Robbe Feuerwehr Rosenbauer FLF Panther 8X8

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Langedijker truckertje, 24 nov 2021.

1. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Snelheid aanpassen in SFR, wat ik al eerder schreef. Als de rijrichting niet klopt, de aandrijfassen 180° draaien, links gaat naar rechts. Als je stick niet klopt, in de zender servo reverse. De Beier moet je inregelen met nulpunt, vanaf welke beweging je achteruit rijlichten aan gaan en je geluid. Bij mij gaat het piepen en de lampen aan na een hele kleine beweging achteruit, oftwel hij wordt in zijn achteruit gezet. Blijven aan en piepen totdat ik weer een keer kort naar voren beweeg. Heel realistisch.
    Staat allemaal beschreven in de handleiding.

2. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Fred, de stickbeweging klopt met de rijrichting van de Panther. Stick naar voren is vooruit rijden, stick naar achteren is achteruit rijden. Alleen gaat bij het vooruit rijden de achteruitrijverlichting en het piepen aan. Geen idee wat ik nu aan moet passen....

3. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Pagina 17 van de handleiding en omzetten voor en achteruit pagina 59-60 . Succes.

VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  4. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Dank je, ga er straks even naar kijken

5. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Ik kom er niet uit, maar zal geen vragen meer stellen.......

6. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Geloof dat daar nou net juist een forum voor is toch

VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  7. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Vind ik ook maar, ik snap het even niet. Er wordt verwezen naar handleidingen die ik al van voor naar achter uitgekamd heb, ik kan het niet vinden. Ook niet op de pagina's waar naar verwezen wordt, die had ik uiteraard al gelezen en geprobeerd.
    Ik gooi die auto even in een hoek, andere keer weer verder.

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011

Ik kan je niet helpen heb der geen verstand van

9. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Op pagina 59 staat duidelijk een plaatje van sound teacher. Daarop lees ik Kanalinvertierung en daaronder een vinkje met daarachter motor inventieren.

Fred heeft je keurig op weg geholpen, maar je zal toch wat beter je best moeten doen om het uit te zoeken. Je kunt niet verwachten dat we bij thuis komen om het voor te doen. Ongeduldig typje? Dat is een slechte eigenschap, want daar kom je niet ver mee. Ik geloof dat hier zat mensen zijn die je op weg helpen maar je zal zelf ook moeite moeten doen.

Helicor vindt dit leuk.
  10. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Nee, niet ongeduldig, verwacht ook niet dat anderen mijn probleem op lossen. Als jullie denken dat ik zelf geen onderzoek doe heb je het ook mis. Ben al het hele weekend bezig hiermee.

Als je goed gelezen had had je geweten dat dat ene vinkje omzetten ook niet heeft geholpen. Dat had ik uiteraard al lang al geprobeerd.

Kennelijk denken jullie dat ik alles maar luk raak vraag hier zonder zelf de handleiding te lezen en onderzoek te doen.

Zoals gezegd, zal geen vragen meer stellen, ziek het zelf wel uit met het risico de lol er af gaat en het een frustratie gaat worden.

11. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Ok, ik zal je op weg helpen, maar blijft lastig op afstand. Mijn bedoeling is juist om niet te zeggen druk A of B, maar door zelf uit te zoeken de SFR 1 goed te leren kennen. Zoals ik al in een andere topic schreef, een flitslichtprintje kopen terwijl de SFR via bijvoorbeeld twee uitgangen hele mooie flitspatronen kan leveren snap ik niet.
    Terug naar het probleem. Je zult echt de set-up moeten uitvoeren van pagina 17, dan leert de SFR1 wat vooruit is en wat achteruit is. Ik lees niet of je die stap hebt uitgevoerd?( begrijp je de Duitse handleiding wel? er is een Nederlandse vertaling volgens mij op het MBVP forum) Oftewel, beginnen in nulstand, ( Alle kanalen !) de knop op de Beier indrukken, blauwe led aan, stick naar voren, led gaat knipperen, terug naar midden, dan achteruit led gaat uit als alles is ingesteld( even uit mijn hoofd) . Dan weet de Beier welk signaal van de zender vooruit is, wat neutraal is, en achteruit is. Dit is de basis. Ik hoor wel of je dit uitgevoerd hebt zoals in de handleiding staat.

Is het mooie van modelbouwen juist niet dat je worstelt met een probleem/uitdaging en die uiteindelijk (zelf) overwint? Dat maakt je meestal nog trotser op wat je gemaakt hebt.

12. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    We recommend to „teach“ the SFR-1 with the radio at least once. The motor is not used during the setup. The setup can be started with the blue setup button on the SFR-1 board, with the data cable K-USB-2 and with the function „start setup“ (propoportional channel or nautic/multiswitch). 1. Connect throttle channel, steering channel and all other proportional channels you want to use to your receiver. 2. All channels must be in neutral position. Switch on transmitter first and then the SFR-1. 3. Activate the setup, with the blue „Setup“ button on the SFR-1 board, until the green LED flashes fast. The blue LED flashes once. 4. With correct signals at the throttle channel (X2/1), all neutral positions are saved. If the red LED is flashing, the SFR-1 can not detect a correct signal at X2/1. Please check all connections and start the complete module again. 5. Press the throttle stick to full throttle for one or two seconds and return to neutral position. 6. Wait until the blue LED flashes two times and lights permanently afterwards. 7. Within 10 seconds press the throttle stick down and give full throttle backwards and then return to neutral position. The blue LED flashes three times. The green LED lights permanently afterwards. 8. The setup is completed.

Tug.NL vindt dit leuk.
  13. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Normaal gesproken ben ik ook wel van het zelf uitvogelen hoe iets werkt en ontdekken, dat geeft zeker voldoening als het dan uiteindelijk lukt. In dit specifieke geval wilde dat niet lukken. Dit komt mede doordat ik geen talen talent ben. Ik kan mij in het buitenland redelijk verstaanbaar maken maar dat is heel anders Duits of Engels. De naar het Nederlands vertaalde handleiding vind ik ook niet al met makkelijk lezen. Ik heb het gevoel dat die via google translate is gemaakt.
    Daar komt bij dat wij een paar lastige weken achter de rug hebben, en wij zijn er nog niet helaas.

Fred schijft "Is het mooie van modelbouwen juist niet dat je worstelt met een probleem/uitdaging en die uiteindelijk (zelf) overwint?". Dat is zeker waar maar ook het volgende : Het mooie van een forum is dat je geholpen kan worden off anderen kan helpen met jouw kennis. Een gezonde mix van die twee is het mooist.

Ik heb de tips van Fred i.c.m. de handleiding nog eens goed doorgenomen, de meeste stappen had ik al eerder gedaan maar dat werkte om e.a. reden niet goed. Afgelopen dagen alles stoppen minimaal 1x doorlopen en uiteindelijk is het gelukt. De Panther piept nu alleen bij het achteruitrijden, richtingaanwijzers etc werkt allemaal juist. Nu nog de normale verlichting aan de praat krijgen, maat dat gaat ook goedkomen. Eerst maar eens zien hoe e.a. hier thuis gaat lopen en of er zin en tijd is voor de hobby.

14. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    De aanhouder wint! Hoe dacht je dat ik ontdekt had dat je echt eerst de nulstelling kalabratie moet doen.
    Lampen etc is toch niet zo lastig, allemaal een gezamenlijke plus, dat is de witte en/of zwarte van de flatcable. Al de andere kleuren zijn schakeluitgangen. Dus in de SFR 1 ga je naar pag 70, daar selecteer je per uitgang de lichtfunktie, bijvoorbeeld groene draad dimlicht. Omdat normaal dan ook de achterlichten aan gaan zitten die bij mij ook op groen. Li en Re bijvoorbeeld, oranje en bruin. Remlichten paars, achteruitrijlichten grijs. Aanzetten blauwe lampen, de blauwe uitgang.
    Als je dat gedaan hebt moet je de schakelfuncties op je uitgangen zetten.

15. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Beier is een mindset...eenmaal een keer gedaan is het eigenlijk simpel...een leercurve zal ik zeggen..
    Mijn eerste Beier was de van de eerste generatie...was eerst puzzelen, vloeken en opnieuw beginnen. Nu gaat het veel sneller

16. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    @FredK ik denk dat het probleem met de verlichting aan de voorzijde niet aan de Beier ligt maar dat ik iets verkeerd heb aangesloten. Aan de voorkant doen alleen de richtingaanwijzers het. De koplampen nog niet. Tussen alle perikelen door hier maar even ontdekken.

Helaas is er gisteren iemand binnen mijn familie overleden. Ook mijn schoonvader licht erg slecht. Moeilijke tijden waarbij de prioriteiten niet bij de hobby liggen.....

17. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Halo Sander,

Gecondoleerd met het overlijden van een familielid.

Wat verschrikkelijk dat je schoonvader ook ernstig ziek is.
    Sterkte gewenst de komende tijd

Familie is belangrijker dan de hobby.

18. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Hoi Sander,

Heel veel sterke in deze moeilijke tijden

de hobby kan wachten, je naasten hebben voorrang

19. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Sterkte Sander !

groetjes, Charlotte.

20. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Alleen dank voor de steunbetuigingen.

Helaas is afgelopen week ook mijn schoonvader overleden. Ik hoop na de uitvaart weer wat rust en tijd te vinden voor de hobby.

Deel Deze Pagina