Scania T143H (Peter en Wil)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peter 55, 5 apr 2016.

1. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hoi mannen

Ja het ziet er inderdaad mooi uit allemaal en ja,er zit een sper op de assen. Heel mooi maar het leverde meteen wat problemen op.
    Mijn chassis is aan de voorkant breder en aan de achterkant smaller dan het Tamiya chassis.
    Dat werd dus veranderen.Allereerst de beugels, met de kop voor de bevestiging van de reactie stangen, pasten niet meer want ze liepen klem tegen het chassis. Dus nieuwe beugels.

Jullie zien wel dat de nieuwe beugels een stuk kleiner zijn en mooier om de assen passen.

Toen kwam het volgende probleem. De hevels van de sper pasten ook niet meer tussen het chassis en de beugels konden dan ook niet meer op de assen. Ik heb dit opgelost door de assen om te draaien. Nu zitten de hevels aan de onderkant maar dat maakt voor de werking niets uit.

Zou ik aan een kipper hebben gewerkt dan was het wat anders geweest. Dan kom je tot aan de assen in het zand o.i.d maar op de vlakke weg is dit geen probleem.
    Ik heb bij allebei de assen de sper er in gezet zodat ik zeker weet dat ze in deze stand dezelfde kant op draaien.

Hier nog met de banden gemonteerd.

Mvg.Opa Wil

MicheldeB, Tehago, ruitje en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Op de vlakke weg heb je helemaal geen sper nodig, bovendien wringt het nogal in de bochten met een ingeschakelde sper.

3. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Niet helemaal mee eens Piet: met de grote en zware lasten die Wil meestal trekt kan een sper heel nuttig zijn, want slip is dan best mogelijk, zeker met op gang komen. En dan heb je in de praktijk ook nog te maken met ijs, en bij modellen met spiegelgladde vloeren
    En dat wringen: klopt, maar alleen in de bochten.
    Tenslotte, die sperren zitten op de assen, dus waarom niet werkend maken?
    Cor

Tehago vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Cor,

Op een Zwaar Transporttrekker is het wel van belang om te kunnen sperren, maar waar Wil de Scania 6 x4 trekker voor gaat gebruiken om een containertrailer te trekken, heb je echt geen sper nodig !

Tegenwoordig met de LZV trailers met een trekker met een voorloopas heeft zelfs geen sper aan boord, dit is echt niet nodig met een terreingewicht van 60 ton op de weg.
    In het zand is het een heel ander verhaal met een kieptrailer, dan heb je al snel een 6x4 trekker nodig, eventueel met sper.

En inderdaad een sper wringt alleen in de bochten, niet bij recht uit rijden, maar er zitten nou eenmaal meestal bochten in de weg, kruisingen, T splitsingen, enz.

5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hoi Mannen

@Helicor @VOLVO FH 16 660

Heerlijk mannen, wij hebben een discussie. Een sper of geen sper. Een vraag die al jaren speelt in de transport wereld. Het gebruik hiervan hangt zeer sterk van het gebruik van de truck af. En ook hier speelt het een rol. Gebruik ik de truck in de losse grond o.i.d. dan is een sper noodzakelijk. Enkel op de baan dan weer niet. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Ik heb demo's gereden waar de vloer nu niet bepaald glad was (Broshuis,Ahlman en bij het RDW in Hoek van Holland) Daar gebeurde het dat de Volvo stil bleef staan. En dan is het leuk om even de sper er in te gooien in plaats van een duw met de voet.
    In het echte leven zijn die uitzonderingen er ook. Hier in Nederland kunnen wij,normaal gesproken,wel zonder de sper maar de chauffeurs in de Scandinavische landen zouden er niet aan moeten denken zonder te moeten rijden.Jullie zien, het gebruik waar en in welke omstandigheden de truck wordt gebruikt bepaald de aanschaf van een sper.
    Ik heb deze opmerking alleen maar geplaatst omdat de hevels van de sper nu onder de as zitten waar ze bij een kipper misschien voor problemen kunnen zorgen maar waar ik totaal geen last van heb. Zoals Cor al zegt ze zitten bij de prijs inbegrepen dus wil ik ze ook gebruiken.

Verder met het model maar weer. De voorkant van het chassis is breder dan het Tamiya chassis en er worden super singles gemonteerd. Dit heeft een negatief effect op de stuuruitslag. Toch wil ik zo kort mogelijk kunnen sturen. Dus moet ik aan de vooras en de vering veranderingen aan gaan brengen.
    Eerst maar weer van mijn FT een hulpstuk gemaakt.

Hierin komt dan de vooras met de vering.

Ik heb nu mijn handen vrij om rustig te kunnen gaan meten.

Hier zien jullie het grote voordeel van een gedeeld chassis. Als ik eraan moet weken hoef ik maar de helft los te maken. De andere helft kan gewoon ongemoeid blijven.

Op mijn werkplank heb ik een hartlijn uitgezet zodat ik alles in 1 lijn uit kan richten.

En ook nog even voor het leuke.

Volgende week maar eens proberen of ik een stel goede veerhanden kan maken.

Mvg.Opa Wil

MicheldeB, Vonk, trialrolf en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. peter 55

peter 55

Lid geworden:
    13 jun 2014
    Ziet er nu al helemaal top uit Wil . :thumbsup:

Tehago, ruitje en arm1948 vinden dit leuk.
  7. graafie68

graafie68

Lid geworden:
    5 dec 2011
    Weer een bijzonder strak werkstuk.
    En om even de discussie meer voer te geven een LZV gaat plat naar terminal A op de 2e maasvlakte om een volle 40' 9'6 reefer met varkens oortjes op te zetten lading 28500kg + 2000kg van de reefer en daarna naar de UCT 2 in de waalhaven op een kleine lege doos te halen om aansluitend te laden. Ik weet zeker dat een sper bij miezerig weer erg kan helpen.

Tehago, arm1948 en Helicor vinden dit leuk.
  8. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Nou ik heb absoluut geen verstand van model vrachtwagens, maar bij een normale truck heb je tegenwoordig traction control. Die neemt veel van de functie van de sperdifferentieel over. Alleen bij heel weinig grip, zoals op ijs en sneeuw of een losse ondergrond, heb je dan nog een sper nodig.

9. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Dat gaat vast weer goed komen Wil; zelf heb ik bij een nogal lang model( een 4 assige truck met 20 ft container op de juiste schaal) zelf de voor-assen gemaakt, en de veren onder het chassis geplaatst. Dat, samen met het gebruik van individuele servo's voor de voor-assen, geeft me een relatief korte draaicirkelstraal.
    Die aparte stuurservo's spelen bij jou geen rol, met een enkele vooras, maar de veren naar binnen plaatsen dus zeker wèl!
    Maar zoals ik al zei: komt zeker goed.

@graafie68 : eigenlijk is het toch te gek dat een 60 Ton combie al kan met èèn enkele trekas......
    Maar het voldoet wel aan de wettelijke eisen;
    het beestje in mijn avatar heeft constant meerdere assen aangedreven, ook op de weg, en daar zijn de gebruikers maar wat blij mee!

Cor

Tug.NL en Tehago vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Zitten de veerpaketen met stroppen vast op de vooras, of moet je de veersteunen op de vooras naar binnen verplaatsen om de veerpakketten onder het chassis te monteren?
    (Dit is op de foto niet goed te zien !)

@Wil
    Mijn vraag is al beantwoord door naar de eerder door jou geplaatste detailfoto van de vooras te bekijken, de veersteunen kunnen naar binnen en buiten geschoven worden.
    (universele vooras)

@Cor,

In Nederland rijden weinig/geen trekkers voor een containertrailer met een sper cardan/differentieel.
    Traction Control is op de vlakke weg en de hellingen/heuveltjes, die er in Nederland zijn meer dan voldoende.
    Zeker met de P.K.'s die de trucks/trekkers tegenwoordig aan boord hebben.
    Voor de doodenkele keer dat het echt spiegelglad is in Nederland kan je geen Sper cardan/differentieel gaan aanschaffen, dit heeft echt met de kostprijs te maken.
    Tegenwoordig draait alles om de kostprijs bij de aanschaf van een truck, wat kost het, wat kan de truck voor die prijs.

Zweden/Noorwegen/Finland is een heel ander verhaal, daar heb je wel degelijk Sper nodig in de winter.

arm1948 vindt dit leuk.
  11. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Ben ik weer

@VOLVO FH 16 660

Piet je had zelf al gezien dat het een universele vooras is maar er is ook nog de mogelijkheid om veerstroppen aan te brengen:

Traction Control was in de tijd van dit model (20 jaar geleden) nog niet in beeld. Dit is pas mijn tweede model en ik vind het wel leuk,en mooi,om mijn kennis op dit gebied weer wat uit te breiden.

@Helicor

Ja Cor, de veren MOETEN wel onder het chassis komen te zitten getuige de volgende foto:

Tamiya bouwt bij al zijn modellen de vering naast het chassis maar dat levert altijd problemen op bij het sturen. Zeker als je super singles monteert.
    Ook kun je op deze foto zien dat ik het chassis aan de bovenkant nog wat uit moet frezen om de motor wat meer ruimte te geven. Dat komt later weer aan de orde.

Mvg.Opa Wil

Tug.NL, Tehago en peter 55 vinden dit leuk.
  12. Jan de Boeff

Jan de Boeff

Lid geworden:
    6 sep 2012
    wat moet dit een plaatje van een truck worden
    het vakwerk wat Peter met de cabine heeft afgeleverd en de verder afbouw door Opa Wil, twee modelbouwers van het hoogste segment.........
    grote klasse heren

Tehago, peter 55 en arm1948 vinden dit leuk.
  13. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo allemaal

Afgelopen week mijzelf bezig gehouden met de Scania op eigen poten te zetten.
    Eerst nieuwe veerhanden gemaakt:

Daarna de bladveren op de juiste plaats op de vooras gemonteerd:

Hier kun je zien dat ik de maximale stuuruitslag heb bereikt:

De veerhanden aan het chassis gemonteerd:

Op deze foto zien jullie dat de veerbladen achterover hellen. Dus de vooras helt nu ook achterover en dat is helemaal de bedoeling want nu heb ik ook op dit model caster:

Hier het chassis zoals het er nu bij staat:

Met de cabine er op:

De caster zorgt ervoor dat de wielen weer mooi overhellen in de bochten:

Mvg.Opa Wil

Laatst bewerkt: 19 okt 2016
    Tehago, Helicor, Koos82 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. luchard

luchard

Lid geworden:
    8 jan 2015
    Hallo Wil,

Super gaaf:worship::worship:
    Bent u niet een beetje te oud om met Fisher Techniek te spelen? :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

peter 55 vindt dit leuk.
  15. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Juist mooi om te zien dat Fischer Techniek bij alle leeftijden past!

luchard en arm1948 vinden dit leuk.
  16. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Luchard

Een mens is nooit te oud om met Fischer Technik bezig te zijn. Ikzelf ben al in de jaren zestig hiermee begonnen en ik ben er nog steeds mee bezig zoals je ziet.
    In het verleden heb ik hele mooie projecten met FT gemaakt.
    Kijk maar eens naar het volgende filmpje van een CNC gestuurde freesbank met twee robots.
    Een robot voor het invoeren en een robot voor het ontladen van de machine.
    De schakelaar op de tafel is om iedere keer de lengte van het gereedschap te meten.

Mvg Opa Wil

17. luchard

luchard

Lid geworden:
    8 jan 2015
    Hallo Wil,

Tja.... dit is geen spelen:oops:
    Gaaf filmpje:koud::koud:

Tehago, arm1948 en peter 55 vinden dit leuk.
  18. volvo/ben

volvo/ben

Lid geworden:
    12 jan 2013
    Ik moet zeggen dat ik nog altijd versteld blijft staan van jou bouw-werken wil:D Ben benieuwd na het hele eind resultaat.

Tehago, arm1948 en peter 55 vinden dit leuk.
  19. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hoi allen

Tijd voor weer even een update.
    De motor en de cardanas zijn binnen en kunnen gemonteerd worden.Nu waren zowel de cardanas als de as op de motor te lang dus beide assen ingekort:

Nu kwam er wel een probleempje om de hoek kijken. Op de plek waar de knik in het chassis zit moet een traverse komen als versteviging van het chassis.Maar op datzelfde punt komt ook de achterkant van de cabine uit en de motor moet daar onder de cabine komen. Ik heb dus een traverse gemaakt die zowel het chassis verstevigd,een cabinesteun en een montagepunt voor de motor is:

Dan is het weer in elkaar bouwen en controleren of alles goed gegaan is.
    De hele aandrijving ligt er nu zo in:

Hier een close-up van de traverse:

En een foto met de cabine nu op zijn steun:

Ondertussen zijn ook de veerstroppen binnen dus die er ook maar even opgezet:

Mvg.Opa Wil

trialrolf, Tehago, MicheldeB en 15 anderen vinden dit leuk.
  20. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo allen

Vette,vette,vette,vette pech.
    Wij kennen het allemaal wel. Je bent lekker bezig met het model en dan opeens kom je er achter dat er iets fout gaat. Dat moment had ik eind vorige week.
    Ik had de traverse gemaakt en de cabine op zijn steun gezet en wat bleek? De onderkant van de cabine ligt lager dan de bovenkant van het chassis en dat kan niet.
    Onder de cabine moet nog een traanplaat komen.

Er is dus iets fout gegaan,maar wat? Dan ga je de tekeningen er weer bij halen en wat blijkt? Het chassis ligt 8 m/m te hoog. Nu had ik de pendelas ophanging gekocht en vandaar uit ben ik gaan werken. Maar nu,na veel meten passen en nog eens meten ben ik erachter dat de pendelas constructie 8 m/m te hoog is.
    Kijk maar eens naar de ruimte tussen het chassis en de as:

Deze pendelas constructie is echt gemaakt voor kippers dus veel te hoog. Daarbij komt dat ik u-profiel gebruikt heb van 22 m/m terwijl dat 20 m/m moet zijn.
    Ja, dan moet je wel in de problemen komen. Dus de hele boel uit elkaar gehaald en direct ander u-profiel gekocht. Ook de pendelas constructie uit elkaar gehaald.
    Hieronder zien jullie het (voor mij) gewraakte onderdeel:

Veranderen gaat helaas niet dus dit moet ik nieuw maken maar ook een nieuw, minder hoog, chassis. Helaas uithuilen en opnieuw beginnen.
    Maar gelukkig heb ik de foto's nog

Mvg. Opa Wil

Tehago, ruitje, Niels Boudewijn en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina