Ik ben net en uurtje gaan vliegen op het voetbalveld over het spoor. Er is buiten de occasionele loper niemand in de buurt, en maar goed ook want ik wilde vooral de "Failsafe" functie van de Naza M Lite kunnen testen. Zonder pottekijkers in de buurt heb ik eerst de GPS nog maar eens gekalibreerd, dat lijkt van op een afstand volgens mij wel grappig om te zien dus publiek kon ik wel missen!
Als ik mijn Quad opstart wordt ik altijd eerst even ziek van alle piepjes en LED's die de toestand van de verschillende onderdelen aangeven. De Naza M Lite, en voor zover ik weet alle Naza's hebben een kleurcode welke wordt getoond aan de hand van een LED verklikker, deze brengt een ware lichtshow ten berde om aan te geven welke je "Flight modus" je gekozen hebt en hoeveel satellieten je binnen bereik hebt.
GPS Satellites
< 5: drie rode knippers
GPS Satellites
= 5: twee rode knippers
GPS Satellites
= 6: één rode knipper
GPS Satellites
> 6: ---
Flight Modi: 1 knipper
GPS Atti: Oranje
Atti: Groene
Manual: ---
IOC: Oranje en Groen achter elkaar
Dus ik vlieg vandaag op "GPS Atti", vooral omdat er veel wind staat en ik toch eerst een aantal zaken wil onderzoeken. Met meer dan zes satellieten in het vizier geeft de naza volgende kleurcode aan: één oranje knipper en geen rode, Perfect!! De Naza M Lite houdt, als hij zes of meer satellieten vindt, voor de "Failsafe" functie de GPS locatie bij waar je de quad hebt opgestart, je kan deze wel achteraf zelf wijzigen, of opslaan als je te weinig satellieten binnen bereik hebt, door 6 maal de "IOC" functie van "OFF" naar "Home Lock" te switchen, je krijgt dan 3 groen knippers welke aangeven dat de GPS locatie is opgeslagen. Dit doe je natuurlijk best als je op een open en veilige locatie staat, niet op de parking want dan kan het zijn dat je quad op het dak van je auto land...
Ik heb een aantal keer de "Failsafe" functie uitgetest via een "safety switch" die ik heb geprogrammeerd in de 9XR pro, deze overrulet de huidige "flight modus" en de "Return to Home" gaat van start. In de Naza M Lite Assistant software heet dit trouwens "Go Home and Land". Je kan ook gewoon je radio uit zetten maar ik doe het liever eerst een paar keer op de veilige manier.. ;-)
Na drie seconden neemt de Naza M Lite de controle van je quad over. Als de hoogte van je quad minder dan 20m bedraagt op het moment dat je het signaal verliest zal de "Failsafe" functie eerst naar 20m stijgen alvorens deze naar de aangegeven locatie vliegt, 15 seconden blijft hangen en daalt tot je op de grond staat. Wat een leuke functie is dat!!
Je kan in de "Go Home and Land" failsafe wel weer de controle over het toestel terug winnen als je de verbinding met de receiver herstelt. Je kan aan de LED zien dat je weer verbinding hebt, deze knipperde in "Failsafe" constant oranje, maar de Naza M Lite heeft nog steeds de controle! Pas als je van "flight modus" switch krijg je je quad weer onder de vingers!
Ik heb dit een aantal keer uitgetest, home locatie: natuurlijk de middenstip! Telkens ik de "failsafe" switch schakelde kwam de quad netjes terug naar de stip en deze lande dan altijd mooi binnen de midden cirkel, slecht is dat niet! Voor de laatste test heb ik de radio er maar eens een keertje uit getrokken, en ook toen bracht de "Failsafe" mijn toestel netjes aan de grond. Ik heb ook nog een aantal keer getest of ik de controle weer kon krijgen en dit ging steeds zoals gepland.
Met wat me nog restte aan Lipo-vermogen ben ik dan maar wat gaan oefenen. Zowel op "Atti" als "GPS Atti." vlieg ik al behoorlijk, en met de neus naar voren!! Ik heb mijn quad wel één keertje over de zijlijn en dus in het bos geschoten, gelukkig zonder schade!
Telkens ik naar Manueel switch, wat in deze wind geen lachertje was, krijg ik het al snel benauwd en grijp ik bij het minste een hulplijn in!!
Alle respect voor iedereen die zo'n ding manueel perfect onder controle heeft!! Maar ik geef het niet op!!
Ik heb voor de lol een Gopro 3 clone besteld, een Sunco Dream 2, deze heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als een gopro dus je kan veel accessoires gebruiken die origineel voor de gopro bedoeld zijn. Voorlopig gaat die dienen om mijn vluchten te filmen maar uiteindelijk zal het wel een "FPV" worden. Maar zo'n tv brilletje kost mij toch net wat te veel... later misschien!