Rolroeren inbouwen in een Charter

• Topicstarter Topicstarter -Robbin-
  • Startdatum Startdatum
R

-Robbin-

Guest
Ik zou graag om te oefenen met het vliegen met rolroeren deze in willen bouwen in mijn Charter. Alleen heb ik er (nog) geen idee van hoe ik dat wou gaan doen. De vleugel bestaat uit een ribben-constructie, overspannen met Oracover dacht ik. Zou iemand misschien ideeën kunnen geven over hoe ik dit kan doen?

Gewoon de middelste ribben gekopieerd door de hele vleugel voorbij de derde rib deels met topcap.
De vier laatste afgezaagd voor de rolroeren.
afb11326.jpg

afb11327.jpg

afb11328.jpg

afb11329.jpg

afb11330.jpg

afb11972.jpg

Hmmm... dat betekent waarschijnlijk 1 servo per aileron zo te zien? Anders worden je aileronhaken wel erg lang.... of heb ik het mis?

Tjen

Als je goed kijkt zie je op de laatste foto op elke vleugelhelft een stekkertje liggen, dus dan zal het wel 1 servo per rolroer worden.

Greetingz,
Berto.

Nee, het kan ook wel met een servo in het midden.
Je bouwt dan een omleg segment in bij ieder rolroer.
En een stuurkabel naar de servo in het midden.

Maar daar had ik geen zin in.

Ff een vraagje tussendoor......

Heb jij je hoofdliggers van balsa gemaakt of vertekend het beeld op deze foto zo :?: :?: :?:
afb11329.jpg

Mochten ze niet van balsa zijn (dat hoop ik dan maar :| ) dan zeg ik niks :sleeping:

Greetingz,
Berto.

Nee hoor gewoon balsa zoals op tekening, 5x10 of zo.

Wel een goede kwaliteit nemen natuurlijk.

En een Verbinding plaat in het midden van 5mm triplex zoals op plaatje 3, je kunt nog een glas matje op de vleugel maken maar met de verbinding plaat is dat eigenlijk niet meer nodig.
Ik weet eigenlijk niet meer of de originele Charter ook een verbinding plaat had, volgens mij niet.

Anyway voldoende voor de standaard Charter van 1,6 kg

Heb zelf bij een charter rolroeren over de hele vleugelbreedte gehad werkt prima ze waren gewoon van kant en klare profieltje en een cm breed aangestuurd met haken. is wel een beetje werk om de vleugel aan te passen maar dan vliegt ie ook als een tierelier.

Ik heb bij mijn Taxi destijds ook een vleugel gebouwd die ailerons had. Maar daar heb ik ook het profiel van aangepast en de vleugel aan de onderkant ook wat bolling gegeven zodat hij wat hogere snelheden aankon zonder met half down te moeten vliegen. Ook had de vleugel geen v-stelling meer. De ailerons waren ook uit de vleugel gezaagd om dat daar tipverdraaing in zat. Met een aluminium buisje heb ik een torsie aansturing gemaakt, dus de servo bleef in het midden. Op de knik van de vleugel zat een stukje gele sullivan stuurkabel als homokinetische koppeling. Het werkte prima en de vleugel heeft duizenden vlieguren gemaakt. Dat kwam omdat na mij nog 3 anderen met het toestel hebben leren vliegen. Er is mee gevlogen todat hij van ouderdom met pensioen moest. Ik zal eens een foto opzoeken.
Oh ja, wat ik ook nog even kwijt moet is dat er op die Taxi maar een Webra 3,5cc speed zat, dat was meer als power genoeg om bij windkracht tien nog te vliegen. (En dat deden we dus ook) Ik snap niet waarom de trainers van tegenwoordig zo zwaar overpowered worden. En dan lees ik hier de berichten over het aanpassen van de instelhoek....Niet vreemd natuurlijk.

Bertus,
Het is eerlijk. Ik was toen 16-17 en we gingen vliegen weer of geen weer. Het zal mischien geen windkracht 10 geweest zijn (10 is een mooi rond getal) maar in elk gaval een wind dat je 3 minuten tegen de wind in vloog (vol gas) en 10 seconden terug.
Ik heb in 1985 in de elfsteden winter bij -15 gevlogen met ski's. Had niet in de gaten dat door de lage temperatuur de nylon stuurstangen zo'n 5mm. korter waren geworden en moest dus behoorlijk trimmen na het opstuigen.
Na mij heeft nog een jongen met die kist leren vliegen, helaas is hij al overleden. Zat in een rolstoel al destijds. Bas was zijn naam.
Daarna hebben nog een vader en zoon met de Taxi leren vliegen. De kist was echt opper-dan-op, helemaal gaar. De vader (P de B) is nog steeds lid van onze vereniging. (ik noem geen namen op het forum). Ik weet zeker dat die kist ver boven de duizend vlieguren heeft gezeten. Onder andere doordat er dus die tweede vleugel bijzat waardoor je hem ook als eerste aileron trainer kon gebruiken.
Old soldiers never die.....

Back