Rondstaal vervangen door carbon

Hallo,

mijn asw17 met span 4,20 is voorzien van rondstaal voor de vleugelinsteek/ophanging. Deze stang weegt echter ca 1200 gram en wil ik derhalve vervangen door een carbonstaaf. Deze kan ongeveer 250 gram wegen. Een besparing die aanzienlijk is.

Wie kan mij informeren over deze keuze, kosten en een mogelijk adres om deze te bestellen?

Dank je wel!

Mvg
Rene

Hou er rekening mee dat carbon andere eigenschappen heeft dan staal.
Het zou zelfs kunnen gebeuren dat door een tik op of een val van de carbonstaaf een haarscheurtje oploopt.
Dan lijkt hij nog in orde maar zodra je hem gaat belasten breekt hij.
Dus denk daar eerst even over na.
Wat moet de diameter zijn?
Misschien dat van Dijk Pultrosions er 1 kan leveren.
Holle buizen vind je bij de vliegerwinkel of, als hij heel erg dik is, glazenwassers gebruiken carbon buizen om vanaf de grond ramen te wassen.

En als je iets te veel wilt betalen:
Carbonexperience

GJ

Hallo GJ,

Dank je wel voor de info. Ik zag op carbonwinkel.nl ook de nodige materialen. Ik ga er 1 bestellen en ervaren wat het verschil is.

Voor verdere info blijf ik openstaan. Dank voor de bijdrage!

Met vriendelijke groet
Rene

Ik ben meer benieuwd hoe dik de stalen pen is. Ik heb hier een combi van een stalen holle buis met daarin een vol carbon buis ingelijmt. Dat werk meer dan goed..m

Ik heb altijd gehoord als je een koolstof staaf wil ipv staal hij 30% dikker moet zijn.
Dus in een bestaand model lijkt me dat lastig te maken.

Sorry heren dat ik niet eerder gereageerd heb. Ik inmiddels een carbonstaaf gekocht maar nog niet gebruikt. Qua sterkte moet het zeker kunnen. Ik kan met veel kracht proberen de staaf te buigen (terwijl deze nog te lang is) maar dat houdt deze makkelijk. De vele berichten die ik er over gehoord heb gaat het geen problemen opleveren. Het scheelt inderdaad erg veel gewicht!

Ik lees hier dat Carbon 7 keer sterker is als staal.Carbon als externe wapening - GECO Composiet - Urk (en vier keer lichter).
Waarom koolstof dan dikker moet zijn snap ik niet. :)
Omdat een koolstof pen iets anders is dan een koolstof composiet met epoxy (daar gaat het in jouw link over). Een koolstof pen is bij gelijke dikte 60% zwakker dan staal. Zie ook http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/2181-vleugelpennen-lichter-maken.html#post27550

en komt daar je zwaarte punt heel ergens anders te liggen.
Dat valt heel erg mee, de vleugelpen zit normaal gesproken zeer dicht in de buurt van het zwaartepunt.

Back