Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

20200701_104409.jpg

Het heeft een paar maandjes gekost, maar mijn eerste schip de RC 1749 heb ik vandaag gedoopt. Ondanks dat ik alle technieken nog niet beheers en de scheepstaal nog niet helemaal begrijp, ben ik er zelf erg tevreden over en wil Piet hartelijk bedanken voor zijn expertise en professionaliteit. Zover als Piet ben ik nog lang niet, maar het spreekwoord zegt "oefening baart kunst".
Heb er veel plezier aan beleefd maar het heeft ook diverse zweetdruppels gekost.
Allemaal bedankt voor de positieve en kritische reacties.

Laatst bewerkt:
Het heeft een paar maandjes gekost, maar mijn eerste schip de RC 1749 heb ik vandaag gedoopt. Ondanks dat ik alle technieken nog beheers en de scheepstaal nog niet helemaal begrijp, ben ik er zelf erg tevreden over en wil Piet hartelijk bedanken voor zijn expertise en professionaliteit. Zover als Piet ben ik nog lang niet, maar het spreekwoord zegt "oefening baart kunst".
Heb er veel plezier aan beleefd maar het heeft ook diverse zweetdruppels gekost.
Allemaal bedankt voor de positieve en kritische reacties.
Voor een 1e model ziet het er sjiek uit Jos, zeker omdat je niet bepaald het makkelijkste model hebt gekozen voor een 1e schip. Knap gedaan :thumbsup::thumbsup:

De kruismast is inmiddels compleet met weeflijnen aan beide kanten,
JPG_9796_5189_bewerkt-1.jpg

Vandaag de weeflijntjes aan de putting-wantjes van de gr.mast en de fokkemast geknoopt en het gr.stengenwant aan SB,

Daar ik alles op zicht doe zonder sjabloon of iets dergelijks, leg ik regelmatig een rondhoutje op de weeflijntjes, als het stokje mooi horizontaal ligt, dan gaan de weeflijntjes gelijk met de andere kant,
JPG_9793_5190_bewerkt-1.jpg

Ik heb er best wel lang over nagedacht, maar uiteindelijk toch besloten om het model te tuigen zonder zeil. Aanvankelijk wilde ik de zeilen-set kopen in Engeland, maar dat is toch wel behoorlijk aan de prijs en zelf maken, daar moet ik eerst nog een beetje voor oefenen omdat ik dat nog maar één keer gedeeltelijk zelf heb gedaan. (Statenjacht van Kolderstok waar de banen al op waren genaaid)

Ik begin met de roede voor de kruismast (kruis- of bezaansroede) zoals deze in de 17e- en 18e eeuw gevoerd werd voor het zogenaamde Engelse latijnzeil, wat eruit ziet zoals op onderstaande tekening;
JPG_9818_5205_bewerkt-1.jpg

De roede is gemaakt van beuken rondhout van 5 mm dik en 310 mm lang en naar de beide uiteinden taps geschuurd tot ong. 4 mm.
My Collage_bewerkt-2.jpg

voorbereid voor de blokken en belijning en daarna in de beits gezet

Nog niet eens gek hoor Piet zo zonder zeilen.
Ik vind het namelijk wel een pracht gezicht zo wat je laat zien en zeil hoeft niet altijd een meerwaarde te geven aan dit prachtige model!

Back