M
Mondiaan
Guest
Zo, de eerste paar vluchten met de Wild Hawk zitten erop. Niet zonder slag of stoot want jammer genoeg was de vliegspot voor dit vliegtuig toch nog aan de krappe kant en kwam daardoor de beperking van het missen van rolroeren nadrukkelijk naar voren.
Maar zelfs als ik op vakantie ben en op een camping sta kan ik het niet laten, dus nadat ik wat materiaal had gehaald bij een nabij gelegen RC hobby zaak, heb ik de Wild Hawk aangepast en voorzien van rolroeren (de gereedschapskeuze was wat beperkt, maar dat is ook weer de uitdaging).
Op Internet is veel te vinden over het maken van ailerons op de Wild Hawk of Easy Star, dus waarom het wiel uitvinden? De keuze is gevallen op de wijze waarop ene Jeff McClan op zijn blog laat zien hoe hij zijn Easy Star heeft aangepast. Dus laptopje aan en deze op de campingtafel erbij gezet als leidraad.
Voordat het mes erin gaat, eerst testen of het allemaal werkt. Y-kabel, 2 verlegkabeltjes en twee 9 grams mini servo’s.
Afmeten en plaats bepalen… ene Billy D. had ervaren dat je ze niet groot genoeg kunt maken dus heb ik ook gekozen voor grote afmetingen, met in gedachte houdend dat ik wellicht ooit de vleugeltips wil afkorten.
Na aftekenen het mes erin… altijd weer een spannend moment. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat het redelijk veilig is, aangezien de vleugels ook los verkocht worden bij Conrad.
Na uitsnijden heb ik aan de onderzijde (uit de hand) nog een schuin kantje gesneden aan beide snijvlakken. Waadoor de kier die ontstaat wanneer het roer naar beneden draait minimaal is. Wanneer deze voldoende is heb ik ze vast getapet.
Beide vleugels zijn reeds uitgesneden, nu snel naar de servo’s. Ene Dave Powers had ze op de vleugels geplaatst, op zich wel slim hoor want daardoor zijn ze minder kwetsbaar. Optisch wat minder fraai en daarom mijn keuze om ze toch aan de onderzijde te plaatsen.
Om ze wat minder kwetsbaar te maken had die gast van de Easy Star ze volledig laten verzinken in de vleugel. Dit leek mij wel wat dus ga ik voor deze setup.
Ook weer plaats bepalen en afteken. Een aantal aandachtspunten, het ingelegde blok (daar waar de verstevigingbuis doorheen loopt) zat bij bij niet vast. Tijdens de eerste vlucht zag ik dat de vleugels ongelofelijk naar elkaar toe omhoog kromden, waarbij de vleugel-tips elkaar bijna aanraakten. Ik had gelukkig nog wat Duck Tape in de auto liggen, dus kon ik de inleg blokjes vast tapen en doorvliegen. De afdrukken van de tape zijn nog zichtbaar.
Ik wilde ze niet volledig verzinken, vandaar dat ik ze voor 2/3 heb ingegraven.
De servo heb ik er vervolgens met een lijmpistool ingezet en gefixeerd met doorzichtig scharniertape, mede ook voor het wegwerken van de randen en hoeken wat zijn ontstaan.
De staafjes kunnen nu op maat worden gemaakt en worden gemonteerd op de iets te grote control horns. Waarna ook hun exacte locatie op het roer is bepaald.
Zo, de koers is bepaald, nu maar weer eens testen
Alles werkt, nu alleen nog een slimme manier vinden om de kabels weg te werken… en wel zodanig dat de vleugels er wél weer makkelijk vanaf kunnen voor vervoer. De verlengkabels lijken aan de lange kant, maar ik denk dat ik ze voorlopig maar met kabelbinders bij elkaar houdt, eerst maar eens zien of het allemaal werkt. De motor is naar mijn mening ook nog aan de zwakke kant, dus ik zit er sterk over te denken om deze ook maar meteen te voorzien van een wat zwaardere (brushless) exemplaar. Het enige wat mij nu nog tegenhoud is het feit dat ik niet zo nel een mogelijkheid zie om de oude te verwijderen, en een nieuwe ervoor op een stevige manier kan bevestigen. Maar daar kom ik nog wel uit, de bevindingen zal ik hier wel weer posten.
Dus als er nog mensen zijn die mij van verdere info kunnen voorzien, ik zoek dus nog:
1) een goede borstelloze motor;
2) een bijpassende regelaar
3) een bijpassende accu
4) een bijpassende propeller (6x4??)
… én een mogelijkheid om de boel verder aan te passen, mogen ook foto’s of links naar andere sites zijn.
Maar zelfs als ik op vakantie ben en op een camping sta kan ik het niet laten, dus nadat ik wat materiaal had gehaald bij een nabij gelegen RC hobby zaak, heb ik de Wild Hawk aangepast en voorzien van rolroeren (de gereedschapskeuze was wat beperkt, maar dat is ook weer de uitdaging).
Op Internet is veel te vinden over het maken van ailerons op de Wild Hawk of Easy Star, dus waarom het wiel uitvinden? De keuze is gevallen op de wijze waarop ene Jeff McClan op zijn blog laat zien hoe hij zijn Easy Star heeft aangepast. Dus laptopje aan en deze op de campingtafel erbij gezet als leidraad.


Voordat het mes erin gaat, eerst testen of het allemaal werkt. Y-kabel, 2 verlegkabeltjes en twee 9 grams mini servo’s.

Afmeten en plaats bepalen… ene Billy D. had ervaren dat je ze niet groot genoeg kunt maken dus heb ik ook gekozen voor grote afmetingen, met in gedachte houdend dat ik wellicht ooit de vleugeltips wil afkorten.


Na aftekenen het mes erin… altijd weer een spannend moment. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat het redelijk veilig is, aangezien de vleugels ook los verkocht worden bij Conrad.


Na uitsnijden heb ik aan de onderzijde (uit de hand) nog een schuin kantje gesneden aan beide snijvlakken. Waadoor de kier die ontstaat wanneer het roer naar beneden draait minimaal is. Wanneer deze voldoende is heb ik ze vast getapet.



Beide vleugels zijn reeds uitgesneden, nu snel naar de servo’s. Ene Dave Powers had ze op de vleugels geplaatst, op zich wel slim hoor want daardoor zijn ze minder kwetsbaar. Optisch wat minder fraai en daarom mijn keuze om ze toch aan de onderzijde te plaatsen.

Om ze wat minder kwetsbaar te maken had die gast van de Easy Star ze volledig laten verzinken in de vleugel. Dit leek mij wel wat dus ga ik voor deze setup.

Ook weer plaats bepalen en afteken. Een aantal aandachtspunten, het ingelegde blok (daar waar de verstevigingbuis doorheen loopt) zat bij bij niet vast. Tijdens de eerste vlucht zag ik dat de vleugels ongelofelijk naar elkaar toe omhoog kromden, waarbij de vleugel-tips elkaar bijna aanraakten. Ik had gelukkig nog wat Duck Tape in de auto liggen, dus kon ik de inleg blokjes vast tapen en doorvliegen. De afdrukken van de tape zijn nog zichtbaar.


Ik wilde ze niet volledig verzinken, vandaar dat ik ze voor 2/3 heb ingegraven.


De servo heb ik er vervolgens met een lijmpistool ingezet en gefixeerd met doorzichtig scharniertape, mede ook voor het wegwerken van de randen en hoeken wat zijn ontstaan.
De staafjes kunnen nu op maat worden gemaakt en worden gemonteerd op de iets te grote control horns. Waarna ook hun exacte locatie op het roer is bepaald.



Zo, de koers is bepaald, nu maar weer eens testen



Alles werkt, nu alleen nog een slimme manier vinden om de kabels weg te werken… en wel zodanig dat de vleugels er wél weer makkelijk vanaf kunnen voor vervoer. De verlengkabels lijken aan de lange kant, maar ik denk dat ik ze voorlopig maar met kabelbinders bij elkaar houdt, eerst maar eens zien of het allemaal werkt. De motor is naar mijn mening ook nog aan de zwakke kant, dus ik zit er sterk over te denken om deze ook maar meteen te voorzien van een wat zwaardere (brushless) exemplaar. Het enige wat mij nu nog tegenhoud is het feit dat ik niet zo nel een mogelijkheid zie om de oude te verwijderen, en een nieuwe ervoor op een stevige manier kan bevestigen. Maar daar kom ik nog wel uit, de bevindingen zal ik hier wel weer posten.
Dus als er nog mensen zijn die mij van verdere info kunnen voorzien, ik zoek dus nog:
1) een goede borstelloze motor;
2) een bijpassende regelaar
3) een bijpassende accu
4) een bijpassende propeller (6x4??)
… én een mogelijkheid om de boel verder aan te passen, mogen ook foto’s of links naar andere sites zijn.
Laatst bewerkt door een moderator: