schoolproject

• Topicstarter Topicstarter joost1
  • Startdatum Startdatum
het leverde zeker genoeg stroom op, de cellen zaten onder de ribben onderdoor ( de ribben waren hun laatste deel carbonne staafjes..)

het principe dat wij hanteerden was dat de kleine baterij die ervoor inzat constant werd bijgeladen, de capaciteit van de batterij zou genoeg zijn voor enkele vluchten

zo vermeden we dus dat bij bewolking ofzo de ontvanger toch nog genoeg stroom krijgt en het ontvangst dus niet compleet weg valt :)

bedankt voor alle reacties, ik ben nu druk aan het rekenen om te kijken of ik een haalbaar model kan maken. Is 400 gram gewicht voor alleen het frame van een glider met een wingspan van 1 meter 80 een beetje realistisch? (die van Dennis Dierckx was 250 gram)

En weet iemand toevallig of deze vleugel(vorm)simulator een beetje goed is?http://http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javafoil.htm

ik zou allereerst op zoek gaan naar betaalbare zonnecellen, aan de hand van de zonnecellen kan je bekijken hoeveel stroom ze leveren, en dat liefst al in de praktijk,

daarna pas gaan kijken hoe groot je zwever kan/moet worden en welke motor ed, als je eerst een 2m zwever zwever gaat bouwen en er dan pas achterkomt dat je zonnecellen het nooit gaan trekken heb je het werk voor niks gedaan ;)

Ik ben wel benieuwd of dit wat is PowerFilm:

ongeveer eur 10,- voor 50 mA bij 4,8 volt...

Weegt 'enkele grammen' voor 3 bij 3,7 inch..

Dit moet onder de (doorzichtige) bespanning van een vleugel kunnen... Als je er een aantal parallel zet heb je genoeg stroom voor een ontvanger en een paar servo's. (Ik vlieg mijn mini DLG een hele middag op een enkele 420mAh lipo cel)

sundancesolar_2111_18513948

PowerFilm 4.8V 50mA Flexible Solar Panel MPT4.8-75

helaas doet de link het niet
keuze van zonnecellen is echt belngrijk, het is ook allemaal echt heeeel fragiel
je kan het vergelijken met een glazen plaatje van 1 a 2 mm waarmee je moet werken
wij hebben er wel enkele gebroken
een tip dat ik nog kan geven is om ze bovenop depron te plakken met van die dubbelzijdige tape van een paar mm dik, zodat je moest het nodig zijn er nog makkelijk aan kan solderen zonder dat je die tape moet af die cellen trekken (want dat is onmogelijk)
ik bedoel dus, niet heel de cel vol tape doen, maar links en rechts gewoon een vierkante cm

op de vorige link was ik ingelogd op mijn ebay account daarom werkt hij denk ik niet, maar dit was waaraan ik zat te denken dus link

Nou omdat ik nogal wat projectjes heb lopen maar eens besloten deze af te maken.....

In januari had ik eens wat zonne cellen besteld. split/cracked zonnecellen voor een zacht prijsje.. later erachter gekomen dat dit misschien niet de handigste waren en nog wat hele cellen(... eh eigenlijk flink wat cellen) besteld.
Ook had ik al wat electronica besteld om een accu te laden en zelfs wat vermogen terug te sturen naar het net..

Gisteren voor het eerst de zonnecelletjes gesoldeerd (36 stuks in 6 strookjes van 6) ging erg makkelijk.. vervolgens wat platen betonplex (even op maat laten maken 113cmx52cm), 9x9mm latjes, hoek profieletjes en platen acrylglas gehaald. Nu is het alleen nog een kwestie van de zonnecellen op de platen lijmen, latjes eromheen, acrylglas erop en profieltjes eromheen..aansluiten en ik kan op zonne energie vliegen.

Als accu heb ik een 7Ah lood accu besteld die tegen diepontladen kan.

Als elektrotechneut zat ik eerst nog te denken om met een Buck converter een lader te ontwerpen om rechtstreeks de lipo's te laden maar daar heb ik vanwege de tijd maar vanaf gezien....

sorry voor mijn lange afwezigheid, ik had proefwerkweek op school dus het was heel erg druk, voor de rest is ons plan voor dit project afgewezen... dus het gaat sowieso niet door op korte termijn.
Wel ben ik van plan te gaan proberen om model te vliegen, maar dan met gewone normale vliegtuigen (maar natuurlijk eerst oefen met sims e.d.).
Dus wat mij betreft mag hier een slotje op, maar in ieder geval bedankt allemaal voor jullie hulp en tips

m.v.g. Joost

Back