San Martin - 1:90 - OcCre

Die bouwplank is de bouwplank die in het jaar 2340 door iedere gerespecteerde modelbouwer gebruikt wordt. Let op mijn woorden. Ik ben mijn tijd ver vooruit :)

En dan te bedenken dat ik al vele blikjes heb weggegooid
schrik.gif

We zijn weer een klein beetje verder. De spiegel is beplankt, maar moet rond het berghout nog een beetje worden bijgewerkt.

full

Op de spiegel komt een balkon. Maar daarvoor moet ik nog een toverdrankje maken om ervoor te zorgen dat het er hetzelfde uitziet als de rest van het dek.

full

En aan de voorzijde wordt ook geklust.

full

gr

peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de spiegel komt een balkon. Maar daarvoor moet ik nog een toverdrankje maken om ervoor te zorgen dat het er hetzelfde uitziet als de rest van het dek.

full

Goeie vooruitgang, Peter.
En ik zie het toverdrankje al staan;).
Paul

Vandaag weer een beetje kunnen klussen...

full

full

De relingen zijn er op gezet. 1 Kant is met een vijl bijgewerkt. De andere kant komt nog.
Het scheepje knapt er lekker van op

full

full

full

En verder een beginnetje gemaakt met wat extra berghouten erop. Tenminste, als die extra berghokken, ook berghouten heten :)

full

Gr

Peter

Goedemorgen,

De San Martin weer uit het stof gehaald en verder gebouwd. Ik ben even afgeweken van de bouwbeschrijving. Gewoon omdat ik er zin in had. Ik wilde aan het dek gaan werken.

De foto's:

full

full

full

De balustrades staan erop. De trappetjes zijn gemaakt en tussen de trappetjes staat nog een kleine hut. Die stat nog los, want het dak is nog niet af.

Voor vandaag heb ik de korvijnbanken op het programma staan. Daarna moet ik de ventilatieroosters maken. Eerlijk gezegd zie ik daar wel tegen op. Heeft er iemand tips hoe ik die gekartelde strookjes hout het beste kan verlijmen. Of kan ik die ventilatieroosters op een andere manier ontwijken :)

gr

Peter

Je kan het rooster droog in elkaar zetten en dan met sterk verdunde houtlijm in kwasten. Door de capillaire werking trekt het houtlijm tussen de kieren en zet het vast.

Je kan het rooster droog in elkaar zetten en dan met sterk verdunde houtlijm in kwasten. Door de capillaire werking trekt het houtlijm tussen de kieren en zet het vast.

Op deze manier gaat me dat wel lukken :D

Zet ik dan eerst het hele rooster in elkaar en zaag dan de benodigde roosters uit, of andersom?

gr

Peter

Goud of hout:

full

In de kit zaten de gouden. Gelukkig heb ik nog een voorraad houten korvijnnagels.

full

full

De eerste serie korvijnbanken waren schots en scheef. Dat zou afbreuk doen aan het geheel. De 2e serie is beter geworden.

gr

Peter

Zet eerst het hele rooster in elkaar en lijm het vast.
Dan kan je kijken hoe je de benodigde afmeting het best uit de "roosterplaat" kunt zagen. Zo dat je rondom een lat hebt en geen rijtje gaten.

Nog een klein detail:
De doorlopende latten van het rooster (aan de bovenkant) horen in de lengterichting van het schip te lopen.
Jij bepaalt of je daar rekening mee wilt houden.

De roosters zijn aardig gelukt. Dank voor de tips.

full

full

full

Tot nu toe ben ik tevreden over het resultaat.

Kan het overigens kloppen dat mijn fotoalbum vol is? Meer foto's kan ik niet uploaden. Of doe ik iets fout?

gr

Peter

Ik ben weer een beetje verder. Ik ben met de voorste mast begonnen. Er zal best wel een mooie naam voor zijn, maar die weet ik niet.

Ik ben wat onderdelen kwijt geraakt, dus die heb ik zelf moeten maken zoals je op de foto kan zien. Nadat de lijm was opgedroogd kwam ik er achter dat ik straks wel er weinig ruimte heb om een het staande wand (als ik het goed heb) vast te maken

full

Ik zit ook met het volgende probleem:

Volgens de bouwbeschrijving moet ik touwtjes rondom die ronde blokken doen en dan het uiteinde van het touwtje met een spijker aan de romp bevestigen. Dat gaat denk ik niet mooi worden. Wie heeft er tips om dat beter te maken?

full

De achterkant is ook af. Ik heb ervoor gekozen om de metalen onderdelen niet te schilderen. Dat gaat bij mij een kliederboel worden en dat zal het schip niet mooier maken.

full

Het galjoen is bijna af.

full

Ik heb besloten om verder van voor naar achteren te werken.

gr

Peter

Back