ruwhout

Na verschillende malen op de verkeerde plek verslag te doen over mijn werk om de Mayflower te bouwen, hoop nu op de goede plek te zitten. Na goed bekijken van de tekeningen en het nodige paswerk ben ik aan de dekken begonnen. Normaal orden die gelegd op een basis van 0,8 triplex, echter dat heb ik niet. Dus maak ik de dekken nu van latjes van 1,5x2 mm. Na schuren kom ik dan op 1,3 mm hetgeen overeen komt met de maatvoering. 20220910_144842.jpg foto 10.jpg 20220910_145007.jpg
 
Ja inderdaad, het is wel leuk piekeren om met bestaand hout toch een mooi schip te bouwen. Jammer genoeg is het eerste dek mislukt, watervast schijn niet altijd zo te zijn. Ik ga met overnieuw maken:(
 
leuk jullie reacties,:thumbsup: Verder werkend aan het eerste (grootste )dek bleek dat watervast niet altijd zo is, Gevolg , ik ben niet tevreden over het resultaat en ik moet het dek overmaken:(
 
Na bezoek van onze dochter en haar man (uit Canada:beer:) terug naar de bouwplaats. De dekken zitten er op en worden nu afgewerkt, kleine details worden aangebracht. De verschansing volgens bouwplan moet eerst van 0,8 mm. worden gemaakt en daarna beplankt (fineer) I moet dit anders oplossen. Ik zie op de tekeningen dat er op het dek stukjes worden geplakt als zijnde koppen van de spanten. Ik denk dat ik ga proberen de verschansing van latjes te maken en te versterken met latjes op de binnenzijde die dan door het dek steken ??? Aan de boeg heb ik wat balsa geplakt om de latjes te steunen.
 

Bijlagen

  • P1020468.JPG
    P1020468.JPG
    231,1 KB · Weergaven: 145
  • P1020469.JPG
    P1020469.JPG
    235,7 KB · Weergaven: 145
bij het verder werken bleek dat er een verbuiging was in de lijn van de spanten. Mogelijk met het aanbrengen van de dekken. Alle dekken er af gehaald en, na uitlijnen, begonnen met nieuwe dekken:hammer:Beter opletten bij het werken:weetnie:
 
Dat is heel jammer Bougie, belangrijk is altijd spannings vrij monteren, en meerdere malen controleren :):)
 
Dat klopt, ik ben een nieuwe wereld ingegaan:rolleyes: anders dan bouwen op voor-gebogen spanten of op ware grootte. Maar advies neem ik ter harte.:worship:
 
Zo, na 3weken visite en evenveel Corona eindelijk weer verder. Heb inmiddels het boekje met de detailtekeningen (zat niet bij de tekeningen) en gezien waar ik mis ben gegaan en verbetert. Bijgaand de foto's van de verschansingen die ik van latjes heb gebouwd en voorbewerkt. Om die weer in de buiging te brengen heb ik et ondergedeelte voor gespannen op de romp. (oud hout is na 30 jaar eigenwijs;)) alleen het gedeelte van de voorsteven zal ik dan met warmte in de vorm moeten brengen. Verder nog veel schuren. De sparingen voor de "spantkoppen" heb ik al ingesneden..
 

Bijlagen

  • P1020480.JPG
    P1020480.JPG
    217,3 KB · Weergaven: 121
  • P1020485.JPG
    P1020485.JPG
    241,1 KB · Weergaven: 117
  • P1020485.JPG
    P1020485.JPG
    241,1 KB · Weergaven: 119
Na veel onderbreking weer verder met de Mayflower, en de goede raad ter harte genomen,spanningsloos de gebogen latjes aanbrengen. Nou dat is, na de nodige gebroken latjes tijdens het buigen:hammer:. begint het nu wat te lijken. De hulpspantjes gaan verwijderd worden na het aanbrengen van de latjes op de rest van de romp.
Ik vind het een boeiende ervaring met dit soort schip. Wel kijk ik nu met meer belangstelling naar de ervaring en foto's van mede bouwers
.P1020488.JPG P1020489.JPG
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik moet nu in de houtvoorraad gaan zoeken naar stukken waar ik latjes uit kan zagen, het blonde hout is op:(
 
heet gaat langzaam maar wel zoetjes door.De romp is nu bijna dicht. Wel gemerkt dat kleine onnauwkeurigheden in het begin, ij de verdere afbouw behoorlijk lastig kunnen zijn. Het is voor mij een leerzame bezigheid en zal er bij het volgende schip best profijt van hebben. Jet buigen van de latjes ging nu beter, ik heb geen 220V beneden dus met een brander en een oude stalen stoelpoot ging het prima.
 

Bijlagen

  • 20230223_135303[1].jpg
    20230223_135303[1].jpg
    201,4 KB · Weergaven: 114
Back
Top