San Martin - 1:90 - OcCre

Dat van die sponning wist ik en wil ik ook zo maken. Dat gaat wel lukken.

Uiteindelijk is de knoop doorgehakt mbv de kit zelf. Zie de foto's:

full

full

full

Het is niet heel duidelijk te zien, maar er ontbreekt 1 luik en vooral de luiken van de kleine geschutpoorten passen voor geen meter.

Ik ga die geschutpoorten dus niet gebruiken. Volgende stap wordt dus de romp beplanken met fineer. Als dat gedaan is ga ik kijken of ik zelf iets ga maken wat de "illusie" wekt dat er wel geschutpoorten zijn. En anders maar geen geschutpoorten. Het doel van dit project is immers een mooi net schip te maken en niet iets wat 100% historisch perfect hoeft te zijn. Het moet leuk blijven en zou het jammer vinden als het schip er lelijk uit komt te zien tgv de geschutpoorten.

gr

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
ik moet eerlijk zeggen dat ik geen voorstander ben van deze metalen geschutspoorten.
het zal zeker straks een ander gezicht worden met houten geschutspoorten, de benodigde scharniertjes zijn bij de betere modelbouwwinkels te verkrijgen.

Ha ha:D

Ik dacht ook al - wat een professionele termen worden er hier gebruikt!

Dat teug ouderwetse scheepsbouwerstaal was om aan te geven dat een plank ongelijk lag met de naastliggende of zo...

Is het "terug"...

En ik ben weer wat verder. Ik heb 1 deel van de romp met fineer bekleedt. Ik weet dat het zeker niet de juiste manier van beplanken is. Maar het resultaat mag er wezen. Ik ben tevreden.

Ik wilde het fineer wel recht erop planken, maar dat ging niet. Ik wilde de lijn van het berghout volgen, maar dat werd vrij lastig. Ik heb er vervolgens voor gekozen om het fineer ongeforceerd aan te brengen.

Leerpunt voor de volgende keer is dus eerst het fineer aan te brengen en dan het berghout.

De andere zijde ga ik dus op dezelfde manier beplanken. Dit om het enigszins symmetrisch te houden.

de foto's"

full

full

full

Zoals gezegd. Het niet juist gedaan, maar wel netjes :)

Of het juist gedaan is of niet ziet maar een enkeling;) Het ziet er netjes uit en het belangrijkste is dat je er zelf tevreden mee bent. :teacher:
Andy

opgelet wel, als je de andere kant nog niets hebt beplankt kan je romp gaan scheeftrekken als je je hout niet lang genoeg hebt laten weken... Voor best te zijn beplank je best links en rechts samen...

Maar het ziet er altijd toch strak uit als je de buitenlaag zet :) :) :)

Hoi,

De dagen worden weer korter, dus het wordt weer tijd om langzaamaan verder te gaan met mijn San Martin. De romp is bijna af. Foto's zeggen meer:

De ene kant...

full

De andere kant...

full

Pas als beide kanten helemaal af zijn, begin ik aan de andere kant. Als het laatste stukje fineer op de romp zit ga ik eerst de kieren vullen. Daarna wordt het schuren.

De achterkant...

full

En dan nog 2 overzicht foto's...

full

full

Ondertussen heb ik ook maar een abonnement genomen op de Sovereign of teh Seas :D

gr

Peter

Het is idd een tijdje geleden. In de zomer ben ik in de moestuin te vinden en bij mijn bijen. Als de dagen korter worden, dan wordt het weer tijd voor modelbouw :)

gr

Peter

De romp is in principe af en heeft haar eerste schuurbeurt gehad.

full

In ben met de "kont" van het schip begonnen :p

Een leuk klusje.

full

full

Nu eerst de boel laten drogen en daarna de latjes inkorten.

gr

Peter

Klein aandachtspuntje voor een volgende bouw. Naar mijn weten wordt deze beplanking eerst gedaan dan die van de romp zodat de planken van de romp het kopse hout van de spiegel afdekt. Gaat nu niet echt opvallen denk ik, maar als je ooit met wat dikkere planken moet werken dan kan het in het oog springen.
Voorbeeld van de batavia:

replica-dutch-tall-ship-batavia-25116798.jpg

Back