Bouwverslag S450 - SunnySky 2212- Afro ESC 30A - Naza-M Lite

Mischien moet je de manual eens GOED lezen. ;)

Manual , dan werk je auto level niet en je hoogte houding niet.
als je zelfcentrerende sticks heb kan het zijn dat je op half gas aardig omhoog gaat ;)

Maar goed dat staat ALLEMAAL wel in de manual..

Houd de kp index ook goed in de gaten, als je op gps vliegt.
ios en gps zijn HULPMIDDELEN voor als je al GOED kan vliegen...

ook erg leuk is deze:

manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes-9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Psygho!!

Ik heb het aan de lijve ondervonden dat die op Manual niet op hoogte blijft, die ging er even vandoor!! Maar al bij al geen problemen gehad verder.

Ik moet zeggen dat het vliegen al behoorlijk lukt, in het begin had ik een beetje angst om de neus weg te draaien, kwestie van dan even het noorden kwijt te zijn (letterlijk dan) maar dat gaat al veel beter... Met 4 lipo's kan ik toch een uurtje per dag vliegen zonder dat ik op moet laden.

Ondertussen heb ik na veel gedoe de D8R II plus receiver kunnen voorzien van de D8R XP firmware, zo kan deze net als de XP op CPPM draaien en hoef ik dus maar 1 draadje en een jumper aan de receiver te pluggen!! veel handiger i.v.m. het wegwerken van al die kabels.

Ik heb hiervoor wel best wat tijd verspeeld! Eerst lang geprobeerd met een USB naar RS232 van Eminent, maar ik kwam er al snel achter dat de PL2303 chipset niet werkt... enkel de FTDI chipsets hebben een hofje succes rate en dit in verband met het inverteren van de Rx en Tx signalen...

Ik had gelukkig nog een Pentium 4 staan waar windows 7 nog net op draait, en deze heeft een interne serial port welke via een zelf gesoldeerde overgang van Dsub-9 naar de servo draden gewoon de firmware kon omzetten... Nu draait de D8R II Plus gewoon de XP...
 
ios en gps zijn HULPMIDDELEN voor als je al GOED kan vliegen...

Ik ben het daar op één of andere manier niet helemaal mee eens. Ik vind wel dat je op zijn minst manueel moet kunnen vliegen, maar het zijn net de attitude en gps modes die het voor beginners net zo gemakkelijk maken om in te stappen in de multicopters. Ik ben hier zelf het bewijs van want als het even mis dreigt te gaan in manuele mode switch ik naar Atti. of zelfs GPS Atti. en als ik toch de controle verlies durf ik hem zelfs in failsafe te zetten zodat hij gewoon effe terug naar mij komt... Effe puffen, inademen en weer verder...
 
Om te leren vliegen zijn ze ook wel goed (gps, ioc niet) ,daar niet van,maar de meesten zijn AFHANKELIJK van gps, en das niet goed. Je moet in mijn ogen minimaal op atti kunnen vliegen, dwz zowel tail- ,side-, en natuurlijk nose in.
 
Ik ben net en uurtje gaan vliegen op het voetbalveld over het spoor. Er is buiten de occasionele loper niemand in de buurt, en maar goed ook want ik wilde vooral de "Failsafe" functie van de Naza M Lite kunnen testen. Zonder pottekijkers in de buurt heb ik eerst de GPS nog maar eens gekalibreerd, dat lijkt van op een afstand volgens mij wel grappig om te zien dus publiek kon ik wel missen!

Als ik mijn Quad opstart wordt ik altijd eerst even ziek van alle piepjes en LED's die de toestand van de verschillende onderdelen aangeven. De Naza M Lite, en voor zover ik weet alle Naza's hebben een kleurcode welke wordt getoond aan de hand van een LED verklikker, deze brengt een ware lichtshow ten berde om aan te geven welke je "Flight modus" je gekozen hebt en hoeveel satellieten je binnen bereik hebt.

full


GPS Satellites < 5: drie rode knippers
GPS Satellites = 5: twee rode knippers
GPS Satellites = 6: één rode knipper
GPS Satellites > 6: ---

Flight Modi: 1 knipper
GPS Atti: Oranje
Atti: Groene
Manual: ---
IOC: Oranje en Groen achter elkaar

Dus ik vlieg vandaag op "GPS Atti", vooral omdat er veel wind staat en ik toch eerst een aantal zaken wil onderzoeken. Met meer dan zes satellieten in het vizier geeft de naza volgende kleurcode aan: één oranje knipper en geen rode, Perfect!! De Naza M Lite houdt, als hij zes of meer satellieten vindt, voor de "Failsafe" functie de GPS locatie bij waar je de quad hebt opgestart, je kan deze wel achteraf zelf wijzigen, of opslaan als je te weinig satellieten binnen bereik hebt, door 6 maal de "IOC" functie van "OFF" naar "Home Lock" te switchen, je krijgt dan 3 groen knippers welke aangeven dat de GPS locatie is opgeslagen. Dit doe je natuurlijk best als je op een open en veilige locatie staat, niet op de parking want dan kan het zijn dat je quad op het dak van je auto land...

Ik heb een aantal keer de "Failsafe" functie uitgetest via een "safety switch" die ik heb geprogrammeerd in de 9XR pro, deze overrulet de huidige "flight modus" en de "Return to Home" gaat van start. In de Naza M Lite Assistant software heet dit trouwens "Go Home and Land". Je kan ook gewoon je radio uit zetten maar ik doe het liever eerst een paar keer op de veilige manier.. ;-)

Na drie seconden neemt de Naza M Lite de controle van je quad over. Als de hoogte van je quad minder dan 20m bedraagt op het moment dat je het signaal verliest zal de "Failsafe" functie eerst naar 20m stijgen alvorens deze naar de aangegeven locatie vliegt, 15 seconden blijft hangen en daalt tot je op de grond staat. Wat een leuke functie is dat!!

Je kan in de "Go Home and Land" failsafe wel weer de controle over het toestel terug winnen als je de verbinding met de receiver herstelt. Je kan aan de LED zien dat je weer verbinding hebt, deze knipperde in "Failsafe" constant oranje, maar de Naza M Lite heeft nog steeds de controle! Pas als je van "flight modus" switch krijg je je quad weer onder de vingers!

Ik heb dit een aantal keer uitgetest, home locatie: natuurlijk de middenstip! Telkens ik de "failsafe" switch schakelde kwam de quad netjes terug naar de stip en deze lande dan altijd mooi binnen de midden cirkel, slecht is dat niet! Voor de laatste test heb ik de radio er maar eens een keertje uit getrokken, en ook toen bracht de "Failsafe" mijn toestel netjes aan de grond. Ik heb ook nog een aantal keer getest of ik de controle weer kon krijgen en dit ging steeds zoals gepland.

Met wat me nog restte aan Lipo-vermogen ben ik dan maar wat gaan oefenen. Zowel op "Atti" als "GPS Atti." vlieg ik al behoorlijk, en met de neus naar voren!! Ik heb mijn quad wel één keertje over de zijlijn en dus in het bos geschoten, gelukkig zonder schade!

Telkens ik naar Manueel switch, wat in deze wind geen lachertje was, krijg ik het al snel benauwd en grijp ik bij het minste een hulplijn in!! Alle respect voor iedereen die zo'n ding manueel perfect onder controle heeft!! Maar ik geef het niet op!!

Ik heb voor de lol een Gopro 3 clone besteld, een Sunco Dream 2, deze heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als een gopro dus je kan veel accessoires gebruiken die origineel voor de gopro bedoeld zijn. Voorlopig gaat die dienen om mijn vluchten te filmen maar uiteindelijk zal het wel een "FPV" worden. Maar zo'n tv brilletje kost mij toch net wat te veel... later misschien!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik probeer al enige tijd te achterhalen of ik voor mijn setup eigenlijk wel de juiste batterijen heb gekozen, ik vlieg nu met Turnigy Lipo 2200mAh 3S 25C - 35C batterijen. Volgens de info op Hobbyking mag ik deze maximaal 4C opladen, 8,8A dus, maar voorlopig laad ik ze op 1C op, tussen vluchten door zet ik ze op max op 6A. Het laden is tot nu toe zonder problemen gebeurd, ze worden niet warm, en gaan niet bol staan...

Om uit te rekenen of ik de juiste discharge rate heb voor mijn setup had ik in onderstaande calculator berekend dat ik met 9045 props aan 20C kom, dus dan zit ik safe...?

Calculator
 
Was vandaag even gaan kijken bij de "Modelbouwvleugels" van Diepenbeek, die hebben een leuk veldje achter de autostrade. Daar ga ik mij misschien bij aansluiten i.v.m. verzekering, en daar ik meestal tijdens de week thuis ben kan ik daar meestal op mijn gemak vliegen.

Ik ben juist nog op zoek naar een leuke FPV setup... een Fatshark HD zou cool zijn, maar kost een bom geld. en ik geraak niet uit aan de vermogens van die 5,8GHz setjes, de ene zegt 200mW goed voor 1,5 km... en da andere zegt dat je daar geen 100m ver mee komt... Anders koop ik mij een 2000mW en ga ik gewoon in de zetel zitten sturen... ;-)
 
Ik heb vandaag niet kunnen vliegen, maar heb wel even de onderdelen die ik te veel heb, of ondertussen wens te vervangen met betere opties op Modelbouwmarkt gezet. En ik dacht ik zet ze hier effe tussen... zien of ik op de vingers getikt zal worden?

4X Turnigy Multistar 20A ESC 2-4S (opto) €20
4X Turnigy Plush 30amp Speed Controller €40
4X Turnigy 2200mAh 3S 25C Lipo Pack€ €35

4X NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 286w (short shaft version)
+ 4X NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack €60

1X Hobbyking X525 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 600mm €10
1X Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA €15

1X Turnigy 9XR Pro Radio Transmitter (mode 2)
+ 1X OrangeRX DSMX/DSM2 Compatible 2.4Ghz Transmitter Module (JR/Turnigy compatible)
+ 1X OrangeRx R615X DSM2/DSMX Compatible 6Ch 2.4GHz Receiver w/CPPM €100
 
Ik ben vandaag de strijd aangegaan met Naza m Lite Gain settings. Ik had initieel volgende instellingen gebruikt, maar sinds de installatie van mijn camera bespeurde ik toch enige oscillatie bij het snel opstijgen. De quad hangt dan een beetje naar rechts overgeheld, en het beeld davert een beetje. Ik moet er eerlijk bij vermelden dat de camera voorlopig gewoon tegen het frame gestrapt zit, en daar zit ook wel wat speling op.

140 140 120 130
120 120

Ik heb wat met de gains liggen spelen door ze op een potmeter op de 9XR te programmeren, maar enkel als ik overdrijf krijg ik duidelijk oscillatie, maar krijg hem niet echt beter afgesteld.
 
Ondertussen heb ik de 9XR pro vervangen door een FrSky Taranis, nog niet gevlogen, maar de Radio voelt veel prettiger aan in de hand. inclusief een stevige koffer, batterij, en X8R ontvanger voor €245...

We schakelen dan over van CPPM naar S-Bus, dus weer met 1 kabel naar de Naza M Lite...
 
Nu is de Fatshark Predator V2 aangekomen, en ik kon het natuurlijk niet laten om die meteen effe aan te sluiten, werkt meteen, maar het beeld ligt voor mij blijkbaar niet bepaald recht voor de ogen. Het lijkt alsof ik scheel kijk... Als ik de goggles omhoog houd, en omhoog kijk, zie ik de beelden wel mooi overlappen... ik denk dat ik dat ding maar meteen open schroef eens kijken of ik dat kan aanpassen.
 
Effe een update!!

Omdat de 9XR Pro mij niet meteen beviel, die voelde nogal plastiekerig, lag niet echt goed in de hand, slechts één 3-positie-switch heeft, de telemtry van FrSky toch niet echt van een leien dakje ging, enz... ben ik overgestapt naar de Taranis plus van FrSky. Bijna alle switches hebben drie posities, dus perfect voor veel opties!! Met 16 kanalen S-bus en de interne zender, optie tot externe zender, kan je echt wel een hoop meer dan met de 9XR Pro!

Omdat mijn Naza-M Lite geen Telemetry ondersteund heb ik de FrSky FCS-150A current sensor en de FrSky Variometer sensor gekocht, die passen op de S.port en kunnen zelfs de oude poorten omzetten naar de nieuwe S.port. Alles past zo perfect op de X8R receiver met twee kabeltjes!!

full


full


De zender van mijn Fatshark plakt ook tegen de bodemplaat, met de 250mW zou ik in theorie al meer dan een kilometer moeten kunnen, maar die viel na 250m al op zijn gat, de spino's zijn onderweg!! eventueel stap ik over op een 600mW zender.

full


Pootjes zijn besteld, de Gimbal voor mijn SJ4000 ligt te wachten op die pootjes. Anja en om die hele boel te voeden ben ik overgestapt op een 5000mAh Lipo!!

Voor de antenne van de X8R wacht ik op zo'n houdertje, kameraad van me heeft er net twee besteld ;-)

Als de boel eenmaal kompleet is gaat die gans uit elkaar en zet ik alles over op zo'n MWC X-mode alien frame...

Ik heb net een partijtje van 16 Sunnysky 2212 kv980 motors besteld, dus mocht er iemand interesse hebben...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een zaggometry is ook alle telemetry data beschikbaar op je Taranis, het werkt erg leuk en werkt ook met de Naza lite, welke houdertjes bedoel je voor de X8R, eventueel een foto?
 
Zo'n pootje wordt het ja...
moet het juist nog even oppikken bij mijn kameraad!!

Ondertussen is mijn landingsgestel aangekomen, dus kon eindelijk die gimbal er onder. Nu dus met controle van de camerahoek via de taranis!!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top