Sanyo "Eneloop" batterijen

Hallo mede-forumers.
Na een hele tijd gereden te hebben word het maar eens tijd dat ik deze batterijen ga opladen, echter weet ik niet hoe ik deze op moet laden !

Ik heb nog een oplader liggen van de Aldi ( Merk : TopCraft )
En een een andere oplader voor 4 stuks die rechtstreeks in de wandstopcontact gaat.

Nu is mijn vraag : Kan ik deze batterijen opladen in een standaard ( let op : Aldi :x-mas: ) opladen ?

Het gaat om een Sanyo Eneloop 2000mAh ( NiMH ? ) batterij.
Alvast bedankt !

Het zijn oplaadbare batterijen, dus even kijken of die lader dat type ook aan kan, en zo ja, gewoon laden.

Je hebt ni-cad laders zover ik weet en NI-MH.

Ik heb het zelf ook al eens gedaan.

Frank.

Eneloop zijn speciale NiMH accu's die op vrijwel dezelfde manier geladen moeten worden.
Sanyo geeft op dat je ze het beste kan laden met en laadstroom van ongeveer 0,5C. Dat betekend dat ze in ongeveer 2 uur vol zijn. Sneller laden kan wel maar wordt afgeraden omdat het de levensduur van de accu verkort.
Sanyo heeft een site waar je een heleboel kunt vinden over deze cellen.
Kijk bijvoorbeeld maar eens HIER.
HIER vindt je meer over hoe deze accu's in elkaar zitten en onderaan staat een grafiek hoe je het beste kan laden. Heb je vragen dan moet je HIER even kijken daar worden een heleboel vragen beantwoord.
Succes.

ja, de Sanyo Eneloop cellen kun je gewoon opladen met een standaard NiMh lader.

het enige verschil wat de Eneloop cellen hebben t.o.v. normale NiMh cellen is dat de Eneloop's nagenoeg geen zelfontlading hebben. :)

Beste forumleden,

Ik ben hier nieuw en zou graag iets voor willen leggen.

Zo'n twee jaar terug heb ik voor mijn fototoestel Sanyo Eneloop batterijen van 2000 mAh gekocht die het eerste jaar goed bevielen. Na dat jaar waren ze steeds snel leeg dus steeds weer opladen.

Vorige maand heb ik weer nieuwe Sanyo Eneloop batterijen, nu zwarte van 2400 mAh, gekocht maar die zijn ook na een dag of vijf weer leeg. Het maakt niet uit of ze in mijn fototoestel zitten of niet.

Ik laad de batterijen met een Varta Compact Charger en wacht minimaal tot de laadlampjes uit zijn.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is of tips?

Bij voorbaat dank.

Je zou de batterijen een keer kunnen doormeten. Misschien werkt je lader niet goed meer, vraag eens aan je buurman of je je batterijen een keer mag laden met zijn lader en kijk of er verschil is;)

ps voor de mensen die nog eneloops willen kopen: nkon.nl

Ik heb de eneloops in mijn foto toestel al drie of vier keer geladen sinds ze erin zitten. Komt neer op een keer per jaar ongeveer......

Is je lader wel goed? Wat zijn de voltages van a de baterijen voor en na het laden?

Of er is iets dat toch stroom trekt uit de Eneloops ook al staat de camera uit, of ze worden niet goed geladen. Eneloops hebben minder zelfontlading dan gewone NiMH cellen, en voor NiMH zou de zelf-ontlading in de camera al spectaculair hoog zijn.
Zie ook
https://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop

Met welke lader laadt je, merk/type, en op welke stand.

Allen dank voor jullie reactie. Enkele reacties op jullie antwoorden.

*Waar kan ik mijn batterijen laten doormeten.

*De batterijen lopen leeg ook als ze niet in de camera zitten.

*Helaas heb ik geen mogelijkheden om de voltages voor en na het laden te meten

*Mijn lader is een Varta Compact Charger die ik al jaren gebruik en waar het met de witte Eneloopbatterijen het eerste jaar wel prima ging. Nu ben ik de zwarte in een andere, merkloze, lader aan het laden. Ben benieuwd.

Verder heb ik mailcontact gehad met een grote batterijverkoper en die opperde dat de batterijen, ook de nieuwe, wel eens van een oude serie kunnen zijn.

Gisteren moest ik een paar foto's maken en stopte de een paar dagen ervoor volgeladen batterijen in de camera en na vier foto's was het weer nada. Ik baal hier zo van. Volle batterijen achter de hand houden heeft geen zin want die lopen gewoon leeg.

Weer nieuwe kopen? Als ik de garantie heb dat die wel goed zijn) (Banana?)

... De batterijen lopen leeg ook als ze niet in de camera zitten. ...
Da's duidelijk verhaal, meten is niet nodig: accu's weggooien, ze zijn niet goed (meer). Ervan uitgaande dat accu's goed en vol worden geladen. Je zou de lader nog kunnen testen met andere accu's.

Het verhaal van de verkoper/firma is onjuist, Eneloops zijn juist ontwikkeld voor lage zelfontlading. Kan wel zijn dat hij met oude serie/batch een slechte serie bedoelde. Kan hij aan de hand van serie-nummers controleren. Indien dat het geval is, garantie.

Laatst bewerkt:
Hai Ron,

Dank voor je reactie.

Jij bent er 100% van overtuigd dat die accu's (batterijen) niet meer goed zijn (om welke reden dan ook). Dus vervangen?

Ik ben al in de clinch met de verkoper (via internet gekocht met geld teruggarantie via PayPal). Volgens hem staan er geen serienummers op maar mijn ogen vertellen toch echt iets anders. Ga hier niet meer verder mee zeuren, geld terug en basta.

Jouw advies is dus 100% zeker nieuwe kopen?

Groet,

Gompie

Het beste is de camera weggooien en een camera kopen waar li-on accu's inzitten.
Ik heb de strijd ook opgegeven 3 jaar geleden.
Nu heb ik altijd een volle accu.
Ook al gebruik ik de camera maanden niet.
Nimh accu's zin gewoon waardeloos.
Ik heb er diverse geprobeerd maar tegenwoordig niets meer op ni mh.
Ze ontladen bij mij iets langzamer als ik ze kan opladen zeg maar.;)
Als ik iets koop met een accu kijk ik altijd wat voor accu er in zit of past.

Op accu's heb je eigenlijk nooit garantie.

M'n printercartridge is op.
Dus gooi ik m'n printer weg en koop een nieuwe.
Ongeveer hetzelfde principe.

Nu vind ik dat heel wat anders, maar ik doe dat eerlijk gezegd ook.
Ik print dermate weinig dat de cartridges lastig te krijgen zijn en of duurder dan een goedkope printer.

Het ging me bij de camera niet om dat de accu's kapot waren maar altijd leeg.
Nu heb ik dat probleem niet meer.
Je zou ook gewoon batterijen kunnen gebruiken.

Nou ik heb een HP printer en daarvoor zijn twee nieuwe cartridges inderdaad duurder dan een nieuwe printer....

Met het leeglopen van NiMh accu's in een fototoestel heb ik dezelfde ervaringen als Bertus. Alleen heb ik er een andere theorie over; die accu's hebben een wat lagere spanning dan bijvoorbeeld gewone penlite batterijen, zeker als je ze een paar dagen laat liggen. Veel toestellen geven volgens mij veel te snel aan dat de accu's leeg zijn en schakelen dan uit. Ik laad de accu's van mijn fototoestel via een computerlader en dan blijkt dat ze nog lang niet leeg zijn. Maar mijn fototoestel weigert alle dienst omdat die vindt dat ze wél leeg zijn.

Goede eneloop vervangers zijn de TRonic energy ECO oplaadbaren van de lidl...
Super spul, normaal altijd na en maand leeg in de digicam, met deze nooit meer last, zalig!
Heb diverse accus geprobeerd, van a merk, tot eneloop, tot b merk, tot speciale super deluxen..

Nope, Lidl power!
Tronic energy ECO. Fur sure!

mijn ervaring met dit soort cellen... laad ze niet met computer laders en onzin...

De plain old hema penlite lader werkt vaak het beste hierin.. Duurt weliswaar 24 uur ofzo om op te laden. Maar dan zijn ze wel wakker een computerlader schakelt veelste snel af met laden al.

Daarnaast zit je met het spanningsprobleem van accus vs batterijen.
accu oplaadbaar is nominaal 1,2V
batterij niet oplaadbaar is nominaal 1,5V

bij 4 cellen scheelt dat dus 20% 4,8V vs 6V.
De camera's die penlite batterijen gebruiken zijn allemaal gesteld op de batterij spanning en niet op de accu spanning.. En ze zullen vermoedelijk al bij 4,4V ofzo weigeren te starten want dan geeft een batterij de geest terwijl een accu dan vaak nog een aardige punch over heeft.

In dit geval zou ik ook niet zomaar de batterijen afschrijven. Duw ze eens in een ouderwetse lader die niet stopt met laden en gewoon doorlaad met zeg 100mA ofzo.

Back