Hoi Marker, ziet er perfect uit. Helemaal zeker van de kleur ben ik niet want ze zijn er in blauw en rood. Ik ga er even van uit dat het een bekende kleur wordt voor mij. Zie ik het goed en heb je de verlichting van Verkerk opgebouwd? ik heb eengoedkope oplossing maar dit ziet er wel heel goed uit.
Ik volg ook goed je opbouw van het sturen van de wielen van de trailer. Als ik het goed zie ben je ook bezig met een canvas trailer. In ieder geval hetzelfde frame. Ik denk zelf meer aan het aansturen met een servo i.p.v. een mechanische manier. In jouw geval maar ook het aangetipte voorbeeld met servo is het sturen van de wielen een gevolg van het draaien van de oplegger t.o.v. de trekker. Nu denk ik zelf er aan om het sturen van de trailer wielen aan te sturen i.c.m. het draaien van de voorwielen. Dit is een wezenlijk verschil daar de wielen dan al mee sturen nog voor de oplegger in een hoek komt met de trekker.
Misschien te overvloede maar dit betekend dat als je stil staat en je het stuur maximaal draait de wielen van de oplegger ook al maximaal meedraaien terwijl de oplegger dan nog recht achter de trekker staat.
Weet jij, of iemand anders, of dit voor of nadelen heeft tijdens het rijden en of dit wel zo dient te werken?
Max,
ik heb het Veroma frame. Dus zonder opbouw. Zoals in mijn vorige posting duidelijk is gemaakt, wordt het uiteindelijk een steenoplegger. En dat wordt nog een hele klus. Maar daar heb ik best wel zin in. Maar het zal een hele poos gaan duren voordat hij helemaal af is.
Zelf twijfel ik nog steeds tussen helemaal mechanisch of met de servotester. Wel gaat het grootste deel mechanisch worden en dit ga ik eerst uitwerken. (Zojuist nog even zitten pielen met sateprikkers hoe de stangen gaan lopen bij het sturen.) Het schotelgedeelte komt later.
Meesturen van de oplegger moet in principe altijd op basis van de scheefstand van de trekker gebeuren en niet op de vooras van die trekker. De bedoeling van het meesturen is om de oplegger zoveel mogelijk hetzelfde pad te laten volgen als de trekker. Voordelen zijn daarmee onder andere korte bochten en besparing van banden. Er zijn ook opleggers, die je apart bij kunt sturen. Dit zijn vooral dieplader voor zwaar transport (dus waar lengte echt een probleem wordt.) In het topic van Wil (arms1948) staat een hele mooie video hiervan.
Mij lijkt het aansturen op de voorwielen van de truck niet handig. (om niet te zeggen helemaal fout

) Je ziet volgens mij dan het knikpunt rond de kingpin over het hoofd. De oplegger reageert meteen op elke stuurbeweging van het stuur. Dus als je maximaal stuurt in stilstand, dan zal de oplegger bij optrekken meteen sturen. Ik zou mijn auto niet naast zo'n oplegger willen parkeren. De oplegger zwaait direct uit en ramt je auto. Daarnaast neemt een gestuurde oplegger om het maar zo te zeggen de binnenbocht. Dus als jij rechts wilt bij het stoplicht en je oplegger stuurt meteen, dan zijn ook voetgangers op het stoepje niet meer veilig. Dus de oplegger moet min of meer het pad van de trekker volgen. Liefst 1 op 1, maar dat is denk ik vrijwel onhaalbaar. Vandaar dat de oplegger altijd reageert op de scheefstand van de truck.
En om nog een nadeel te noemen. Jouw trucker Sjaak gaat achteruit rijden en komt een beetje aan het sturen. 't gaat niet helemaal recht zoals het moet. Bij direct meesturen assen op basis van het voorwiel, krijg je hele rare situaties. Ik had een heel verhaal hier staan, maar het komt erop neer dan je dan de stuurbeweging van de oplegger versterkt. En dan is niet leuk als je in een krap plekje moet staan.
Volgens mij heb ik het zo wel goed uitlegd. Een beetje nadenken is denk ik nog vereist, maar daar kom je wel uit.