San Ildefonso - OcCre 1:70

Hier dan een klein begin van de bouw van de San Ildefonso.
Ik ben bezig met de tuigage.
Achtermast en hoofdmast zijn gereed.
Ben nu bezig met de voor mast.
Als die ook voorzien is van zijn touwtjes kan ik aan het lopende tuigage beginnen.
Ik heb expres nog niet de rondhouten gemaakt omdat ik daar mee wil wachten tot ik er echt aan toe ben.
1 maken en er opzetten.
Bij de Le Mirage had ik ze allemaal gemaakt en wist niet meer waar wat thuis hoorde.
Ik had er etiketten opgedaan maar door het vele beet pakken waren die dus weg......

Een paar foto's tot waar ik nu ben.......

full

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor, de "Fonz" zie je niet vaak in een bouwverslag.
Tuigage vindt ikzelf een lastig en ingewikkelde fase, dus ik zit vooraan met mijn popcorn

full

Sjors,

Heb op MSW ook je verslag bekeken. Nice!

(overigens maar deels hoor - het zijn inmiddels 105 pagina's daar!)

Germt,

Wilt u MIJN popcorn machine niet stelen ????? :rolling:
Voorlopig zijn wij nog niet met de Aggy aan de touwtjes zooi toe.....
Maar het is een leuke afwisseling na al dat hout geweld !

@ Erik,

Ik heb deze kit mee laten nemen door mijn buren uit Spanje in September 2012
En er zitten al heel wat uurtjes in maar het zijn fijne uurtjes geweest.

@ Hans,

Dus jij bent 1 van die stille genieters.......
Mag hoor.
Het waren meer pagina's maar na een waarschuwing heeft mijn lieve Moderator-vrouw een stel pagina's weg gehaald met niet gerelateerde teksten.
Anders had ik aan de 160 gezeten of zo.

Ik zal morgen een overzicht foto maken van het gehele dek.

mooi hoor en het ziet er goed uit tog een klein puntje dat ik wil aanhalen het eerste touw van de wand dat je rond de mast slaat moet naar de eerste jufferblok op de rust gaan en niet naar de achterste. of de spanjaarden moesten het anders doen

Sjors,
heel mooi om haar hier te zien, ik was haar ook al tegengekomen op MSW en kijk uit naar een echte ontmoeting op de 19e.
Succes met de verdere bouw
Grt
Diederik

Dank jullie Amazone en Diederik,

@ Amazone,

Je mag van mij alle punten aanhalen die je wilt.
Dit is de reden dat ik post op een forum.
Het kan er voor een leek allemaal wel mooi uit zien , maar je wilt je toch verbeteren.
Hoewel dat lastig word als ik zie hoe hoog hier de lat word gelegd !!!!!!!!
Dan nu even over je puntje.......
Welk eerste touw om welke mast om welke eerste jufferblok en welke achterste ????
Vind je het heel erg als ik er niets van begrijp ?
Misschien als je Engelse termen gebruik begrijp ik je beter :D:D:D

@ Diederik,

Ook wij kijken uit naar de 19 e.
Nog 1 1/2 week....
Moet ik nog aardig gaan doorwerken om de voorste mast af te krijgen.....
En niet teveel weg halen en opnieuw doen :D
Nu kan je de Fonz hier volgen en hoef je niet steeds te gluren bij de buren......

Bouwvolgorde die ik aangehouden heb om een losse(!) mast vast te zetten (mijn fokkemast op de Batavia zit nauwelijks vastgeplakt):

Eerste touwen om de voorste juffers zodat de mast recht staat (deze staan ook iets voor/ter hoogte van de mast), daarna om en om links en rechts naar achteren toe.
Dan om het geheel van lussen bovenin het dikke touw wat naar de boegspriet gaat om de fokkemast naar voren toe te trekken, en extra spanning op het want te geven.

Mast staat als een huis - ik kan de boot eraan optillen.

Kijkende naar hoe tuigage is opgebouwd ben ik begonnen met de boegspriet - daar trek ik de rest eigenlijk aan vast.

Nb - ik heb niet opgezocht hoe al de touwen van het staande want heten, maar zie mijn meest recente foto in mijn topic van de Batavia.

full

Dit is wat Dirk (amazone) bedoeld, het bovendste touw van het want staat naar voren en het onderste naar achteren, dit moet precies andersom. Met andere woorden het 1e touw loopt naar het voorste jufferblok en het laatste naar het achterste jufferblok. Jij hebt dit net andersom gedaan.

Neemt niet weg dat je het netjes hebt gedaan!

...Mast staat als een huis - ik kan de boot eraan optillen...

Das ook een idee: als we plots teveel aanmelding binnenkrijgen in de laatste 1.5 week kunnen we de Batavia altijd nog ophangen aan het plafond, net als die modellen in de kerken :D.
Kan die de Engelsen mooi van boven bestoken met bommen en granaten!

:D Ridders vochten ook graag de trap af - dus van boven naar beneden - waren ze altijd sterker.

zwarte pijl is je eerste touw dit moet lopen zoals de rode lijn ( pijl ) dus het eerste touw dat je rond de mast maakt moet naar het voorste jufferblok en zo werk je verder naar achter.

user46556_pic186512_1396988860_zps88e2f083.jpg

je moet dit natuurlijk niet liggen afbreken maar probeer het volgende keer wel te doen want met de zelvde moeite is het wel juist.

voor de engelse benamingen moet ik passen ik heb al moeite genoeg om ze in het nederlands te kennen .

Dank jullie Piet en Dirk,

Goed, ik heb dus een fout gemaakt......
Ik zal er waarschijnlijk nog meer maken maar dat is het proces van bouwen.
Iets voor het volgende model.
Dit werd me ook al verteld op MSW maar ik zeg hier ook wat ik daar verteld heb, Ik ga het niet meer veranderen.
Dat zou betekenen dat ik alles moet losmaken en daar heb ik geen zin meer in.
Ik was al blij dat het er op zat.
Zo zie je maar weer dat bij elk model wat je daarna maakt dit soort fouten kan voorkomen.
Nu toch nog een vraag van mijn vrouw.....
Is er een reden voor dat het andersom zou moeten ?
Begrijp me niet verkeerd.
Ik vind het niet erg dat me dit verteld word.
Daar kan ik alleen maar van leren !
Nogmaals bedankt dat jullie me er op heb gewezen !
Heb ik uiteindelijk toch dat donkere plekje nodig op 19 April........;)

Dank jullie Piet en Dirk,

Nu toch nog een vraag van mijn vrouw.....
Is er een reden voor dat het andersom zou moeten ?

Volgens "The Anatomy of Nelson's Ships" werden de voorste eerst gezet omdat daarmee de mast makkelijker in de breedte uitgericht kon worden.
Als je eerst de achterste vastzet trek je a.h.w. de mast iets naar achteren;)

sjors maak je vooral niet te druk in de fouten iedereen maakt wel ergens een fout , ook ik maak er zelfs velen. het is een leer proses dat nooit stopt . je moet het gewoon mee nemen naar de volgende bouw en zo kom je stap voor stap bij een schip dat minder en minder fouten heeft, als je dan éénmaal het perfecte schip hebt gebouwt zonder fouten ben je waarschijnlijk 50 schepen verder ;) maar als niemand zecht dat het fout is blijf je natuurlijk de fout herhalen en heb je niets geleerd. en dat is tog ook het leuke aan deze hobby om telkens weer wat op te steken zodat het volgende model nog beter en mooier word

Dat onderschrijf ik helemaal.
Het zal mij i.i.g. NOOIT lukken het foutloze model te bouwen:nooo:

Dank je Germt voor deze verklaring.

Nu weet ik ook waarom ik beter aan de andere kant had kunnen beginnen.
Na veel praten en overleg met mijn eigen home Moderator heb ik besloten om.......het toch maar te laten zitten.
Wat blijkbaar niemand gezien heeft is dat ze allemaal aan de verkeerde kant beginnen.
Om heel eerlijk te zijn, als ik deze foto niet had gepost met de eerste 2 dan had denk niemand het gezien (behalve dan op 19 April.....)
Ik weet van mezelf, als ik alles weg haal dan gaat ze de plank op en komt daar ook niet meer vanaf.
Ik wil haar af maken en bij de volgende wel goed doen!
Maar gedane zaken nemen geen keer en we gaan weer vrolijk verder.

Ik zou het zeker ook niet meer veranderen, want zoals ik al liet weten zit het er netjes op. En ik moet na ruim 30 jaar schepen bouwen nog steeds de 1e maken die foutloos is. Het forum is om elkaar te helpen en op eventuele foutjes te wijzen, leren we allemaal van.

Ik zou dit ook zeker zo laten, bij Aggy zal het wel goedkomen;)

Back