Scharnier van nylondraad...tips?

Hallo allemaal!!

Ik ben een dertigjarig oude Hots aan het opknappen om hem weer te gaan vliegen en dit keer brushless!

Maar er zitten nog draadscharnieren in, een soort achtje waar een lus door de vleugel gaat en de andere door het roer.

Ik wil dit gezien de ouderdom vervangen maar heb deze techniek nog nooit toegepast.... Zijn er tips of do's en don'ts

En kan ik gewoon standaard visdraad gebruiken?

Groetjes Niels

Deze dus

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze scharnieren zullen best wel werken maar zelf zou ik ze liever vervangen door CA-scharnieren. Verwacht dat je de huidige constructie slecht spelingsvrij krijgt.

Hoi Huibert,

Nou ik moet zeggen dat het me verbaast hoe mooi het werkt! Bijna geen spleet en het loopt mooi soepel zonder speling.
Daarom wil ik het eigenlijk weer toepassen!

Het draad is alleen heel oud daarom wil ik het vervangen, het werkt nog prima
Ik heb het idee dat het geborgd is met lijm.

Ik hoop dat iemand deze techniek nog kent

deze techniek wordt beschreven op pagina 81 en 82 van het boek:
"Bouwen en Vliegen" van David Boddington uit 1980
ISBN 90 6082 164 5

gebruikt wordt Teryeen garen of nylon vislijn met 4 kg breeksterkte.
na het naaien moeten de gaatjes in de bespanning dichtgemaakt worden met lijm of blanke lak.

Dus het probleem met vervangen lijkt mij hoe je de oude lijn uit de gaatjes krijgt

Succes Willem

Hoi willem, bedankt voor de info, ik heb het boek niet maar weet nu in iedergeval welke draad!

Ik snij de draadjes zo veel mogelijker weg en boor dan met een 0,5 of 1mm boortje de gaatjes weer open, dus dat moet geen probleem zijn.

Groet

Niels

Back