Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Grappig. Ik heb een soortgelijke,standaard ook gemaakt bij de endeavour. Hier heb ik een plankje genomen en de kiel daarin uitgefreesd en dan middels 4 blokjes de boot stebiel gemaakt. Dat werkt inderdaad beter dan de meeste standaarden die bij een set zitten.

Zwart verven van de standaard blijft nog een optie, maar ik denk zelf dat dit het gaat worden,
JPG_9352_4915_bewerkt-1.jpg

JPG_9355_4917_bewerkt-1.jpg

Ik was vandaag bij de Action. En op de hobby afdeling verkopen ze kralen en plakkertjes. En een doosje om een ketting te maken van messing letters (normaal om je liefde kenbaar te maken :))
Maar ook leuk om deze letters te gebruiken om op een plankje te plakken als benaming van je schip. Iets meer luxere uitstraling.
https://www.action.com/nl-nl/p/metalen-letters-in-houten-box-/
Eigenlijk zijn deze letters om een ketting van te maken, er zit aan iedere letter een oogje, wat je er dan wel af moet halen. En cijfers voor het jaartal bijv. zitten er niet bij, dus toch iets minder praktisch als het in 1e instantie lijkt. Maar in een goeie hobbyzaak vind je ook van alles op dit gebied, dus het idee is wel goed:)

Ik ben bezig met het schoonmaken van mijn flat, dat moet zo één of twee keer per jaar ook eens grondig gebeuren natuurlijk, vooral als je net als ik in de woonkamer aan het bouwen bent...:rolleyes: Dus na de Pasen gaan we weer verder met de Royal Caroline.

Ik heb de standaard toch nog een tikkie aangepast, hetgeen de stabiliteit aanzienlijk groter maakt, door er een massief eiken plaat onder te lijmen. Dus eigenlijk een Koninklijk Jacht met een Koninklijke standaard;) (het model komt op een eikenhouten dekenkist te staan en de plaat heeft de zelfde kleur als de kist)
JPG_9364_4924_bewerkt-1.jpg

Gisteren avond wat voorbereidingen gedaan voor het laatste gedeelte aan de romp, de opbouw van het galjoen (lest best zullen we maar zeggen...:rolleyes:)
JPG_9370_4927_bewerkt-1.jpg

Op de tekening alle items die nog op/aan het model moeten worden bevestigd; A1, A2 en A3 zijn de drie regelingen die gemaakt worden van een messingstrip van een kleine 3 mm breed. Boven de blauwe pijl (rechts op de tekening) komen aan beide kanten een messing drukker onder de kraanbalken. Op de regelingen komen drie figuurtjes, gele X. En boven de gele pijltjes komt aan beide kanten het grote ornament wat loopt van het boegbeeld tot de ankerkluizen en zit daar vast tussen de beide berghouten. En tenslotte de beide botteloefs voor de halzen van de fok, rode X.

JPG_9369_4926_bewerkt-1.jpg

Op de foto boven de strips voor de regelingen, met daar onder de beide drukkers voor de kraanbalken. Daaronder de sierlijke ornamenten die van het boegbeeld naar de kluizen lopen, de beschrijving schildert een stukje van de boeg achter de ornamenten zwart, maar aangezien de ornamenten geheel vrij van de boeg lopen, zie je dus alleen het zwart achter het ornament als je recht van voren naar kijkt en vanuit iedere ander hoek loopt het zwart dan niet synchroon met het ornament. Daarom plak ik een stukje stevig zwart papier achter de ornamenten wat dit probleem oplost.
Rechts en links van de ornamenten de figuurtjes die op de regelingen komen. (de botteloefs worden gemaakt van 3 mm rondhout wat taps word geschuurd naar de punt tot 2 mm)

Tot zover was het vrij eenvoudig, nu nog alles netjes op het model zien te krijgen, met name het buigen en op maat maken van de regelingen zal wel een pittig klusje worden...

Back