Scharnieren voor de roeren van kleine modellen-->GRATIS

Een tip om de scharnieren voor de roeren van kleine modellen niets meer te laten kosten... simpelweg de scharnieren van lege houten sigarenkistjes gebruiken, hardhandig de doosjes kapot trekken, met een simpele tang scharniertjes uit het hout trekken, rechtbuigen/slaan van de pinnetjes en klaar ben je! :) 't is weleens nodig even een druppeltje olie op de scharnier maar daar blijft het bij, ik gebruik de scharniertje voor mijn balsa modellen, werkt perfect! met bobbymes op het roervlak een snede, druppel lijm erin spuiten, scharnier erin duwen en een nachtje goed laten uitharden, werkt super, en je hebt geen schroeven ed nodig!
altijd wel een rokende vriend/opa/jij zelf te vinden, en anders, ga eens langs een sigarenfabriek, genoeg afgekeurde lege doosjes, ik doe elk jaar aan vakantiewerk daar en neem 3 verhuisdozen aan kistjes mee, slopen maar! iemand geinteresseerd in de kistjes, kom maar halen, mail wel ff, omgeving eindhoven, nou genoeg getyped, zeggen jullie maar wat je nog wil weten of wat je nog even kwijt wilt.... 8) ik hoor het wel. :!:

Mijn eerste gedachten:

-Speling???
-Metaal in hout lijmen???
-Uitbuigen op den duur???

Niet mijn ding :)

Maar toch leuk idee.

Grz

Mark

Ik ken, als sigarenroker, deze scharniertjes en heb ze zelf wel toegepast voor luikjes, enz in modelvliegtuigen. Alhoewel ik ze nog nooit gebruikt heb voor stuurvlakken, denk ik dat ze er wel degelijk bruikbaar voor zijn. De metalen scharnierbledden late zich vanzelfsprekend prima in het balsa lijmen met epoxy, zoals ook plastic scharnieren moet je wel uitkijken dat het scharnierpunt zelf vrij blijft lopen, dat daar dus geenlijm in komt.Ik zou het niet voor grotere modellen gebruiken, maar bij de gebruikelijke modellen met een 8 tot 10cc motor moet het goed gaan. Voor de zekerheid het dubbele aantal scharnieren toepassen als wat gebruikelijk is en na het uitharden van de lijm (epoxy) testen op soliditeit en soepel bewegen.

Verder niemand die hier iets over te zeggen heeft? lijkt me stug, oproep aan de sigarenrokers, sloop eens een doosje, je zult zien dat dit heel leuke scharniertjes zijn! :P

Back