SAM TALK

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
SAM TALK is bedoeld voor een ieder die geïnteresseerd is in het bouwen van- en het vliegen met Vintage kisten die voldoen aan de SAM World Wide en de SAM EUROPE reglementen.

Dat bouwen er van is aan voorwaarden verbonden..tw bouwen zoals het toen ( kisten met een ontwerpjaar van voor 1951) ook was... dus houten kisten.

Het vliegen er mee kun je op meerdere manieren invullen bv.:
- met 2 of meer personen al of niet gepland of ad hoc de stopwacht er bij pakken en kijken of je de vliegtijd die bij dat model van toepassing is kunt halen
- in je uppie je best doen met de stopwatch in de hand
- helemaal nix nie de vlieg tijd vaststellen maar gewoon heerlijk de kist zijn ding laten doen en er van genieten.

Er zijn bij SAM WW en SAM Europe heel wat klassen..kun je allemaal vinden in de Reglement boeken maar er zijn er 3 die toch wel in de picture staan:

- GAS ABC
- 1/2A en Full A Texaco
- Electro Rubber

GAS ABC
Dit zijn de motorkisten die vroeger helemaal Vrije Vlucht vlogen en na een relatief korte motorloop passend bij de A,B of C klasse zweefde het model met de bedoeling..hoop dat er een bepaalde vliegtijd gehaald zou worden, de zgn MAX.

Ook nu nog vliegen ze soms VV maar meestal is er moderne meerassige RC aan boord.

1/2 A en A- TEXACO
Bij deze modellen is het de bedoeling met een geringe hoeveelheid brandstof een zo lang mogelijke vlucht te maken en ook weer met als doel een MAX te bereiken.

ELECTRO RUBBER
Je kent ze nog wel, de wakefields van toen. Maar nu voorzien van een al of niet vertraagde E- motor in de neus. Het gaat rustig naar boven en na 60 seconden moet de motor uit en begint de zweef vlucht.

De 'Rules":

XIX. SAM RC EUROCHAMP 2023 Rules

In de SAM website vind je veel info: https://www.antiquemodeler.org/

1747482583165.png

Bezit je een SAM Vintage kist..of zou je er wat willen gaan bouwen..of vindt je eea gewoon leuk..ruimte genoeg hier onder voor wat SAM TALK!!!

Oh ja..het magazine SAM SPEAKS is alleen beschikbaar voor de PH-SAM leden via de PH-SAM topics, ons privé MBF deel.

Ja prachtig, was ik ook al tegen gekomen, maar ook deze 1/2 A Texaco het begin, dacht zelf altijd meer in 1/2 A 0,8cc Cox “schaal” cq ‘Ebenezer achtig’, maar pas nu begin ik het te begrijpen…

Ff voor mijn ‘beeld’ vorming, ik zie veel van die oldtimer, ‘oldschool’ Vintage kisten met een heel kort neusje.
Komt dat ivm de relatief ‘zware motor’, spoel, batterij etc voorin of door dragende stabilo of misschien wel beide?
Zit natuurlijk al te bedenken hoe eea in te bouwen mbt viertakt, ontsteking en accu.
Dit dus:
IMG_0738.jpeg

Misschien is het een optie naar de verschillende klasse te kijken welke vliegbaar zijn op OHA.
Dat zou dan denk voornamelijk electro zijn en dat zou iedereen ook op eigen velden kunnen vliegen.
Of en misschien iets tot 1,5c diesel want dat zou ook op OHA kunnen maar dat kunnen veel niet op een eigen veld vliegen.

Misschien is het een optie naar de verschillende klasse te kijken welke vliegbaar zijn op OHA.
Dat zou dan denk voornamelijk electro zijn en dat zou iedereen ook op eigen velden kunnen vliegen.
Of en misschien iets tot 1,5c diesel want dat zou ook op OHA kunnen maar dat kunnen veel niet op een eigen veld vliegen.
Ik vrees dat de optie OHA er niet meer is nu de hr. Poppe z’n bedrijfs voering volledig moet aanpassen.
Dat was ook de reden om de Mayfly ‘on tour’ te doen bij de GMVC.

Ik vrees dat de optie OHA er niet meer is nu de hr. Poppe z’n bedrijfs voering volledig moet aanpassen.
Dat was ook de reden om de Mayfly ‘on tour’ te doen bij de GMVC.
De 2e geplande meeting zou daar nog kunnen toch, maar dan in een andere vorm.
Electro power zou dan misschien nog kunnen naast Wakefield en andere leuke vintage modellen.

Voor power modellen is eigenlijk elk veld geschikt want vlieg dat op Dordt ook, maar dan met electro.
En het veld te Dordt is kleiner dan het prachtige veld van de GMVC en ik kan dat weten :yes:
Dan niet met een aandrijving die het model binnen 10 sec in een baan om de aarde zet.
Maar slow power die er dan iets langer over doet, maar zeker kan werken en je ook een leuke vintage zwever aan overhoud.
Het is toch voor de lol en het kan gewoon met bijv een 50 inch span model, met een E-motor 2212 1400kv op 3S.
Motortje met regelaar voor iets van € 20,- en lipo 3S 1000ma van max € 8,-
Op de Groene Das Box normaal voor 1,5cc zit de 2212 op 3S en kan daarmee prophangen

1747596096190.png

1747596182370.png

ik heb een 1/2 A Wunda die lekker vliegt met een drone motortje , en een 3 s lipo.

Zelfde model met een Cox durf ik achter het huis niet te testen , 5cc peut in een texaco tuned cox dan zit ik zo ongeveer in Zwolle met dat ding .

Piper cupje met texaco motortje zette een paar jaar terug 17 minuten op de klok tijdens de midsummer .

komt er een 1/2A texaco klasse dan doe ik mee ( als de agenda daar ook zo over denkt )

Tja Ton..wat zou je allemaal aan SAM spul op OHA kunnen vliegen?

SAM WW heeft giga veel klassen maar laten we dichter bij huis blijven en kijken wat SAM Europe aan klassen heeft:

1a. Old Timer Gas LER ( limited Engine Run), A= tot 2,5 cc, tot 1951
1b. Old Timer Gas LER, B= 2,5-5 cc, tot 1951
2. Old Timer Gas LER, C= 5 tot 20 cc tot 1951

3. Nostalgia Gas LER, tot 2,5 cc (zuigerkisten), tot 1957

4. Nostalgia Gas LER, 2,5-10 cc (zuigerkisten), tot 1957

5. Texaco met dit aan brandstof aan boord:

1748086675825.png

Nee..ik ga ze niet allemaal opsommen zijn er heel wat kijk maar in het rulebook: https://pko.webase.sk/mse/rules/index.html

Nou..deze dan nog:

11. Electrorubber, tot 1951 met dit aan motor en accu:

a) AEO C-20 KV1550 brushless motor with direct drive, 8” maximum propeller diameter is admitted.

b) Graupner Speed 300 permanent ferrite magnet motor with max. 1:5 reduction gearbox , 10” (254mm) maximum diameter propeller is admitted.

Battery pack may be six NiMh cells or two Lithium chemistry cells of any capacity with manufacturer’s label clearly visible

En wat kun je dan op OHA vliegen..
- alles zonder motor
- alles met een E- motor
- indien een verbrander dan een diesel (dus geen sparky of glow)
- draait de motor kort dan tot 2,5 cc
- draait de motor de hele vlucht dan tot 1,5 cc

En waar zijn dan de 1/2 A Texaco..nee die kunnen niet want daar hoort een glow cox op...maar..we hebben jaren geleden al afgesproken dat we een tot 0,8 cc diesel op een dergelijke kist ook als 1/2 A Texaco beschouwen. Minder zuinig dan een getemperde cox maar dat maakt niet uit.

Nu weten we dat wedstrijdvliegen niet onze prioriteit is maar..wanneer je iets bouwt van dat SAM spul..doe het dan volgens de rules..en voor je het weet zeggen we dan tegen elkaar..zullen we gelijktijdig starten met bv onze electrorubber kisten en kijken wie het langst boven kan blijven? Is dat een wedstrijd...nee..maar wel leuk om te zien voor een ieder hoe de "strijd" verloopt.

Nog fff terug komen op dat Nostalgia..die tot 2,5 cc groep. Dat is in tegenstelling tot de andere klassen tot 1957 (ipv 1951) dus al de leuke zuigerkisten van een groot deel van de fifties vallen daar ook in..bv de 1951 Komet die ik nu voor de 3e keer maak maar bv ook de Dream Weaver.

Tja is wel met verbrander maar..stel nu dat we zeggen dat die zuigerkisten tot 1957 ook met E motor mogen en we kiezen allemaal de zelfde motor en prop en aantal S. Zelfs het Merk motor vastleggen net als bij Electro rubber.

Roep eens wat bv van Aliexress..een 28x30 mm motor..welke Kv dan?

Dan hebben we plotsklaps iets SAMS,s (wat ook thuis kan indien daar geen verbrander mag)... een "eigen/SAM" klasse

Deze?? 2830 1300 Kv:

Kan tot 4S en dan een 8x4 prop er op..gaat dan gelijk een 2,5 cc diesel naar boven..

1748088225109.png

En dat alles voor slechts 13 euro:

1748088384674.png

Klinkt wat mij betreft als muziek in de oren, electro voor iedereen haalbaar met goedkoop motortje.
Accu dan wel 3S en verder vrij want die heeft iedereen nog wel liggen en kost ook nix en gaat hard zat naar boven.
Motor mag nog iets zwaarder voor de 2.5 diesel klasse, want gewicht heb je in de neus nodig.
Zie mijn Jaded Maid heb daar een flinke bonk lood op voor zwaartepunt.
Voor de 1.5cc klasse zou een 2212 een mooie zijn en die is ook super goedkoop bij Ali.
Er is zat te doen met electro de vraag nu is alleen wie doet er mee en met wat.
Want dit kan toch super leuk zijn met meerdere een beetje stoeien met de modellen op OHA.

Ik heb in ieder geval de Jaded Maid dus Henk wij gaan samen op de meetings een beetje sparren met de modellen.

Oja vergeet nog, zwevers heb ik al maar kan nog wel iets leuks bij.

En ElectroRubber ook heel cool ook effe kijken wat leuk kan zijn is dan spul tot 1951.

Wat betreft dat zwaarder ..ook in mijn Dream Weaver kom ik niet uit met het zwp..ondanks de 30 mm neusverlenging en ik heb er ook lood in.zal iets van 50 gram zijn.

Wanneer we een motor gaan vaststellen voor die slop achtige fifties kisten dan wel graag 28 mm dia max.

Dat is een maat die goed past bij de romp snuitjes van toen en dan vervang ik de huidige onbekende.

Heb je een voorstel voor een zwaardere?

Gaat dat dan een langere worden uit die serie en hoeveel KV zou het moeten zijn bij 3S.?
8x4 prop zouden we moeten aanhouden..is de typische maat voor die tijd en sterkte dieseltjes.

We zouden op iets van 12.000 tot 14.000 toeren moeten uitkomen.

Die 2836 is 70 gr..ipv de 2830 met 52 gr.

En dan een zwaardere esc er aan..40 A en hij is optimaal bij 1500 kv voor een 8x4 prop.

Zullen we die motor kiezen als de zuigerkisten fifties motor?

Dan bestel ik er 1 om in de Dream Weaver te testen.

Effe gemeten en oeps is een 28 diameter en staat niets op maar dacht 36mm.
Heb nog 2830 de paars kleurige er naast gehouden en die is korter dus moet 36 lang zijn.
Geen beest van een motor maar klimt goed genoeg de Jaded gaat vertikaal en verder alle kanten op.

1748119406963.png

Heb 40A regelaar en prop 9x5 zal morgen effe toeren en stroom meten.

Ja is een leuke motor voor zo'n klasse, ga denk dan nog iets bouwen :yes: :yes:

Back