Scania R560, 2e poging!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 9 jan 2023.

1. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Nee, gewoon Aliexpress.

Swen vindt dit leuk.
  2. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009

Eigen printsel Rolf? 't Ziet er tenminste als geprint uit, en niet gegoten met die "jaarringen"
    Cor

3. Herman Herrebout

Herman Herrebout

Lid geworden:
    20 jan 2019
    Herman, zag het al in jouw verslag maar zover ga ik niet in de details. Mij lukt het ook zeker niet dat dak te verhogen. Ik heb maar 1 timmermansoog.
    Maar hebben die daken jou ook deze markeringen dan?

Van de week slecht weer dus hoop nog wat te doen...[/QUOTE]

sorry Rolf voor de late reactie.
    In de Verkerk dag zitten bij ook inderdaad die rare plekje.
    In het lesu dak niet.
    Wat mij verder opval is dat het lesu dak uit 1 stuk is en dat het materiaal ook dikker is dan het Verkerk dak.
    Het verkerk dak bestaat wel uit 4 of 5 onderdelen die aan elkaar gelijmd zijn.

voor de rest een mooi project, ga vooral zo door.

4. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Nee Cor, is aluminium of iets dergelijks.

Dank je Herman, ik doe het ermee en smeer ze wel even dicht.

5. luchard

luchard

Lid geworden:
    8 jan 2015
    Hallo Rolf,

Ik vond de groene 6x4 al zeer gaaf maar de nieuwe aanpassingen zien er veelbelovend uit, succes. :beer:

trialrolf vindt dit leuk.
  6. Herman Herrebout

Herman Herrebout

Lid geworden:
    20 jan 2019
    Rolf, ik was bezig met mijn auto en was wat foto’s aan het bekijken en toen kwam ik de onderstaande foto tegen en daarop zie je ook die “rare” plekjes.

7EE51F71-1DE7-4BEA-BBC0-24EB42DF7593.png

ozy vindt dit leuk.
  7. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ik heb er al plamuur op zitten....

Leon1965 vindt dit leuk.
  8. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Plamuur dus....

Nu ja heb ik een highline met smooth roof......

Al veel aan onderdelen gespoten. Ben weer voor een afwijkende kleur gegaan, althans afwijkend van het gemiddelde grijs tot rood en blauw met wit of .....
    Moet zeggen het is altijd weer een verrassing toch hoe het spul de bus uit komt (ja, spuitbussen dit keer) en ik was eerst ook wel een beetje van ..... mmhhh ja maar de kleur komt naar je toe zeg maar. Net als destijds met het groen. Er moet nog wel wat gebeuren maar met een tussendoor project en een tuin heeft het even stilgelegen.
    Volgende week weer verder met de Scania.

Moet ook nog e.e.a. printen voor de Scania maar heb mijn 3D printer verkocht. Er gaat een andere komen, kijken hoe snel die geleverd kan worden.

bvdh, Catwoman, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Mooie kleur Rolf :thumbsup:

10. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Hier ook al een tijdje niets meer gemeld. Nu gebeurt er wel wat maar is het meer het standaard Tamiya vrachtwagen gefreubel. Niets spannends voor jullie.....

Voor mij wel....

Ik maak de verlichting voor zelf. De oude RC Lab printjes passen niet in het Verkerk front. Ik vond de verlichting ook niet goed afgestemd in die printjes en ik wilde wat afwijkende dingen doen. Met gelakte onderdelen prutsen is per definitie spannend.

Tussendoor blijven testen, bij elke stap doe ik dat. Bij deze bumper ben ik al 2x op een niet brandend ledje gestoten. Vraag niet hoe maar het kan.

Alles tegelijk!

Van achteren brand er ook licht. Dat moet niet. Zou eens mooi zijn als Tamiya maar ook het nieuwe Verkerk een soort kapjes ging maken. Ik vind ook de lamphouders voor de Verkerk bumper aan de ruime kant. Je moet de leds eigenlijk lijmen.

Beetje smeren met plastidip voor zover ik door de kabels kom. Ik hoop dat het zo afdoende is anders moet er nog een ronde komen. Dit blikje heb ik nu al zo'n tien jaar denk ik maar werk nog steeds.

Bumpertje klaar. Het is mij weer niet gelukt NIET met de lijm te knoeien. Je moet alleen aan het front al meer dan 10 verlijmingen doen met gelakte onderdelen. Kl&%$ten vind ik dat. Het lukt mij niet meer niet te knoeien. Mijn fijne controle is minder aan het worden en ik tril teveel. Daar baal ik van als een stekker. Had de boel al bijna in de afvalbak getrapt.
    Ik loop steeds vaker tegen mijn limieten, niet leuk.

Weet nu wel waar die gaatjes voor zijn. Zag op Youtube een filmpje over de Scaniafabrieken en daar zag ik dat ze in dat gat de bovenliggende lampen instellen....Een stelschroefgaatje dus.

Nog meer lijm.......

Kijk, gewoon met gaatjes en een M3 boutje. Daar kan ik redelijk mee overweg. Ook is de achterwand verlijmd maar voor het spuiten.

Dashboard ligt er ook. Moet nog wat op en aan maar verder geen fratsen. Verlichting, meedraaiend stuur en dat soort dingen begin ik niet meer aan.

En zo rommel ik verder. Zit te wachten op mijn nieuwe 3D printer zodat ik het middendeel van de truck kan gaan maken.

Hans2020, bvdh, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Lekker bezig Roelof. Omdat ik een aantal Bruder Scania's onder handen heb gehad heb ik daar al snel een 3 d lamphouder voor getekend en geprint. Heb nu twee uitvoeringen, de oude eerste uitvoering met stadslicht en richtingaanwijzer op de hoek, en de upgrade met de dag rijlichten.
    Nu bezig met de nieuwste Scania van Bruder, maak ik ook weer een licht houder voor.
    Project van de Tamiya op de modelbouwclub gaat langzaam, waar ben ik aan begonnen?

12. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Probleem is dat ik minder goed teken en niet vaak modellen herhaal Frederik. De lichthouder is er ook maar niet de juiste maat om zonder lijm te gebruiken. Gaat ook meer om een kapje erachter. Dus nu nog met die rubberen massa plastidip.

13. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Rolf, bijna goed, een E teveel, is de Twentse variant, Fredrik :beer: Plastidip lijkt mij heel handig voor dat soort zaken. ik gebruik dan meestal beetje lijm en verf het minimaal twee keer mat zwart.
    Als je iets te tekenen hebt, even een bericht geven.

14. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Was vanwege de Roelof.... :bye:
    Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden. Ik vind het persoonlijk niet mooi als er achter de bumper net zoveel licht is als voor.

Mark300 vindt dit leuk.
  15. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Hier even voorlopig de laatste update. Ik leg dit project voorlopig even stil. Ik moet allereerst een aantal onderdelen hebben die ik moet printen. Ik vrees dat mijn nieuwe 3D printer nog wel een week of 2 op zich laat wachten. Dan moet ik die eerst inwerken zeg maar voor ik delen van de Scania kan printen.

Ook bevalt me de Scania niet zoals die nu is. Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik mijn groene monster heb opgeofferd.
    Ik heb natuurlijk delen erbij gekocht bijvoorbeeld.

En die passen dan net weer niet. Net zoals al eerder met de stuurinrichting etc. Veel dingen die ik me bedenk bij deze truck willen niet werken zoals ik het voor ogen had. De te printen onderdelen twijfel ik dus ook nog over.

Het is het net niet allemaal.

Ik wilde een rustige truck met net even wat extra's maar dit noem je saai volgens mij.

De kleurencombinatie werkt niet zoals ik gedacht had. Ook heb ik het afplakken van de cabine niet aangedurfd. Had bij de raamstijlen al geprobeerd maar lijmresten etc en veel geknoei. Hierdoor is het bruine deel veel groter nu.

Alles eraf en opnieuw heb ik nu de moed en motivatie niet voor. Zo verkopen brengt ie ook niets op vrees ik.
    Ben het een beetje kwijt bij deze truck.

Ik denk dat ik me eerst maar ga storten op het printen. Kijken of ik daar weer een beetje zin in kan krijgen. Dan zien we deze wel weer een keertje verschijnen.... of niet.

16. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Als 4x2 ziet hij er mooi uit...niet wanhopen...even afstand nemen en weer verder..dat was een heel wijs advies wat je me een keer gaf

17. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    Kun je zo wel eens hebben Rolf. Als het tegen zit, je gewoon weer op iets anders concentreren. Ander blijft het tegen zitten.

18. Herman Herrebout

Herman Herrebout

Lid geworden:
    20 jan 2019
    Nou Rolf, niet wanhopen.
    Ik vind die kleur nog niet zo gek.
    Misschien een mooi streepje er op of wat belettering.
    En deze dan in Oranje op zo, ga best mooi worden denk ik.
    Dus hop weer aan de slag.

19. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Tja Rolf, dat hebben we allemaal wel eens. En wat kleur met een model kan doen, zie je nu. Gelukkig zit ik veel in het rood, maar ook daar is het een enorm verschil of ik een standaard grijze bumper spuit, hem wit maak, steekt lekker af, of ook rood spuit. Geeft een luxere uitstraling.
    Ik zou eens expirimenteren met een lichtere kleur als contrast, bijvoorbeeld bovendeel en bumper of grille, en dan afzetten met een dun mooi gouden biesje. (Plaktape)
    Je basiskleur is goed, maar je mist "iets".
    En anders even helemaal uit de box: verouderen! Werkpaard dat al heel veel kilometers er op heeft zitten.
    Succes.
    Overigens, zit ook even te stoeien met mijn printer, krijg geen goede laag boven mijn support.

20. blackduck

blackduck

Lid geworden:
    12 aug 2009
    vraagje
    wat vraagt u voor dit project
    gr Bertje

Deel Deze Pagina