Ik ga beginnen met de bouw van de SAAB Tunnan van RBC kits. Waarom dit toestel en waarom deze kit?
Ik heb altijd al iets gehad met het merk SAAB en de SAAB Viggen is mijn favoriete toestel. Daarvan zijn echter niet of nauwelijks kits voorhanden. Ik heb er wel twee in Depron gebouwd, maar nog niet zelf mee gevlogen. De Tunnan (Zweeds voor 'ton') is ik dacht in 2019 door RBC kits op de markt gebracht en voor mij een prima gelegenheid om op een wat hoger niveau dan een depron modelletje een SAAB te bouwen.
Voor wie de Tunnan niet kent (wie wel...?): wat korte informatie.
SAAB heeft in WO2, waarin de Zweden neutraal waren, o.a. de J21 gebouwd. Dat was een toestel met dubbele staartboom en een duwprop. Na de oorlog is die omgebouwd tot de eerste straaljager, de J21R. Al snel kwam de vraag naar een opvolger. Dat werd de J29 Tunnan. Het was deels gebaseerd op een nooit gerealiseerd Duits ontwerp uit de oorlog. Het prototype had de maiden flight in 1948. Er zijn er ruim 600 van gebouwd in verschillende varianten. Het toestel was voorzien van een druppelvormige cockpit en had een vroege versie van een schietstoel aan boord, die al in 1943 door SAAB was ontwikkeld. Het landingsgestel is 'sturdy' zoals de Engelsen zeggen, om ook op ruwer terrein uit de voeten te kunnen. Het is verder het enige Zweedse toestel dat gevechtsmissies heeft gevlogen, namelijk in 1961 en 1962 in het kader van de VN in Kongo. Volgens de eigen crew en onafhankelijke waarnemers was het een buitengewoon capabel toestel. Er is maar éen toestel tijdens de VN missie verloren gegaan, tijdens een testvlucht. In 1967 eindigde de operationele functie, waarna het toestel tot in de jaren '70 nog is gebruikt als doelsleper. Er is er nog één luchtwaardig en die is tijdens airshows te zien. Vermeldenswaard is dat de Tunnan in de jaren '50 enkele snelheidsrecords heeft gebroken. Dat zie je aan het model niet af. De testpiloot die er als eerste mee vloog, vond het een lelijke eendje op de grond maar een zwaluw in de lucht. Ook Oostenrijk heeft er mee gevlogen.
In dit draadje wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Op dit moment heb ik niet meer gedaan dan de kit bewonderen, de ribben vrijmaken en de instructies een aantal keren lezen. Gelukkig krijg ik hulp van een ervaren clublid bij de bouw. Ik heb tot nu toe twee kits gebouwd maar deze is wel iets complexer. De foto van het gebouwde model is van Rob Bulk zelf.

Ik heb altijd al iets gehad met het merk SAAB en de SAAB Viggen is mijn favoriete toestel. Daarvan zijn echter niet of nauwelijks kits voorhanden. Ik heb er wel twee in Depron gebouwd, maar nog niet zelf mee gevlogen. De Tunnan (Zweeds voor 'ton') is ik dacht in 2019 door RBC kits op de markt gebracht en voor mij een prima gelegenheid om op een wat hoger niveau dan een depron modelletje een SAAB te bouwen.
Voor wie de Tunnan niet kent (wie wel...?): wat korte informatie.
SAAB heeft in WO2, waarin de Zweden neutraal waren, o.a. de J21 gebouwd. Dat was een toestel met dubbele staartboom en een duwprop. Na de oorlog is die omgebouwd tot de eerste straaljager, de J21R. Al snel kwam de vraag naar een opvolger. Dat werd de J29 Tunnan. Het was deels gebaseerd op een nooit gerealiseerd Duits ontwerp uit de oorlog. Het prototype had de maiden flight in 1948. Er zijn er ruim 600 van gebouwd in verschillende varianten. Het toestel was voorzien van een druppelvormige cockpit en had een vroege versie van een schietstoel aan boord, die al in 1943 door SAAB was ontwikkeld. Het landingsgestel is 'sturdy' zoals de Engelsen zeggen, om ook op ruwer terrein uit de voeten te kunnen. Het is verder het enige Zweedse toestel dat gevechtsmissies heeft gevlogen, namelijk in 1961 en 1962 in het kader van de VN in Kongo. Volgens de eigen crew en onafhankelijke waarnemers was het een buitengewoon capabel toestel. Er is maar éen toestel tijdens de VN missie verloren gegaan, tijdens een testvlucht. In 1967 eindigde de operationele functie, waarna het toestel tot in de jaren '70 nog is gebruikt als doelsleper. Er is er nog één luchtwaardig en die is tijdens airshows te zien. Vermeldenswaard is dat de Tunnan in de jaren '50 enkele snelheidsrecords heeft gebroken. Dat zie je aan het model niet af. De testpiloot die er als eerste mee vloog, vond het een lelijke eendje op de grond maar een zwaluw in de lucht. Ook Oostenrijk heeft er mee gevlogen.
In dit draadje wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Op dit moment heb ik niet meer gedaan dan de kit bewonderen, de ribben vrijmaken en de instructies een aantal keren lezen. Gelukkig krijg ik hulp van een ervaren clublid bij de bouw. Ik heb tot nu toe twee kits gebouwd maar deze is wel iets complexer. De foto van het gebouwde model is van Rob Bulk zelf.




Laatst bewerkt: