Bouwverslag Saab 91D Safir

Verder met het ontwerpen van de neuspoot constructie, hoe die bevestigd wordt op zo'n manier dat de krachten bij een landing goed verdeeld worden, zonder schade maar ook zonder het model te zwaar te gaan maken...

WhatsApp Image 2020-06-01 at 15.05.03.jpeg
 
Helaas is mijn instructeur van destijds vele jaren later tragisch verongelukt in de USA toen hij, achterin zittend, een examen afnam van een leerling aldaar. Is zelfs een programma op TV van geweest.

Nog even over de SAAB, het neuswiel was "free castoring", ofwel er zat geen neuswiel besturing op. Het neuswiel werd door een verenpakket (in dat blokje nét boven je neuswiel) in het midden gehouden, maar zodra je asymmetrisch begon te remmen, draaide het in de gewenste richting. Was wel ff iets wat je moest leren in het begin, want voor je het wist klapte het tegen de eindstand en was er een boel gas en tegengesteld remmen voor nodig hem weer terug te krijgen. De Saabjes stonden dan op een rij op het platform en je moest dan na de vlucht hem tussen de andere parkeren. Regelmatig mislukte dat en moest je rechtdoor, en langs de rij terug taxiën en weer opnieuw beginnen ! :(
En als het helemaal niet meer lukte was het motor af en uitstappen, de staart naar beneden drukken, zodat het neuswiel weer recht schoot en hem met de hand verder duwen, was een afgang! :)
 
Helaas is mijn instructeur van destijds vele jaren later tragisch verongelukt in de USA toen hij, achterin zittend, een examen afnam van een leerling aldaar. Is zelfs een programma op TV van geweest.

Nog even over de SAAB, het neuswiel was "free castoring", ofwel er zat geen neuswiel besturing op. Het neuswiel werd door een verenpakket (in dat blokje nét boven je neuswiel) in het midden gehouden, maar zodra je asymmetrisch begon te remmen, draaide het in de gewenste richting. Was wel ff iets wat je moest leren in het begin, want voor je het wist klapte het tegen de eindstand en was er een boel gas en tegengesteld remmen voor nodig hem weer terug te krijgen. De Saabjes stonden dan op een rij op het platform en je moest dan na de vlucht hem tussen de andere parkeren. Regelmatig mislukte dat en moest je rechtdoor, en langs de rij terug taxiën en weer opnieuw beginnen ! :(
En als het helemaal niet meer lukte was het motor af en uitstappen, de staart naar beneden drukken, zodat het neuswiel weer recht schoot en hem met de hand verder duwen, was een afgang! :)

Mooi verhaal, en ik snap je gevoel als het niet in één keer lukte :-)

Ik zou het super vinden om een keer in een Safir mee te vliegen.
 
PH-RLB is weer terug op Seppe met een nieuwe motor......

Bedankt voor je aanvulling. Ik ga proberen om mijn model ook met differentiële remmen te sturen.
 
Ik zou toch proberen om een neuswiel besturing in te bouwen. Scheelt je veel werk en je ziet er aan de buitenkant toch niks van. Als het niet of onvoldoende werkt kun je slecht taxiën, bvb als in nat gras de remmen minder goed werken.
 
Ik heb Kim ook geadviseerd de neuspoot bestuurbaar te maken, maar Kim denkt dat hij dan met een ander probleem zit, namelijk dat dat castoring-blok mee draait bij het sturen met richtingsroer en dat hij het gat in de romp dan groter (niet schaal) moet maken. Ik denk dat dat wel op te lossen zou kunnen zijn met een aparte servo+kanaal voor de neuspoot en instellingen in de zender, zodat de neuspoot alleen in uitgetrokken stand stuurt ... zou even uitgezocht moeten worden.

Dat castoring-blok niet mee draaiend maken, ofwel de aansturing in dat blok verwerken zal heel lastig zijn. Het zou wel een goede schaal oplossing zijn.

Tja, het is een dilemma. Hij kan dat sturend remmen wel proberen, er zijn verhalen dat het wel werkt, maar als dat toch niet zo blijkt te zijn, kan hij achteraf de neuspoot vervangen door een bestuurbare en de remmen gewoon maken.

Deze Fanjet heeft overigens sturende remmen en vrij draaiend neuswiel ...

 
Ik ben ook van de oude stempel...., ik weet dat ze het op rc modellen gedaan hebben met differentieel remmen, zelfs met pneumatische remmen maar daar komt wel een mate van expertise bij kijken. Ik zit met hetzelfde probleem bij mijn Thunderstreak, ook geen sturing op de neuspoot. Ik heb er over nagedacht maar toch tot de conclusie gekomen dat ik de neus stuurbaar wil hebben. Dat vereiste wel wat gepuzzel want je wilt niet dat het schaalbeeld wordt aangetast. Bij iedere poot zal dit anders zijn, bij mij heb ik de neuspoot gedeeld op een plek waar je het lastig ziet.

Mijn stuurhevel kan ook niet sturen bij ingetrokken toestand dus ik de-activeer de servo simpel via de zender. Dat kan door een master en slave te programmeren gekoppeld aan de retract switch. Bij up selectie zal de neuspoot servo niet meer werken maar het rudder nog wel. (Niet alle zenders kunnen dat trouwens, effe checken)

Wat je ook kiest, ik zou in je neus ontwerp sowieso proberen een mogelijkheid te maken waar je een stuurlink kan bevestigen.

Grt,

Ps, lijkt mij best tricky, geen stuurbaar wiel op een full-size fastjet, denderen over de baan met 200+ km/h en dan met je voetremmen nog wat corrigeren....
Je zou zeggen dat dat van vroeger is maar nog steeds vliegen er zat jets zonder zoals ook de L39 Albatros;

L-39_Albatros.jpg
 
Mijn stuurhevel kan ook niet sturen bij ingetrokken toestand dus ik de-activeer de servo simpel via de zender. Dat kan door een master en slave te programmeren gekoppeld aan de retract switch. Bij up selectie zal de neuspoot servo niet meer werken maar het rudder nog wel.

Ik neem aan dat je landingsgestel er met vertraging uit gaat, dan is er dus enige tijd na het overhalen van de retract switch, dat de neuspoot wel al meestuurt met richtingsroer-input, maar nog niet uitgetrokken is? Dan moet je dus even van je richtingsroer af blijven? En voor die retract switch kies je dan een switch bij je richtingsroer-knuppel?
 
Hier nog aanvulling van Kim uit ons WhatsApp groepje ...

Het gaat er niet om dat het in ingetrokken stand niet mag draaien. Dat lijkt mij niet moeilijk op te lossen.
Het probleem is juist in uitgetrokken stand.
De schaarlink steekt door een smal gat onderin de romp. Als het geheel draait, in uitgetrokken stand, gaat die dus naar links en rechts, tegen de romp aan.
Waardoor het gat groter gemaakt zou moeten worden, of het scharnierpunt van de schaarlink lager. Beiden wil ik vermijden.
De makkelijkste oplossing, technisch gezien, is de schaal getrouwe optie om te sturen met de remmen.
Nat gras is dan misschien wel een goed punt
De neuspoot draaiend maken is veel meer werk. Maar het blokje zou best mee mogen draaien. Niet mooi als je voor de jury draait, maar het mag technisch gezien best draaien. Alleen de schaarlink dus niet. En daarmee hetgeen die aan vast zit.
 
Ik werk veel met bestuurbare neuswielen, al dan niet in retract vorm. Al heel vroeg heb ik gemerkt dat via allerlei kabeltjes je staart- of neuswiel aansturen vanuit één servo, leidt tot ellende.
Vroeger deed ik dat met een y-kabel maar tegenwoordig geef ik de neuswiel besturing een eigen kanaal. Bij retracts activeert de GEAR schakelaar tegelijk ook de mixer. In welke stand het rudder/neuswiel ook staat, voor mijn part in de hoek, als je het gear ophaalt, loopt de neuswielservo meteen naar het midden en blijft daar totdat je weer naar beneden selecteert! Dus geen angst dat hij niet center staat en je de neuspoot blokkeert.
Het enorme voordeel van een eigen kanaal voor de neuspoot is dat ik al taxiënd het neuswiel kan trimmen, vooral bij jets verloopt dat nogal eens. Ik trim dan via een apart trimwiel wat ergens anders op mijn FX30 zit. Het trimmen van het neus wiel beïnvloedt dan NIET je richtingsroer, want dat is wel het laatste wat je wilt....

Gerald, ik ga er van uit dat bij 200 km/u het richtingsroer echt wel effectief is!!!! Of ik moet dat 18k uur verkeerd gedaan hebben :) Ik kan me herinneren dat tijdens een start op een gladde baan je zelf de tiller vast moest houden zodat je neuswiel NIET bewoog , terwijl de PNF het stuur heel even vast hield, evt met x-wind input) en na 40 kt moest je overpakken, je had dan voldoende rudder authority... OK ff wat beroeps terminologie...

Als er binnen plaats is kun je er ook een servo direct op de poot monteren, die mooi mee klapt met het gear, maar dan moet je er wel plaats voor hebben binnen.
 
Back
Top