Robbe bijna failliet ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Jan Hermkens, 8 feb 2015.

1. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Ja, het begon net leuk te worden :)
    Darwiniaans? Mooie term in dit kader!
    Darwiniaans betekent dat degene die zich het best op zijn (veranderende) omgeving kan aanpassen uiteindelijk overwint. En daar valt Robbe niet onder (en Polaroid en Kodak).

2. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Ja, maar jij bepaalt niet wie er overleeft. De persverklaring zegt toch duidelijk dat het bedrijf Robbe "an sich" een kerngezonde onderneming is. Het is de bewindvoerders van Robbe blijkbaar niet gelukt een herfinanciering voor de oude schuld te vinden.

Waarom dan volhouden dat een traditionele bedrijfsvoering zoals Robbe heeft een onhoudbaar iets is?

Het is de taak van de curator om de openstaande schuld zo goed als mogelijk af te lossen. Robbe wordt (net als Staufenbiel) verkocht aan Horizon Hobby, en gaat in afgeslankte vorm verder met een nieuwe lening.

Voor HH is het veel interessanter om uit een faillissement te kopen. Mogelijk dat het zelfs afgesproken werk is.

3. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Hm, de omzet van Robbe was afgelopen jaar ca. 25 miljoen Euro.
    Hoe groot het aandeel van de omzet toe te schrijven is aan de lagelonenlanden kan ik niet weten, maar het zal wel een fors deel van zijn.

Als alle consumenten direct bij de producent in de lage lonenlanden bestellen, vraag ik me af welke chaos dat gaat opleveren.

Indien Robbe in Duitsland verdwijnt veranderd er dan weinig, alleen het distributiecentrum staat niet meer in Europa maar bij de producenten in het verre oosten.
    Of dacht je dat al die individuele bestellingen ingepakt en voorzien van adres kant en klaar uit de fabriek rollen?

De consument is verwend en wil zijn bestelling snel in huis hebben, dus transport per schip valt dan af.
    Transport met het vliegtuig is wel de snelste manier maar ook duurder.
    Logistiek gezien lijkt me een distributiecentra in europa nog steeds de beste oplossing.

Johannes

4. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Er zit nog een stap tussen een distributeur en directe levering aan de consument...de eerder besproken 'HK' formule, oftewel een (grote) winkel die zijn eigen distributie verzorgt..

Gerben

5. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Ik deel slechts mijn mening. Ik bepaal niets.
    Het feit dat een bedrijf nu goed draait zegt helemaal niets over de (zeer snel veranderende) toekomst. En daar heb ik het over.
    Dat snap ik. Handig ;)

6. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Mij ook :). Dat is alleen logistiek gezien.

Een groot bedrijf met eigen marketing, eigen catalogus, website, etc. dat in feite alleen een distributiecentrum is, daar is volgens mij geen plaats voor.

Let wel: volgens mij (en dat wil helemaal niet zeggen dat dat de waarheid is. Dat zullen we over 5 jaar weten)

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Een "echte" fabrikant wil helemaal niet rechtstreeks aan de gebruiker afleveren. Die wil produceren en geen gedoe hebben met klanten, service, marketing en de producten één voor één verzenden. Daar hebben ze importeurs voor nodig. Die kennen de lokale markt en de winkels.

Grote fabrikanten, b.v. in de automobielindustrie werkten in het verleden samen met lokale importeurs. De laatste jaren zie je dat die lokale importeurs worden overgenomen door de fabrikant. Zo komt de kennis van de lokale markt toch in het bezit van de fabrikant zonder dat de productieafdeling zich daar mee bemoeit.

De kans dat er met Robbe ook zo iets gebeurd is groot. Eén of meerdere van de merken die Robbe vertegenwoordigt neemt (nemen) de zaak over of krijgt (krijgen) een hele dikke vinger in de pap.

8. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Of zoals central point doet, die bieden alles aan wat je nodig hebt op ict gebied, ook waar ze nog nooit van gehoord hebben, vraag het en je krijgt een offerte.

Ze hebben gangbare dingen op voorraad, op verschillende plaatsen, en vanuit die magazijnen wordt kosteloos verzonden, soms wereldwijd, soms vanaf de producent of wat dan ook. Maar ze zullen niet altijd het goedkoopste zijn. Maar wel makkelijk.

Het lastige voor de modelbouwmarkt is denk ik dat elke cent soms telt, en de omzet klein is.

Voor een setje schroeven kan je niet kosteloos verzenden, ben je te duur tov de concurent, dus komt er verzendkosten bij, en die zijn in China weer laag. Alleen duurt dat dan weer langer.
    Ergens komt er wel weer een evenwicht tussen langzaam-goedkoop en snel-wat duurder.

En ja, ze maken zulke goede spullen dat ik mijn futaba fc-18 zender van 1987 nog steeds gebruikt. Dat is ook niet goed voor de omzet ;)

9. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Nou... als hij er na een jaar mee was gestopt, had je dan een nieuwe Futaba gekocht? Nee toch?
    Nu vertel je aan iedereen dat het een geweldige zender is, dat is goed voor de omzet :)

10. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Toen had ik wel een nieuwe futaba gekocht, nu weet ik het nog niet.

11. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Marketing, reclame en een eigen website wordt steeds belangrijker voor verkoop bevordering!

Kijk naar Red Bull. Duur drankje, maar wel een succesvol bedrijf.
    En concurrentie hebben ze ook.

En zo zie ik ook kansen voor Robbe, groot distributiecentrum voor Europa, die juist marketing en reclame op zich neemt. Als ze daarin slagen kunnen ze nog groeien.

De volledige productontwikkeling in de lagelonenlanden levert een kosten besparing op.
    De kunst wordt in te schatten welke producten in de toekomst gewild zijn bij de consument. De echte modelbouwers zullen minder worden als ik de verhalen van verschillende modelvlieg verenigingen mag geloven.
    En de markt wordt al overspoeld met vliegtuigjes in alle soorten en maten.

Johannes

12. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Een werkwijze die ook toegepast word is het bestellen van onderdelen vanuit China of elders goedkoop . Ze willen er bvb duizend hebben maar laten er vijfduizend maken omdat een grotere hoeveelheid goedkoper is . Van die vijfduizend worden de duizend best geteste (zonder mankementen) opgestuurd naar bvb Robbe en word het label van Robbe opgeplaatst . En wat met die vierduizend ander geproduceerde onderdelen , juist ja die worden verkocht vanuit China !!!!
    Ronny

13. ErikvanderKooij

ErikvanderKooij

Lid geworden:
    10 mei 2004
    Het zal altijd een afweging blijven: make or buy; robbe heeft een historie van eigen producten. (Charter, Puma, Düsseldorf, Happy Hunter om maar een paar klassiekers te noemen) Echter tijden veranderen. Eigen ontwikkeling is extreem duur en tegenwoordig steeds risicovoller. Ook robbe zal dus mee moeten in de veranderende tijden. Het bij elkaar brengen van de juiste produkten en merken (Futaba, Kyosho), service en distributie regelen, modelsport bereikbaar houden etc. is ook meerwaarde.

Wellicht dat zelfs een volledige online distributie, gecombineerd met lokale service wel eens erg succesvol zou kunnen zijn. Alibaba; HK etc doen niet anders. Wie weet. robbe is een merk met een sterke historie maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. dus: Trek een plan en voer dt vol overgave uit, wie weet waar het toe leidt?

14. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Ik ben bang dat sommige producerende landen, toch iets slimmer/creatiever zijn dan wij consumerende landen!! Ik zie een trend van slim omgaan met oa staatssteun wat eigenlijk verboden is, en concurrentie vervalsing tozv hun eigen buitenlandse afnemers (importeurs/kleine ondernemers) Het is niet onbekend dat de Duitse automobiel industrie al jaren auto’s/Trucks onder de productiewaarde verkoopt, ergens levert de Duitse staat een vorm van borg/garantie bij de geldschieters aldaar, dat kan haast niet anders volgens economen, gevolg hiervan is wel dat andere merken uit de markt worden gezet, en Duitsland alle gelden na zich toe trekt, wat natuur goed is voor de economie aldaar!!! Ik weet ook van bedrijven dat wanneer men onderdelen vanuit Duitsland moeten laten komen via de normale weg, dit heelveel tijd kost of zelfs helemaal niet geleverd krijgt, wanneer zij dit particulier bestellen via een internet bedrijfje in Duitsland, die het ook op bestelling bij de fabrikant moet weghalen, dan hebben ze het binnen een mum van tijd binnen, hoe kan dat?? Er zijn bedrijven in Nederland die zowel een winkel als een internet bedrijf hebben in dezelfde artikelen, soms zijn er afspraken dat een artikel wat via de internetwinkel wordt gekocht, direct van de (buitenlandse) fabriekkant of een importeur wordt verstuurd, gaat de aankoop via de locale winkel, dan wordt het eerst verzonden naar de winkel in Nederland, en dan verder naar de klant, dit kan ook aanzienlijk in de aanschafkosten schelen (transportkosten kunnen erg hoog zijn met grote artikelen)!!! Artikelen komen soms gewoon uit Duitsland via een eigen pools transportbedrijfje naar Nederland, met een Poolse chauffeur die max 2,50euro per uur kost (uurloon van een manager/chef in Polen, normaal loon 1,80euro), tel uit je winst!!!

Het is gewoon slim van producerende landen om consumerende landen via de normale weg, veel te laten betalen en lang te laten wachten, men weet toch wel dat je het nodig heb, ze maken het daarmee aantrekkelijk dat je het online in die landen ga bestellen, op die manier trekt men alle kapitaal naar zich toe!! Eigen schuld dikke bult voor ons, eens lagen we enorme invoerbelastingen op, op artikelen uit lage lonenlanden, om onze eigen markt te beschermen, nu met de korte lijnen over de hele wereld, hebben die landen onze dure distributielijnen niet meer nodig!!! Alle schulden die een fabrikant heeft, hebben wij toch geen grip op, die kan men oneindig op laten lopen zolang maar iemand borg staat, het wordt nl ruimschoots beloond doordat werknemers niet op straat komen te staan, op die manier kapitaal en werkgelegenheid aantrekken, is de uitkomst van een grote(re) economisch visie, die wij consumerende landen uit het oog verloren hebben, wij moesten zo nodig een “diensten en een kennis economie” hebben!!!

15. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Dat staatssteun verboden is klopt niet in deze context.
    Het is een zelfopgelegde regel voor een aantal landen in de kapitalistische wereld.

Het is niet eens "moreel verwerpelijk" zoals bijvoorbeeld het massaal namaken van spullen dat wel is.

(Tenzij je op dat moment die landen binnen Europa bedoelde)

16. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Daarbij niet vergeten dat de grens tussen 'namaken' en 'maken' erg wazig is. De Duitse importeurs hebben er een handje van bestaande producten om te labelen met een eigen merk. Dan kun je niet zeggen dat het originele product(uit China of elders) namaak is....

Van een zekere Duitse regelaar-'fabrikant' vermoed ik nog altijd dat hij ook niet anders doet. Dat de regelaars in China gebouwd worden lijdt geen twijfel. Wat nog niet zeker is is of hij ze ontwerpt of simpelweg inkoopt..

17. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik weet niet waar jij economie hebt gestudeerd, maar ik geef geen cent voor je diploma.
    Een kleine bloemlezing met wat commentaar van mij:

Volgens mij begon je over "producerende landen", en ga je naadloos over met een tirade richting Duitsland. Da's een "consumerende land" hoor...

Oh?? Interessant... Dus als ik een artikel in een fysieke winkel bestel, komt het niet meer via de importeurs? Want exact dat schrijf je..:confused: In Neurenberg, op de Spielwarenmesse heb ik toch met een aantal importeurs gesproken die stuk voor stuk zeiden: "Hé Roel, tot volgend jaar!"

Wat heeft die Poolse chauffeur en/of manager met je verhaal te maken? En wat verdient zo'n man? Is het nou 2,50 of 1,80?

Daar zit wat in... Daarom heeft de Douane op Schiphol en in rotterdam het ook beredruk met al die pakketjes uit Hongkong met "Gift" er op en een waarde van 2 euro appelbol. Want de importeur zijn wij zelf geworden... legaal of niet legaal.

Sorry hoor, maar behalve het laatst geciteerde deel is de rest van je "betoog" weinig anders dan stemmingmakerij.

18. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    ...

19. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Volgens mij ging dit draadje over het wel of niet over de blommen gaan van Robbe Modellsport.
    Een verhaaltje over Duitsland als boeman, de zakkenvul-functie van importeurs of de praktijken van dubieuze transport-ondernemingen hebben daar weinig mee te maken.

20. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    [mod] Graag terug on topic, het gaat over de problemen van Robbe[/mod]

Deel Deze Pagina