schoolproject

• Topicstarter Topicstarter joost1
  • Startdatum Startdatum
J

joost1

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben Joost Meijers en ik zit op het stedelijk gymnasium Nijmegen in de 5de klas.
Ik en een vriend waarmee ik samenwerk moeten ons profielwerkstuk gaan maken het komende jaar en daarvoor moeten we een onderwerp hebben.
Nou waren wij op het idee gekomen om een modelvliegtuig te bouwen dat helemaal op zonne-energie vliegt.
De vraag is nu dus is dit überhaupt realiseerbaar voor 2 scholieren met een zeer beperkt budget en geen ervaring in modelbouw?

Joost

ik doe zelf meer met auto's maar ik heb wel een vliegtuigje gehad.
Ik denk zelf dat als je neerstort je zonnepanelen snel stuk gaan en geloof me in het begin stort je heel veel neer.
En verder is het gewicht natuurlijk heel belangerijk.

Maar mochten jullie het toch gaan doen.
Houd ons hier dan zeker op de hoogte hoe het gaat.

Als ik me goed herinner is de Solar Uhu niet autonoom, dwz hij verbruikt meer dan hij genereert. Is ook al wel een stokoud model, niet meer in de handel, en was uitgerust met NC-cellen en een speed 600 motor. Uiteraard zijn de solar panelen ook verouderd... met een beetje bijdetijdse solar panelen, lipo en een outrunner, wie weet...
Het grootste probleem zal zijn, voor een bescheiden bedrag een geschikte solar panelen komen.

Poeh.. dat wordt op zn minst lastig.
Het vermogen dat je uit zonnecellen haalt is erg laag.. een solar cel van 7,5cm bij 15cm (6x3inch) levert ongeveer 1.8 watt PIEK dus als de zon er loodrecht op staat op een onbewolkte zomerse dag. Da's ongeveer 160 watt per vierkante meter. Als ik nou eens kijk naar het vliegtuigje kijk wat ik zelf aan het maken ben dan heeft deze een vleugel van 80x20cm dat is dan dus 25.6 Watt als hij helemaal vol zit met zonnecellen... het verbruik van mn vliegtuigje is maximaal ongeveer 4,7Ax7,4V=34Watt nou vlieg je natuurlijk niet altijd vol gas maar het gewicht zal ook nog best toenemen met al die zonnecellen op de vleugels..

Op ebay is overigens een levendige handel in B-keus solar cellen die je zou kunnen gebruiken. zoek maar op solar cells 6x3..

Deze cellen zijn wel zeer gevoelig en kunnen alleen op een vlak oppervlak gebruikt worden dus op een schuim toestel zullen ze vast snel breken..

Ik denk dat de uitdaging van een vliegtuig bouwen al groot genoeg is zonder de zonne panelen op de vleugels. Een oplossing is misschien een los zonnelaadstation erbij te bouwen en voilla een vliegtuig die volledig op zonne energie vliegt. Goedkoop wordt je project in iedergeval niet ben ik bang..

Maarten

Ik vlieg regelmatig op zonne-energie... alleen noemen we dat thermiek...

Ik denk dat het qua project al geslaagd is als ze kort kunnen vliegen.
't Is een iets andere benadering dan die van een modelvlieger.

ik heb al verscheidene modellen gebouwd... en dacht klaar te zijn om eens iets nieuw te proberen
een zwever met zonnepanelen zodat ik all day long kon vliegen.

toen ik de prijzen zag, en begreep hoe onmogelijk het gemaakt word, heb ik van mijn plannen afgezien.

ik zal er nooit aan beginnen.
het heeft gewoon geen zin.

bedankt voor alle reacties,
maar het budget is toch niet al te klein ik en mijn vriend kunnen waarschijnlijk over ongeveer 300 euro beschikken (en eventueel kunnen we zelf nog wel wat meer inleggen) dus dat valt weer heel erg mee.
Daarnaast was ik ook vergeten te vertellen dat mijn vader vroeger wel veel aan modelbouw heeft gedaan, dus het bouwen zelf is niet echt een probleem maar het ontwerp moet natuurlijk wel nog steeds gemaakt worden.
Voor de rest vroeg ik me af of iemand misschien wat goede literatuur heeft over o.a. vleugelvormen en modelvliegen in het algemeen?

maar het budget is toch niet al te klein ik en mijn vriend kunnen waarschijnlijk over ongeveer 300 euro beschikken (en eventueel kunnen we zelf nog wel wat meer inleggen) dus dat valt weer heel erg mee.
Nee, dan is het te weinig. Voor wat jullie willen kom je er nog niet met 1000 Euro.
Je bouwt namelijk niet 1 prototype, je bent voortdurend aan het verbeteren en weer opnieuw bouwen.
Totdat je iets hebt dat eindelijk werkt. Of niet, en dan stop je er mee.

Ga er maar vanuit dat het een meerjarenplan wordt.
Als het makkelijker was, dan vlogen er nu al modellen rond.
En behalve een enkele recordvlieger is hier in Nederland nog niet veel gebeurd.

buiten de o zo dure zonnecellen zie ik de volgende investeringen die ik zou maken om zo'n project te startten,

een zo licht mogelijk bestaand vliegtuig, waarom de moeite nemen om het zelf te maken als je voor 40 euro een nette complete kan kopen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Easy Fly RTF Glider EPO

een goedkope 4 kanaals zender en ontvanger erbij en je kan voor 100 euro vliegen,

dan heb je nog 200 euro te spenderen om van je vliegtuig een zonnecellen project te maken, daar komt meer bij kijken dan je denkt,

bedenk dat in Nederland op een gemiddelde dag in nederland ongeveer 2800w per vierkante meter valt, dit gedeeld door je oppervlakte van je vleugels (laat ik bovenstaand vliegtuig als voorbeeld nemen) = 0.38m^2,

als je je vliegtuig gedurende de hele dag in de zon laat staan met de vleugels helemaal voorzien van solar cells hou je dus +/- 1000w aan energie over.

Helaas zijn solar cells niet 100% efficient, in tegendeel, Nasa en die dingen op de Nuna gebruiken solar cells met een efficientie van ongeveer 24%, de solar cells die voor jullie het meest geschikt zijn (gezien gewicht en prijs) zullen Thin Film solar cells zijn welke een efficientie hebben van ongeveer 9%

Je houdt dus ongeveer 90w aan energie over die door de solar cells omgezet worden, daarnaast wordt die stroom geleidt door een serie van invertors en voltage regulators wat volgens de theorie voor zo'n 20% verlies zorgt. Je houdt dus ongeveer 50 watt aan power over voor je motortje(nadat het de esc heeft gepasseerd) en dan moet er nog wat stroom overblijven voor je BEC (servo's en ontvanger)

ik durf je niet te vertellen of dat genoeg is om het 1kg zware vliegtuig daarmee de lucht in te krijgen ;)

Hier kan je zien hoeveel je kwijt bent aan goedkopere Thin Film Photo Voltaic cells, houdt er rekening mee dat het rendement van goedkopere cellen terug kan vallen tot 6% of zelfs tot 4%

mocht je vragen hebben hoor ik het wel!

OEM Components | AC Aircraft Series | PowerFilmSolar.com

ik zie het allemaal (nog) niet zo somber in
maar hoe sterkt moet een de motor ongeveer zijn om 200-250 gram in de lucht te houden (een zwever-achtig iets natuurlijk)?
en wat zijn goede merken voor brushless motortjes?

Voor 250 gram zou je rond de 15 a 20Watt wel mee kunnen vliegen. Hard klimmen zit er dan niet in. Op hoogte blijven lukt misschien al wel met 10Watt. Maar hangt van meer dingen af dus dat zie je pas in de praktijk.

Hacker heeft goede motoren maar prijzig. Middenmootje is Himodel. Nog iets goedkoper Turnigy series.

Wil je echt met weinig vermogen vliegen zal je toch moeten zoeken naar een motor met een heel hoog rendement. (in combinatie met de juiste prop.)

Gr. Dennis

ik zie het allemaal (nog) niet zo somber in
maar hoe sterkt moet een de motor ongeveer zijn om 200-250 gram in de lucht te houden (een zwever-achtig iets natuurlijk)?
en wat zijn goede merken voor brushless motortjes?

Op zich hou ik wel van een optimistische onderzoeksinstelling.. zonder zouden er nooit nieuwe dingen worden uitgevonden. Er zouden altijd wel mensen zijn die zeggen dat het niet kan;).. Maar goed.. ik ben bang dat je je meer problemen op de hals haalt dan dat je in je profielwerkstuk kan oplossen.. Wanneer is zo'n profiel werkstuk geslaagd eigenlijk.. is een mooie presentatie van een niet werkend prototype ook goed?

Ik denk dat 200-250 gram wat lastig wordt als je de zonnecellen mee wilt nemen naar boven.. Ik heb net even een zonnecel (van een projectje dat even op de plank is beland) op de weegschaal gelegd en een cel (7,5x15cm)van 1.8Watt PIEK.. weegt zo'n 7 gram. Deze hebben overigens een rendement van ongeveer 15% (zeggen ze;))

Deze cellen gaan overigens zeker stuk als je ze op een vleugel lijmt.. ze zijn heel broos en iedere buiging van de vleugel kost je je cellen. Eigenlijk zou je iets als dit moeten hebben maar volgens mij is dat nog niet op de markt..{edit} ik zie dat Kars een mooi linkje gaf naar zoiets dat wel op de markt is {/edit}

Kortom ik zou de zonnepanelen lekker op de grond laten , dan kan je daar een accu mee opladen, lipo laden met de accu en vliegen met die lipo...
Hier zijn ook wat heli vliegers die dat al doen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back