@ bram1324, Bedankt voor het compliment. Ik heb zelf alles geleerd door
bouwverslagen te lezen en ben blij dat ander bouwers dit verslag nuttig vinden.
De beste les die ik tot nu toe geleerd heb is : gewoon doen en kijken waar het schip strand.
De vorm van de toplampjes wijkt toch te veel af van de originele vandaar
dat ik nieuwe toplampjes ga maken van smd leds.
Als je geïnteresseerd bent in onderstaande toplampjes dan
stuur je maar een bericht en kan je ze komen halen of ik stuur ze op
Hi Luchard, gewoon prachtig zoals je dit zo schoon en gedetailleerd maakt! Die oudere vrachtwagens met neus zijn toch wel top.
Sinds je die toplampjes opnieuw gaat maken, misschien eerst de LED met een stukje krimpkous bedekken zodat alleen het topje licht kan geven? Heb dat ergens gezien op een van de Duitse forums.
Hey Stephan, Bedankt voor je leuke reactie, Ik vind dat ouwe spul ook leuker dan wat ze nu op de weg brengen.
Krimpkous over het ledje, wat een simpele en goede oplossing. Ik ben ondertussen halve wege een nieuwe poging maar
ga je tip zeker gebruiken mocht deze poging mislukken, thanks.
Toplampjes in de herkansing. Toch weer gemaakt met de normale witte leds,.
Bouwprincipe hetzelfde als de vorige keer maar nu aan de voorkant een soort kelk gemaakt en
van binnen met zilververf afgemaakt.
De buitenkant zit nu in de zwarte verf ( ondertussen alweer een beetje beschadigd ) en het
toplampje schijnt niet meer door als een Michelin mannetje.
Aan de voorkant zit over de "kelk" een plastic doorzichtig afdekplaatje met een 3mm gat erin
waar door de led niet binnen de afdekplaat hoefde te komen maar net een beetje uit kan steken
wat ten goede kwam aan de afmetingen van het toplampje, de maten zijn nu : 9 mm x 6 mm.
Naar mijn mening ziet dit lampje er veeeeel beter uit dan de vorige poging.
Bij de volgende update staat de cabine wsl in de verf.
Een grote stap voorwaarts, de kleuren zitten erop.
Het idee zoals eerder beschreven om in de raamsponningen polystyreen plaatjes te zetten heb ik
laten varen omdat de plaatjes bij herhaaldelijk plaatsen en verwijderen krom bleven staan en er
toch spuitnevel in de cabine kon komen. Niet wenselijk want ik had om een binnen kleur indeling
te krijgen al verschillende onderdelen geverfd en wilde ook niet teveel verf in de sponningen krijgen
omdat de ramen weinig speling in de sponningen hebben.
Na de hut afgeplakt te hebben eerst het geel gespoten en daarna het grijs.
Hier is de bumper zwart gespoten.
Bij de echte zit er een dik rubber oa tussen motorkap en spatborden, ik ben van plan om er of een kwart rond profiel van 2 mm op het slechte afplakwerk te lijmen of ik probeer met een penseel een dun antraciet lijntje te zetten. Ben er nog niet uit bij beide optie kan het geel en/of grijs behoorlijk beschadigen.
Mocht iemand een beter idee hebben dan hoor ik het graag.
De sponningen van voor en achter ramen zijn antraciet grijs en van de zijramen aluminium geverfd.
Ramen en interieur zijn geplaatst.
En blik in het interieur.
De neus mag nu eerst een poosje in de woonkamer staan om er van te genieten.
Ik ga nu eerst verder met chassis, accessoires en tankopbouw voordat ik de cabine
afmaak met spiegels, gril, ruitenwissers etc. etc. ( breekbaar )
Bij een volgende update zal ik ook een foto plaatsen met de neus op het chassis.
Als je een rubber afwerking wil maken kan je een tel. kabel nemen en daar de zwarte draad uit halen ( er zijn kabels waar zwart in zit ) en in de vorm maken en er op lijmen !
Je kan er natuurlijk ook een dikkere kabel voor nemen.
Ik gebruik hier revell met de naald voor ,is heel mooi dun aan te brengen .
Probeer het eens met een stuk kabel zonder het te lijmen dan kan je zien hoe het staat ?
@ Piet, bedankt voor de tip ik heb die site gelijk bij mijn favorieten gezet.
Als ik van zo'n H profiel een T profiel maak gaat dat goed passen.
Bij een volgende auto ga ik zeker proberen om zo'n H profiel voor de ramen te gebruiken.
@ Marceline. Dank je, ik ben ook zeer te spreken over de kleuren.
Ben verder gegaan met de gril, de vorige gril had lamellen van 1 mm en 2 mm tussenruimte
maar vond ik niet vullend genoeg. Deze gril heeft lamellen van 1,5 mm en de tussenruimte is ook 1,5 mm.
Op dezelfde manier gebouwd als de vorige gril met dezelfde mal.
Achter de gril zit een rooster, ik kon niet de juiste mazen vinden dus heb op Google paint een
afbeelding gemaakt en daarna met dubbelzijdig plakband op een polystyreen plaatje geplakt.
Ook al zie je er bijna niets van, ik vind het beter dan een gapend gat achter de gril en een electro motor.
Zoals beloofd in de vorige update gelijk de cabine op het chassis gezet voor een paar foto's