SAAB Tunnan

Zo, voor het eerst de vleugel in aanbouw en de romp droog samengevoegd om de hoofdvorm te kunnen zien. Het begint al iets op een vliegtuig te lijken ;-)

IMG_20210705_155656.jpg

Inmiddels weer wat verder. Servo's en airspeed sensor geïnstalleerd en getest. De bekabeling heb ik niet volgens de beschrijving gedaan. Het zou uit de bovenbeplanking moeten komen en dan onder de cockpitsectie die ik nog moet maken door naar het deel waar de ontvanger komt. Daarvoor zou ook een spant van de cockpitsectie aangepast moeten worden, om de kabel(s) onderdoor te laten gaan. De voorkant van de vleugel komt in het midden uit op hetzelfde deel, dus leek mij een directe verbinding beter. Daarvoor moest ik wel twee gaten boren, maar dat heb ik versterkt door het triplex ter plaatse te verdubbelen. Ik heb de 5 aansluitingen samengevoegd op één 8-polige connector.

Omdat de triplex plaatjes voor spanten en ribben niet overal recht waren, heb ik nog wel wat opvul- en correctie werk te doen. Maar geen onoverkomelijke problemen. Zo langzamerhand komt het aanbrengen van de bovenbeplanking in zicht..

IMG_20210714_133714.jpg

(de zwarte vleugeltips zijn nog niet vastgelijmd, dit is alleen voor het beeld)

IMG_20210714_141430.jpg

De doorvoer van de multikabel

Dank je wel, het is complexer dan de Wal en de Ibis die ik gebouwd heb, maar het gaat tot nu toe goed: nog geen onherstelbare fouten voor zover ik kan overzien. De grootste misser tot nu toe (eigen fout: niet voldoende opgelet) zat bij de zaagtand aan het vleugeleind, maar ook dat heb ik tijdig kunnen corrigeren.

Zo, de stoute schoenen aangetrokken en de bovenbeplanking van de rechtervleugel aangebracht en gelijmd met witte lijm. Het is maar goed dat ik twee doosjes met spelden had gekocht.
IMG_20210807_152625.jpg
Nu alles eerst een nachtje laten drogen en morgen het resultaat bekijken.

Kan je beter met de strijkbout aanbrengen, bekleding zonder lijm op zijn plaats zetten, aan de achterzijde met tape vast zetten , open klappen , lijm op ribben en liggers, dicht klappen en overal licht aandrukken, open klappen en lijm met vinger glad uitstrijken zodat je geen lijm bobbels krijgt, minimum 15 min laten drogen , dichtklappen en met de bout vanaf de achterzijde vast strijken

Bedankt, het enige puntje is dan dat ik aan de achterlijst overmaat heb, zodat het de vraag is of het dan goed op zijn plaats blijft met een tape 'scharnier'.

De witte houtlijm is namelijk thermoplast. Best een leuke techniek. Moeilijke vleugel… best dapper… en hopen dat er geen vervorming optreedt…
Mooi werk! Top!

En nummer 2 staat in de lijm.

Vraagje aan ISOLA2: ik heb nu nog dezelfde methode toegepast zoals je ziet. Maar is het ook zo dat je naderhand nog met de strijkbout de beplanking kunt nabewerken om evt. minder hechtende delen alsnog goed vast te maken? En bedoel je met 'de bout' een gewone foliebout op bijv. 140 graden?

IMG_20210808_141314.jpg

Heb ik nog niet getest ? misschien heeft er iemand dit al gedaan ?
Ja folie bout op 140 °, maar voorn grote opp. werkt de strijkbout ook.

Gewoon lijmen met witte houtlijm, precies wat je nu doet gaat altijd goed.
Zelf fixeer (vastzetten op de bouwplank) ik een houtbouw vleugel altijd bij indekken, zonder fixeren is de kans dat de vleugel kromt trekt namelijk nogal groot.

Grt,

Arnoud.

Zo, de stoute schoenen aangetrokken en de bovenbeplanking van de rechtervleugel aangebracht en gelijmd met witte lijm.

De vleugel 'zweeft' bij het aanbrengen van de beplanking gewoon los in de lucht?

Dat is inderdaad wel een beetje tricky . . .

Fingers crossed.

jan.

Ja, anders blijven de lijmklemmen bij de voor- en achterlijst niet zitten. Als ik jullie berichten lees, dan word ik wel licht ongerust.

Hoelang drogen met witte lijm? Kan ik na een uurtje of twee zonder risico de spelden en klemmetjes eraf halen of toch beter een nacht laten zitten? Ik ben wel nieuwsgierig..

Volgende keer: beide vleugelhelften aan de wortel en aan de tip op halve ribben (negatief van de echte) met exact dezelfde instelhoek fixeren, dan kan er niks fout gaan bij het indekken.

jan.

.
Dat ziet er mooi uit Frits!
Erg gave lijnen heeft deze kist

Groeten, Ramses
.

.
Dat ziet er mooi uit Frits!
Erg gave lijnen heeft deze kist

Groeten, Ramses
.

Dank je wel. Het scheelt op deze foto's ook dat hij er slanker op staat dan het gaat worden, zonder cockpit, (schuin) van bovenaf en zonder ailerons e.d.

Laatst bewerkt:
Back