scharnieren/CA hinges bevestiging in een ARF model

  • Topicstarter Topicstarter Michel Bijnsdorp
  • Startdatum Startdatum
M

Michel Bijnsdorp

Guest
Wie heeft wat nuttige tips/ervaringen om voor in een ARF model de stuurvlakken te koppelen. Waar in naar opzoek ben is tools, gereedschapen, lijm soorten, etc om dit klusje te klaren aangezien het model(GP extra 300S .40) al bespannen afgeleverd wordt.
 
Voel eens met je nagel langs de achterlijsten of ze geen gaten hebben voorbereid. Staat ook niks vermeld over in de handleiding? CA-hinges worden overigens afgeraden, een model wordt erop afgekeurd bij de MVA. Grote kans dat de scharniertjes eruit flutteren bij slechte hechting. Gebruik liever echte scharnieren en borg deze met een tandenstoker of speld o.i.d. (zoals je waarschijnlijk al op je EasySport hebt gedaan.)

Met een simpel Hinge-slot setje van Durbo, wel je bespanning insnijden van tevoren.
dubr1002.jpg


Of een GreatPlanes Hinge-Slot-tool, voor de luie modelbouwer. ;) Geeft een mooi resultaat.
gpmr4010.jpg
 
CA-hinges worden overigens afgeraden, een model wordt erop afgekeurd bij de MVA

vind ik (persoonlijk) bullshit.
ik heb nooit anders gebruikit als CA scharnieren, en nog NEVER 1 losgehad of doorgescheurd.
1000-en amerikaanse wedstijdvliegers zweren er ook bij.
veel gemakkelijker te monteren en geen borging nodig.

MAAR een slecht gelijmd CA scharnier is net zo pruts als een slecht gelijmd robart scharnier.
enkel een dun sneetje maken en lijmen met dunne ZAP, en een bikkel die hem eruit trekt zonder de gehele aileron of achterlijst aan splinters te trekken.
 
@Gerard,
Ik ben nu een bouwdoos aan het bouwen waar deze CA hinges bij zitten, wat noem jij een slecht gelijmde verbinding?? :roll:
En WAAR moet je de lijm op doen, op het scharnier of in het gleufje laten lopen?? :oops: :oops:
Groeten,
Mathijs
 
het is zaak dat je met een scherp mesje het gleufje voor het scharnier maakt, en geen grote gapende opening maar een mooi strak sneetje. dan de hinge er voor de heft in en gewoon een druppel op de hinge doen, vlak bij het hout, die roze zap loopt er mooi tussen, dan de roerkant erop, roer omzetten en op beide kanten gewoon een druppel op het scharnier laten vallen, dat kruipt zo door die vezels heen.

en CA scharnieren ALLEEN met DUNNE tot ZEER DUNNE CA lijm lijmen (roze ZAP) en nooit met epoxy of speciale scarnierlijm of zoiets.
 
Vind je zap groen ook nog dun genoeg, want ik heb er net een gekocht en omdat je ze niet zolang kan bewaren, wil ik eigenlijk niet 2 ervan hebben(misschien vinden jullie dat je ze wel lang kan bewaren maar hoe dan???)

ps. Die zap groen die ik nu heb is net niet en dus nog heel snel en vleoibaar
 
Zap groen is relatief dik vergeleken met Zap roze, het is hierdoor niet bruikbaar voor het bevestigen van deze scharniertjes.

Zap is overigens best lang te bewaren. Zeker één jaar, wel goed afgesloten houden uiteraard.
 
Epoxy of scharnierlijm vloeit niet goed.

Speciale scharnierlijm is er speciaal voor gemaakt om plastic scharniertjes in te lijmen, niet deze CA-scharnier stripjes. De lijm zou niet moeten hechten aan het metaal van het scharniertje waardoor deze bruikbaar blijft als je lijm morst. Als je zo'n plastic scharniertje vast zet met Zap roze CA en er komt wat lijm op het ijzeren pennetje is de scharnier gelijk onbruikbaar. Moet je de boel er weer uit slopen.
 
mohammed zei:
Vind je zap groen ook nog dun genoeg, want ik heb er net een gekocht en omdat je ze niet zolang kan bewaren, wil ik eigenlijk niet 2 ervan hebben(misschien vinden jullie dat je ze wel lang kan bewaren maar hoe dan???)

ps. Die zap groen die ik nu heb is net niet en dus nog heel snel en vleoibaar


Alle CA is lag houdbaar in de koelkast

Als je normale scharnieren lijmt, het scharnierend deel met het pennetje eerst in de olie zetten voordat je deze voorzichtig lijmt.
 
Nu dat de lijm soorten uit de doeken zijn gedaan rijst de vraag of er nog eisen worden gesteld aan het type scharnier (merk/type) wat gebruikt kan worden? Ik merk dat met de huidige scharnieren die in mijn easy sport zitten (type 2brothers standaard)dat er speling begint te ontstaan op de lengte as van het scharnier met als gevolg een hinderlijke resonantie tijdens het vliegen.
 
als je echte scharnieren gebruikt zijn de robarts de beste en meest gebruikte.

helaas ook de meest nagemaakte van week plastic en dergelijke.
 
cocktailprikker borging is lelijk
spelden borging is onhandig met afknippen en lijmen.

Als je borgt met een vrij dikke nylon draad van het type grastrimmer, dan is het bijna onzichtbaar.
Draadje van je glasmat er een keer doorheen naaien en een druppel CA werkt ook als borging.
 
nog een tip om de scharnieren erin te lijmen (uit de handleiding van de GP Spirit): in het midden van de smalle sleuf voor het scharnier een gaatje boren (2-3mm?). Dit bevordert de verdeling van de CA tot op het diepste punt van het scharnier.
Heb ik al op enkele modellen toegepast en nog geen failure opgemerkt...
 
Maar dat kleine stukje folie gaat wel los. Dat is bij mij ook zo.

Mischien dat het inderdaad met een kunstof borging dan beter gaat. Dat kan wel tegen brandstof en coktailprikker niet, daar hoeft dus geen folie over.
 
Als scharnieren gebruik ik altijd Kavan scharnieren (die met die gaatjes erin) en die verlijm ik uitsluitend met GEWONE houtlijm. Ik borg ze ook nooit. Nog nooit problemen mee gehad en ik ben een agressieve vlieger mag ik wel zeggen, dus heeft deze methode zich wel bewezen. Mijn vader deed het ook altijd op bovenstaande manier en heeft ook nooit geen problemen ermee gehad (en die beste man heeft 25 jaar ervaring met bouwen).

Je moet in de sleuven eerst de houtlijm spuiten, daarna ga probeer je met een speld de houtlijm erin te drukken. Dit doe je twee keer dan zit er genoeg houtlijm in de sleuf. Dan neemt men het Kavan scharnier en smeert deze ook in met houtlijm vervolgens drukt men het scharnier in de sleuf en haalt gelijk met een doek (en eventueel wat water) de overtollige lijm weg. Zo ga je alle scharnieren doen. Als alle lijm uitgehard is moet je je roeren eerst even handmatig op en neer bewegen, dit gaat met wat gekraak gepaard omdat er ook nog wat houtlijm op in het scharnier zelf terecht is gekomen.

Probeer het maar eens! Het werkt echt uitstekend! Bovendien droogt houtlijm langzamer dan CA dus heb meer tijd om alles in de juiste positie te krijgen.


Gr. Bert
 
artflyer zei:
Bovendien droogt houtlijm langzamer dan CA dus heb meer tijd om alles in de juiste positie te krijgen.

CA-scharnieren worden droog geplaatst, dus je hebt oneindig veel tijd om alles in de juiste positie te plaatsen.
Pas als alles zit waar het moet wordt er gelijmd met roze Zap, gewoon druppel per druppel op het scharnier laten vloeien, je zal zien dat de zap uit het scharnier in het hout wordt gezogen.
En CA-scharnieren borgen staat in Van Dale bij de beschrijving van "overkill" dacht ik.
 
hehe ik heb ook nog geen problemen gehad / gezien met die CA scharnieren. Zijn kinderlijk eenvoudig te plaatsten maar je kan een fout maken. Als de de boel volledig inelkaar zet ZONDER eerst 1 kant de lijmen kan het zijn dat je ze tever aan 1 kant erin duwt en ze dus maar een klein stukje hechten aan de andere kant. Daarom altijd eerst 1 kant verlijmen en dan de boel inelkaar zetten en de andere kant verlijmen. Spul is spelings vrij en als je ongeveer 30 na het lijmen het roer even een paar keer beweegt dan werken ze ook erg soepel. Ik heb voor de gein geprobeerd ze los te trekken maar je trekt alles stuk voordat ze eruit zijn.
 
Back
Top