Bouwverslag S450 - SunnySky 2212- Afro ESC 30A - Naza-M Lite

Hallo modelbouwforum.nl...

Zoals ik gewoonlijk doe stort ik mij volledig in mijn projecten, en dat is nu niet anders. Ik heb geen enkele voorkennis op gebied van RC voertuigen, maar ik ben door de laatste "Cirque du Soleil" kortfilm een beetje gegrepen door de mogelijkheden van multi-rotors/multi-copters.

Zoals ik al aangaf ga ik meestal "head-first" op in mijn DIY-capriolen, maar ik heb mezelf toch twee dagen toegelegd op het vinden van de juiste opstelling. Natuurlijk gaat het allemaal wat trager dan verwacht, want ik kan wel stellen dat er meer bij komt kijken dan verwacht. Maar om toch ergens mee te kunnen starten had ik toch alvast onderstaande onderdelen besteld bij Hobbyking.com

- Hobbyking KK2.1.5 Multirotor LCD Flight Controller board: Dit leek mij een veel voorkomende/gebruikte Flightcontroller...

- Q450 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm - Integrated PCB Version, ook omdat ik de 450 setup regelmatig tegen kwam, en met het geïntegreerde PCB een handige setup.

- 4x NTM prop drive series 28-26A 1200kv/286W (Short Shaft Version) inclusief de Accessoire kits (propeller mounts)

- 4x Turnigy Multistar 20A Multi-rotor Brushless ESC 2-4S (OPTO)

- 16x 8045 SF props (8x CW + 8x CCW) L=8 Inch, P=4.5
Hiervan heb ik maar wat meer besteld, goed wetende dat crashen bij mij wel eens in de mogelijkheden ligt...

- 4x Turnigy 2200mAh 3S 25C Lipo Pack, daar er in de 9XR ook zo'n ding moet, en ik niet constant over en weer naar huis wil rijden om batterijtjes op te laden.

- 1x Turnigy 9XR Pro Radio Transmitter (mode 2) met FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR, waarschijnlijk zwaar overkill voor deze setup, maar ik zie mezelf vrij snel naar enige automatisering grijpen bv. een Naza lite of zoiets...

- en een aantal zaken om de eindjes aan elkaar te knopen. XT60 klemmen, 10cm servo kabels, battrijstrapjes, enz...

EDIT: huidige setup...

Frame: Q450 (DJI F450 clone bij HobbyKing)
Flight Controller: Naza-M Lite + GPS(V-Nix)
Motoren: Sunnysky 2212 980kv (Amax Ebay)
ESC: Afro 30A SimonK firmware (HobbyKing)
Radio: Turnigy 9XR pro (Mode 2) No (HobbyKing)
Tx: FrSky DJT (Intern omgebouwd voor Telemetry!!)
Rx: FrSky D8R II Plus (Flashed met D8R-XP firmware voor CPPM!!)


IMG_6382.JPG
 
Laatst bewerkt:
denk dat er bedoelt wordt dat je topic daar hoort en niet hier. :-)

Dat dacht ik al, wordt wachten op één van de moderators om deze te verplaatsen? Ondertussen 30A Turnigy Plush ESC's besteld. voor de Sunnysky's.

Ik ben zo wat door de bouwverslagen aan het scrollen, en ik merk dat er maar weinigen de motors, esc's, frames of andere onderdelen gebruiken waarvan ik dacht dat ze veel gebruikt werden. Ofwel zoek ik in een lage prijsklasse, of zijn er standaards die ik nog niet ken.
 
Ligt ook veel aan wat je ermee wil.
Hoe meer power je wil hoe duurder.

In de 1e post van dit topic staat een hele leuke budget setup:
het-grote-gaat-deze-setup-werken-topic

Ja, Die had ik ook gezien, zeer vergelijkbaar met wat ik ga proberen. Ik zoek er gaandeweg wel "return to home" op te zetten... Ik ben er alleen nog niet achter hoe dat allemaal werkt, ik ga nog veel moeten leren/lezen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor return to home heb je GPS nodig.
KK2 heeft die als een van de weinige tegenwoordig niet.

Bijna iedere andere FC (Flight Controller) heeft die mogelijkheid tegenwoordig wel.
 
ok, ondertussen zijn we weer een paar (0,5) dagen verder, en ik heb dus begrepen dat zo'n BEC de 11,1V van mijn 3 cells batterij omzet naar 5V welke ik kan gebruiken voor het aansturen van bv. flight controller (FC) en Receiver...

Daar BEC niet aanwezig is in mijn originele setup (Turnigy Multistar 20A) was ik initieel overgeschakeld op Plush ESC's 30A voor de Sunnysky 2212 motoren, en toen kwam ik SimonK tegen... Daarom heb ik 4 Afro ESC met SimonK 30A en de programmer besteld. samen met nog wat props 1045 daar deze steeds terug komen voor de 2212 van Sunnysky...

Omdat ik echt wel die GPS functies zou willen heb ik ineens maar doorgebeten en heb ik bij V-NIx voor €121 een Naza-M Lite incl. GPS en wat nog besteld, zo kom ik bijna met twee volledige sets!! Twee setjes motors, twee setjes ESC's, twee flight controllers, een bergje toebehoren, dus ik dacht dan koop ik maar ineens een 2de frame bij... Een X525, welke eigenlijk mijn eerste keuze was, maar door de geïntegreerde "power distribution" van het 450 frame had ik deze even opzij gelegd...

Een goed voorbeeld van "head first"!! Ik zit dus nog voor het eerste pakje is aangekomen al met twee quadcopters... ik hoop dat de 2dehands spulletjes hier goed verkopen... :eek:

Set 1:
S450 frame met PDB
4x Sunnysky 2212 980kv
4x Afro ESC
1x DJI Naza M Lite plus gps

Set2:
X525 frame
4x NTM 28-26A 1200kv
4x Turnigy Plush
1x KK2.1.5
 
Laatst bewerkt:
Nou waarschijnlijk naar je eerste crash heb je opnieuw armen nodig de q 450, f450 zijn betere frames
 
Het was vanmorgen druk aan de voordeur, de post, dhl, gsl en post.nl aan de deur binnen een tijdspanne van 10 minuten!! Dus alles in huis voor het bouwen.

Wat me meteen opvalt is dat die receivers, en de naza lite, en eigenlijk alle onderdelen veel kleiner uitvallen dan ik verwacht had. Die orangeRx receiver is niet groter dan een doosje lucifers!! Had toch eerder een doosje ter grote van een handpalm verwacht!!

Enkel de transmitter en radio controller en wat kleine dingetjes moeten uit singapore komen en zoals verwacht is tracking van Singapore Post aan de belabberde kant... Gelukkig zitten de belangrijke spullen nog op een dhl transportje...

Dus vanavond maar eens aan de slag!
 
Dus ik heb:

- het F450 frame in elkaar gezet,
- de Afro's er aan gesoldeerd,
- motoren gemonteerd en aangesloten,
- de Naza gecentreerd opgesteld,
- de GPS module op het toestel bevestigd,
- het aparte LED en de naza voedingsmodule gemonteerd,
- de boel aan elkaar gehangen,
- een halve dag geknoeid om de 9XR pro, DJT module, D8R II plus receiver, en de naza met elkaar te doen communiceren.

Huidige instellingen...
CH1 - 100 AIL
CH2 - 100 ELE
CH3 - 100 THR
CH4 - 100 RUD
CH5 - ...
CH6 - 70 HALF ID0 (GPS Atti.)
+ 5 HALF ID1 (Atti.)
+ 35 HALF ID2 (Failsafe)

GAINS:
140 140 120 130
120 120

En een eerste vlucht in Atti Mode deed het ding direct opstijgen, en bleef relatief op zijn plaats. maar toch!! Omdat ik niet wilde dat het ding meteen tegen de grond ging had ik het aan de onderkant vast, maar ik voelde dat het toestel zich constant verzette tegen de kracht die ik er op uitoefende, dus kantel ik de boel naar links dan duwde de Naza tegen en vise versa... dus effe loslaten ging best, maar op zijn plaats bleef die niet echt hangen...

Morgen maar eens buiten gaan staan!! ;-)

op GPS atti trok de naza het toestel heel fel naar rechts, dus heb ik hem maar niet los gelaten. en dat ga ik morgen maar niet meteen proberen, zou dit met de locatie-instellingen van de gps module te maken kunnen hebben, of de niet perfecte uitlijning van deze module?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel merk hier veel te weinig van af te weten om zo maar even zo'n ding te gaan bouwen. Het is één om een beetje handig te zijn, maar heel iets anders om zo'n ding in de lucht te houden!!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt die testvlucht binnen gedaan? Want voor gps atti heb je natuurlijk wel een goede gps ontvangst nodig ;)
En in de atti modus is het normaal dat de naza een beetje tegen compenseert.
 
Je hebt die testvlucht binnen gedaan? Want voor gps atti heb je natuurlijk wel een goede gps ontvangst nodig ;)
En in de atti modus is het normaal dat de naza een beetje tegen compenseert.

Ja, testvlucht was binnen, gewoon zien of die van de grond kwam en dat de richtingen juist zaten... links rechts, voor achter, rudder... enz je snapt het wel. ;-)

Ik heb hem vandaag wat opgefrist, tapejes vervangen met stripjes, en alles wat meer op zijn plaats gezet... hier zal ongetwijfeld nog wel één en ander in veranderen, gezien de batterij een betere locatie moet krijgen t.o.v. de GPS module...

De GPS atti. deed het vandaag buiten een stuk beter, maar het befaamde "toilet bowl" effect duikt op... ik moet eerst nog eens goed gaan lezen wat hier juist van aan de oorzaak ligt.

EDIT: Ik heb geprobeerd iets exacter te meten waar de GPS module ten opzichte van de naza M lite opgesteld staat, maar dat maakte blijkbaar het probleem alleen maar erger. Wel begin ik de sturing al wat onder de knie te krijgen, Ik probeer zoveel mogelijk voor mij uit te vliegen, voorlopig alleen nog maar met de neus van me weg.

IMG_6382.JPG
 
Laatst bewerkt:
In de handleiding van de Naza-M Lite staat een mooie uitleg over het TBE, "Toilet Bowl Effect"!

Blijkbaar moet de gps module gekalibreerd worden, je komt in de kalibratie terecht door de flight modus 6 à 10 keer te switchen tussen GPS Atti. en Manual.

Het LED geeft aan dat je in de kalibratie terecht bent gekomen, je moet eerst het toestel 360° rond zijn eigen verticale as draaien, opnieuw geeft het LED aan dat je klaar bent voor de volgende stap. Deze keer moet je het toestel met de neus naar beneden nogmaals 360° rond de verticale as draaien. Bij een juiste kalibratie gaat het toestel weer naar de normale flight modus...

Schermafbeelding 2014-10-08 om 22.20.29.png
 
Laatst bewerkt:
Ik was juist wat binnen aan het vliegen, in de Nekkerhal te Mechelen, plek zat tussen de shows. Alles liep vlotjes, op Atti mode toch een kleine twaalf minuten voordat de eerste voltage beveiliging van de Naza ingreep. Dat is al de volle drie minuten langer dan ik verwacht had.

Een tweede batterij er aan en opnieuw opgestegen. Ik wilde even voelen wat het verschil was met Atti mode en manual, en dat heb ik geweten!! op het moment dat ik overschakelde naar Manual trok de quad volle kracht omhoog, en voor ik het wist hing hij in het plafond. Gelukkig hangen er hier allemaal doeken in het dak, dus buiten twee kapotte propellers niks aan de hand. Ik ben hem wel even met de hoogtewerker weer uit het dak moeten gaan vissen!! ;-)

Nu denk ik dat op manual de throttle iets gevoeliger is dan op atti mode?

Verder heb ik nog een probleempje met de lipo's, ik heb ondertussen begrepen dat het een kunst is die dingen veilig op te laden, en ze te onderhouden. Ik heb een Prophet Sport Duo, twee 3S batterijen tegelijk opladen, balanced, enz...
Nu had ik per ongeluk een kortsluiting veroorzaakt door twee krokodillenklemmen tegen elkaar te leggen, één batterij minder... de lader geeft aan de de balancing tussen de cellen te ver uit elkaar ligt.
 
Ik ben gisteren wat in het sportpark gaan vliegen, de "GPS Atti" doet het na calibratie behoorlijk goed! De quad blijft zo goed als op zijn plek, en als ik hem hoog in de lucht gooi komt die mooi recht weer naar beneden!

Ik heb ondertussen de DJT transmitter in mijn 9XR pro omgebouwd zodat de telemetry intern doorgegeven wordt. voorlopig kan ik enkel nog de verbinding (Tx en Rx) en RSSI aflezen. Volgens de handleiding van mijn D8r II plus ontvanger zou de jumper over A1 ervoor moeten zorgen dat ik de interne voltages kan aflezen, maar die kan ik niet zien... ongetwijfeld een instellinkje?

Ik ben trouwens vandplan de D8r II plus van de D8R-xp firmware te voorzien zodat deze CPPM (alles acht kanalen over 1 draadje) kan sturen. Zo wordt het wel wat netter.
 
Back
Top