koorde van 10 centimeter heb dan kom ik uit op: 20 vierkante dm
dus 300gram/20dm = 15gram/dm

dacht ik ook :D

reken maar een zwever van 2meter (die sterk genoeg is voor al die elektronica etc...
op een 800gr...
vliegklaar wel te verstaan.
dus reken maar uit wat het toestel weegt.

Heerlijk dat grenzeloze optimisme:p...

Ik betrap me erop dat ik bijna zelf dat project op ga pakken.... alleen nog een presentatie in elkaar draaien en wat zonnecellen op mn blubaby plakken en ik ben klaar.. misschien de vleugeltjes wat groter maken... :D

Ik vind overigens wel een hoop wat ze zelf ook best even met google kunnen vinden..

Ace Hobby, Inc.
heb je een twee meter zwever en weet je een beetje wat zoiets weegt...

Maarten

okee, misschien had ik daar eerst wat meer onderzoek naar moeten doen:p
maar het moet toch wel met minder dan 800 gram kunnen, ik ga eens wat build logs e.d. doorkijken en dan kijk ik of ik tot iets realistischers kan komen:rolleyes:

Ha Joost.. natuurlijk kan je overal wel een paar gram vanaf schrapen maar volgens mij is het ook de bedoeling van je profiel werk stuk dat je onderzoek doet naar een oplossing voor de opdracht die je gekozen hebt.

Wat ik begreep is dat die opdracht op zich heel eenvoudig is namelijk maak een vliegtuig dat vliegt op zonne energie..(correct me if I'm wrong)
Er zijn hier al verschillende oplossingen langsgekomen maar je blijft heel erg hangen op een vliegtuig dat volledig autonoom alle energie die het opvangt direct omzet in beweging om maar te blijven vliegen.
-Zo heb ik al dat UHU ding gezien dat op zich een zonnepaneeltje heeft maar een tijdje in de zon moet liggen om de accu op te laden voor hij kan vliegen.
-Een zonnepaneel op de grond die voor een volle accu op de grond zorgt waar het vliegtuig uit opgeladen kan worden.

Ik schud er zelf nog een paar voor je uit mn mouw waar de haalbaarheid misschien wat minder hoog is maar niet minder leuk...
-Zonnepanelen die via electrolyse waterstof produceren wat in het toestel via een brandstof cel wordt omgezet in electriciteit.
-de waterstof kan je natuurlijk ook met CO2 omgezet worden in methanol.. kan je gelijk in een brandstof motortje stoppen.. moet je wel even een chemische fabriek erbij bouwen.;)

Wat ze, denk ik, graag zien op het gymnasium, waar ze jullie toch graag klaarstomen voor de universiteit, is dat je verschillende oplossing bekijkt en daar de juiste oplossing uitkiest en uitvoert.

Maarten

Ik heb wat hoopvolle vliegtuigjes voor je gevonden:

Solar Pleaser - RC Groups

index

succes! (ik denk dat micro the way to go is)

Ziet er inderdaad ook erg leuk uit...

Het verband tussen het benodigde vermogen op een vliegtuig de lucht in te houden en het vleugel oppervlak is natuurlijk ook niet recht evenredig... daar had ik even niet aan gedacht.. hoe kleiner het toestel hoe gunstiger het waarschijnlijk wordt.

Oh nog even terugkomend op het vleugel oppervlak van de 2m zwever... dat zou genoeg zijn voor grofweg, bij cellen met een rendement van 15%, 30Watt PIEK...(ik schrijf dat inderdaad de hele tijd expres met hoofdletters omdat dat uitgaat van een afgeleverd vermogen van de zon van 1000W/m2) zomaar weer even gegoogled en dan kom je bijvoorbeeld hier blijkt dat het gemiddeld in nederland dus ongeveer 600W/m2 is.. dan hou je niet zoveel vermogen meer over..

Nou nu jullie zelf weer

Maarten

Laatst bewerkt:
Slowflyer achtig iets kom je naar mijn idee ook beter mee uit dan een zwever achtige.

Type wing of in ieder geval iets met veel oppervlak heb je de laagste vleugel belasting.

NASA is je ooit ook al voor geweest ;)

nasa-solar-plane-helios1.jpg

&

http://www.grc.nasa.gov/WWW/RT/2003/5000/5410landis1.html

5410landis1-f1.jpg

En nog een voorbeeldje
http://www.renewableenergyworld.com...r-plane-breaks-two-night-flight-barrier-34057

Even googlen op solar airplane en je komt zat voorbeelden tegen.

:mrgreen:

mlyn514l.jpg

Laatst bewerkt:
maar het moet toch wel met minder dan 800 gram kunnen, ik ga eens wat build logs e.d. doorkijken en dan kijk ik of ik tot iets realistischers kan komen:rolleyes:

Ik heb in 25 jaat tot nu toe 1 solar vliegtuig gezien (UHU) en die wou niet eens in de lucht blijven .

En dan denk jij " dat doe ik wel effe "

Word eens wakker .;)

Mvg Johan

okee even voor de duidelijkheid ik ben op dit moment aan het kijken of het überhaupt mogelijk is, misschien wordt de conclusie wel dat het echt niet mogelijk is (of veel te duur) en dan gaan we iets anders doen.
Maar van wat ik tot nu toe heb gezien is het zeker niet onmogelijk als we de goede materialen weten te vinden.
Daarnaast is het ook niet zo ontzettende erg als het model uiteindelijk niet werkt, als je er maar een goed verslag bij schrijft (nogmaals het doel is natuurlijk wel een werkend model).

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb zelf ook als eindwerk een zwever op zonne energie gemaakt, er is geen draadje van op het forum maar als je me je mail geeft kan ik alles ervan wel even doormailen :)

ik heb zelf ook als eindwerk een zwever op zonne energie gemaakt, er is geen draadje van op het forum maar als je me je mail geeft kan ik alles ervan wel even doormailen :)

He Dennis, ik ben ook wel benieuwd wat je ervan gemaakt hebt... heb je er niet nog een foto van? Studeer je nu Lucht en Ruimtevaart Techniek in Delft? Ik studeerde bij de verre buur in dat rood met blauwe gebouw...overigens met twee belgische huisgenoten dus altijd goed bier in huis:p

Maarten

bij ons had het ontwerp geen motor, we hadden gekozen voor een dlg
helemaal zelf gebouwd (enkel een bouwplan hadden we)

hier kan je zien hoe een dlg worp in zn werk gaat :
DLG%20throw.jpg

dit was dan ook ons ontwerp :rolleyes:

uiteindelijk hadden we meegedaan aan de solar olympics en wonnen we de publieksprijs ermee

helemaal op het einde komen we ook nog langs in dit filmpje :
[URL="
- Solar Olympics 2009[/URL]

en ja hoor, het kan ook vliegen ;)

manta.jpg

@ gadget, ja ik studeer aan de TU Delft nu, zat jij dan op de hoge school variant ervan?

edit; nog 2 filmpjes gevonden ;)

[media=youtube]AGu2OTzu4eE[/media]
[media=youtube]jwZSqqch3NI[/media]

grt Dennis

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee Dennis, ik studeerde electrotechniek aan de TU..

Maar het zijn wel mooie filmpjes hoe je zo'n glider maakt... zaten de zonnecellen nou onder de folie tussen de ribben?

Mooi werk!

Maarten

mooi mooi... als het nog eens genoeg stroom opleverd? anders is het voor niets eh.

Back