Robbe bijna failliet ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Jan Hermkens, 8 feb 2015.

1. BEAR96

BEAR96

Lid geworden:
    20 feb 2006
    Onderstaand is ook een grote reden van al die faillissementen :)

Als koopvee je winkel zat is

Nee dat is het niet in veel gevallen. Zeker niet als je kijkt naar verplichte etikettering

2. ErikvanderKooij

ErikvanderKooij

Lid geworden:
    10 mei 2004
    @Jan: heldere toelichting! En nu maar hopen dat er inderdaad snel een oplossing komt met nieuwe investeerders die ook echt iets in de branche willen betekenen.

3. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Dat er nieuwe investeerders gevonden zullen worden lijkt mij tamelijk zeker. Het is alleen te hopen, dat er niet opnieuw arbeidsplaatsen verloren gaan en dat de toekomstplannen doorgang kunnen vinden.

Hier ongeveer dezelfde oorzaak en gevolg. Het moederbedrijf gaat failliet, dus de winkel gaat mee. Nu kreeg de winkel al nooit veel armslag van de eigenaresse, dus van een overname zal hier geen sprake zijn geweest. En inderdaad Nevermore, de verkoper was een zeer sympathieke kerel. Maar ja, dat levert geen geld op.

4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik denk meer dan je denkt, je ziet het op dit forum al. Maar ja, in een erg goedkoop land je eigen spullen fabriceren en direct uit eigen magazijn aan de eindgebruiker verkopen kan niet goedkoper. Als je dan ook nog eens de koper helpt met het vervalsen van facturen voor de douanecontrole trek je heel veel klanten die niets anders meer willen.
    Een gewoon Europees merk met distributiekanalen en winkels die allen binnen Europa (een duur continent) op hun beurt een centje mee moeten pikken kan nooit concurerend zijn.
    Ik weet niet als Robbe het al deed maar direct uit eigen webshop aan eindgebruikers verkopen kqn een leuke marge geven, helaas ook een doodsteek voor winkeliers.

5. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    De wereld is groter dan je denkt. Het modelbouwforum volg ik op de voet en kan daarom het koopgedrag van een aantal forumgebruikers aardig inschatten, maar ook het koopgedrag van vele andere modelbouwers die niet op het forum posten.

Johannes

6. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    En we zijn weer vertrokken in een discussie waarin HK een grote rol wordt toebedeeld als oorzaak vaan een mogelijk faillisement van een west-europese fabrikant. Ik denk dat het toch nog iets complexer is dan de meesten hier voorstellen. HK mag dan wel een aardverschuiving in het modelbouwlandschap veroorzaakt hebben, zij liggen toch ook wel aan de wieg van een meer toegankelijke hobby. Ik had de eer om één van de eerste Europese klanten van hobbycity te zijn en in die periode waren er nog een tiental andere Hong-Kong (Kowloon) rc webshops actief. Deze shops hadden zelfs een veel groter gamma dan hobbycity. Van deze Hong Kong webshops blijft er nu enkel nog Hobbycity/Hobbyking over omdat zij van in het begin, toen ze enkel maar een 5-tal motoren en 3 soorten lipo's op hun site hadden staan, zijn gaan luisteren naar hun klanten. Hobbyking heeft geinvesteerd in "raadgevers" vanuit de hobby vanop de verschillende continenten en hebben geluisterd naar de wensen. En dat was de enige manier om te overleven. Als je Hobbyking enkel ziet als een "dozenschuiver" ben je mis want ook zij promoten innovatie. Zij eisen van hun leveranciers dat zij producten leveren waarvan ze verwachten dat er een toekomstige markt voor bestaat.
    Ben ik een fan van Hobbyking? Neen, niet echt. Ik heb bijna 700 bestellingen gedaan bij Hobbyking en heb nooit enig probleem ondervonden maar ik heb wel mijn bedenkingen bij de marktpositie van Hobbyking op ethisch vlak. Hun marktpositie is in mijn ogen veel te sterk... Hun macht is zeer groot, veel te groot?
    Als ik een Europees alternatief kan vinden voor een product dat HK aanbiedt, dan twijfel ik zelfs nog want meestal is prijs dan ook weer een issue.
    Maar het kan ook anders, zolang je je maar toelegt op een niche-markt. Zo is er gisteren een heel grote doos met 15 combatmodellen vanuit Oekraïne geleverd. Deze worden door een familiebedrijfje met de grootste zorg en met superieure materialen gebouwd. Maar als je ziet wat voor een communicatie er nodig was om de juiste bestelling te kunnen plaatsen, levertermijnen en prijzen af te spreken en om het pak thuis afgeleverd te krijgen (dankuwel Belgische douane!!! :(), dan zie je wat voor een verademing de Hong Kong webshops zijn. Maar dat hoeft zeker niet de doodsteek van gevestigde Europese merken te zijn.

7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    economische crisis.. zal vast een deel van het "probleem" zijn.

Hobbyking? wel beschouwd is dit eigenlijk gewoon een persoon die op het juiste moment een gat in de markt heeft gespot, en ingevuld.
    Marktplaats werd toendertijd als geweldig gezien.. prachtige invulling van een behoefte.
    Om nu de heren van hobbyking (en gelijken) de schuld te geven..
    Ze hebben eigenlijk een nieuw concept op de markt gebracht. een concept waar de andere, kwalitatief betere collega's moeite mee hadden, omdat ze hun meerwaarde op de andere vlakken dan de financiele niet correct hebben benadrukt.

In mijn vakgebied zie ik het ook.. de klant vraagt andere dingen dan vroeger.
    wil niet meer betalen voor de zogenaamde 10+. Dus wordt de uitvoering ingeschaald naar hoe de klant het wil..
    wil hij gewoon goede kwaliteit? krijgt hij dat. betaald hij dan wel wat meer voor, maar je durft er ook meer garanties op te geven.
    wil hij gewoon "iets", maakt allemaal niet uit, als het maar goedkoop is?
    krijgt hij dat. alleen kun je minder eisen aan de uitvoering en eindresultaat stellen.

De kwalitatieve merken hadden hier misschien vlotter in mee moeten gaan.
    of iets meer naar de wensen van de klant moeten luisteren.
    Futaba heeft er wel IETS mee gedaan met de Fhss lijn.. budget lijn en de Fasst als kwaliteitslijn..
    Maar wie kan nu alles overzien? alle rages en hypes tegenwoordig?
    moet je voor alles je hele bedrijfsstructuur overboord gooien?

En dat terwijl men in china gewoon straffeloos de materialen die zij voor bv robbe moeten fabriceren, kopieert?
    Om mee te gaan met de markt, moet men het daar laten fabriceren, maar blijkbaar zijn ze dan ook meteen hun product kwijt..
    jaren ontwikkeling weggespoelt.

En om eerlijk te zijn: ik zou ook ff niet weten waar je op dit moment op in zou moeten zetten als rc leverancier..
    met alleen goedkoop ga je het niet redden, bouw je ook geen relatie met een klant op. Maar die klant moet wel eerst bij jou terecht komen, en dat lukt tegenwoordig alleen met goedkoop..

8. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Het straffeloos kopieren hou ik ook niet van. Daar zit veel tijd en geld in van andere bedrijven. Echter het goedkoper produceren en vermarkten van tal van producten is toch voor de consument heerlijk?

We kunnen gaan grienen dat er bedrijven over de kop gaan maar tegelijkertijd moeten een aantal producenten eens goed in de spiegel kijken of ze nog vernieuwend zijn en of ze nog wel bestaansrecht hebben.

9. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    De reden waarom Robbe in de problemen zit ken ik niet. Maar ik zie wel dat er diverse winkels niet in de gaten hebben dat de consument anders is al vroeger. Zelf een boot of vliegtuig bouwen en dan pas varen of vliegen is er bij de nieuwelingen bijna niet meer bij. De boot, vliegtuig, multirotor moet uit de doos direct werken en liefst nog zelf kunnen vliegen ook.
    Dit heeft Toemen in Den Bosch tijdig ingezien en zich gericht op kant en klaar spul, dat werkt blijkbaar gezien de uitbreiding van de zaak. Toemen heet nu ook Toemen Modelsport en niet meer Toemen modelbouw.

10. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Grienen.. bestaansrecht..
    als je (als voorbeeld even futaba) een paar ton in eur hebt neergelegd, samen met veel tijd in ontwikkeling, troubleshooten etc etc, Heb je nu eenmaal per product iets extra's nodig om dit terug te krijgen.
    Het is nu eenmaal een bedrijf, geen filantropische instelling.
    liefdadigheid moet uit de winst komen..
    voor de consument leuk, maar eigenlijk heeft de copycat voor jaren broodwinning gejat. Voor een inbraak doen we aangifte, worden we boos.
    men moet van andermans spullen afblijven..
    en als dit bij bedrijven gebeurt, is het opeens niet erg?
    Leuk voor de consument, maar gejat blijft gejat..
    Beetje als een goedkope fiets van een junk kopen, terwijl je weet dat hij bij het station is gejat.

pakt iemand jouw ontwerp, en brengt deze zomaar met een andere behuizing op de markt, is het niet raar dat dit goedkoper kan.
    dat andere bedrijf heeft heel de ontwikkelingskosten nooit gemaakt...
    en zit tegelijk nog eens in de kwaliteit van onderdelen te rommelen.

Wat wel raar is, dat dit zomaar het land in kan en mag komen.
    en dat ze daar nooit echt een zaak van hebben gemaakt, naar mijn weten.

11. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Welke producten, ontwerpen of systemen zijn er gejat? Wees er maar zeker van dat de Europese fabrikanten het nooit zouden dulden dat er Chinese copien van hun producten in Europa verkocht zouden worden. Ik denk dat het succes van HK juist ligt in hun innovatie, iets wat enkele jaren geleden helemaal niet zo was.

12. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Waren die Amerikanen niet als eerste met Spektrum ? ( 2,4ghz )
    Nomadio met z'n ( best vroege ) telemetrie sets..

Alle afgeleiden hiervan , inclusief de dure merken ( Robbe ) , zou je dan als
    jatwerk moeten bestempelen.

Onzin natuurlijk,
    Dat het 4 wielen heeft betekend het natuurlijk niet dat het een T-ford rip-off is.
    ( op die manier )

Chinezen hebben lage lonen, geen milieu eisen, weinig regels , en heel veel speelgeld,
    en vooral heel veel intelligente en gemotiveerde mensen.
    Dan kan je veel , en snel.

Hiervan kan je niet winnen, tenzij je een niche in de markt hebt.

Ik zie de tijd nog wel komen dat de overlevende oude merken, materiaal uit China gaan kopiëren .

13. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Ik denk dat student het in het algemeen bedoeld. Dat de chinezen de boel kopieren (en de productielijnen na werktijd door laten gaan voor het chineze merk :) ) maar ja. CE keurmerk is Chinese Export toch ;-)

We zijn zelf net zo goed verantwoordelijk voor de ondergang van it's, block, megapool etc omdat de duitsers het mediamarkt concept hier uit de grond trapt met (aktie)prijzen waar de kleinere (franchise) winkels niet eens in mee kunnen gaan. Die klaagden ook steen en been over internetprijzen, grote ketens die stunten met TV's zonder NL handleiding maar wel tegen een spotprijs. Het speelt al Jaren en zal blijven ook.

Kunst is om te overleven en mee te gaan met de trends die er zijn.

14. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    inderdaad, ik bedoelde algemeen ;-)

ik weet toevallig van een goede kennis..
    die stuurt gewoon een print die kant op, met de vraag of ze het kunnen maken en voor hoeveel.
    En dat kunnen ze. voor weinig. alleen zie je een tijdje later dezelfde prints onder andere merknamen verschijnen.
    Kijk naar de FUBAR van een tijdje terug. Rechtstreekse kopie van de Vbar, je moest zelfs de software van de mikado site downloaden.. zelf hadden ze geen software.
    Zo ook de orange ontvangers.. Lijkt me vrij sterk dat futaba zijn FAsst heeft verkocht aan orange. Spectrum probeert juist door overal zijn systeem in te pluggen, iedereen op spectrum te krijgen (de windows manier). dus dat zij een afspraak met Orange hebben kan ik me voorstellen.
    Misschien zit er nog ergens een kruisbestuiving tussen alle 2.4 ghz fabrikanten zitten die ik nog niet weet..

Over de kleine franchises.. daar heeft men nu de BOL en CONRAD's voor..
    als je daar wat besteld, moet je erg goed opletten dat je niet opeens van 10 verschillende winkels pakketjes krijgt.
    Bol/conrad zorgt dat zij lager in de prijs gaan zitten, dwingt wat voorwaarden af..
    en strijkt zelf een paar eur op die er nog tussen blijft hangen.
    is ook een inventieve manier natuurlijk..

15. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Denk dat het op het volgende neerkomt.

Iedereen mag wat verdienen !!!

Maar het liefste zo min mogelijk aan mij.

16. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Het na-apen van modelbouwproducten is bijna niet tegen te houden.
    Als de fabrikant geen modelbescherming heeft aangevraagd en verkregen voor bijvoorbeeld Europa, maak je weinig kans juridisch je gelijk te halen.
    Ook heb je wel modelbescherming dan nog raak je verzeild in een juridisch doolhof waarbij het nog niet zeker is of de rechter een uitspraak doet die aan je eisen voldoen.

Is het financieel überhaupt verantwoord om een procedure te starten?
    En het is nog maar de vraag of je niet wordt gedwongen de rechtszaak in het land van oorsprong te voeren.
    Ga je het juridische avontuur aan, moet eerst een flinke zak met geld op tafel komen, heb je dat? :rolleyes:

Johannes

Laatst bewerkt: 10 feb 2015
  17. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Van veel electronika vraag ik me af of het gekopieerd is, of ingekocht en geclaimd als het origineel. Robbe als inkooporganisatie zal nog nooit een regelaar ontworpen hebben, eerder gedegen onderzoek gedaan hebben naar de betere producten uit het chinese assortiment.
    Dat de prijs van het Robbe stikkertje niet meer in het internet tijdperk past, dat blijkt duidelijk uit deze discussie.

Ariel,
    Interessante opmerking mbt het volume van HK. Waar schat jij hun marktaandeel op in en welke positie komen ze daarmee in de lijst van groothandelaren/winkels?

Gerben

18. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Chinese bedrijven zijn veelal eigendom van de staat, als jij dus daar een ontwerp neerlegt claimt de staat dat het hun eigendom is en kunnen het ongestrafd onder een ander merk produceren. Vaak is het geen kopie maar een merk van de fabriek waar het origineel ook gemaakt wordt.
    Veel westerse bedrijven laten inderdaad veel in Azië produceren, willen ze daar nog enigzins hun eigen kwaliteit aan hangen zal er een team neergezet moeten worden die het inkoopbeleid bepaalt en de kwaliteitscontrole doet. Een "kopie" kan door de fabrikant met andere kwaliteits eisen gemaakt worden.

En om eerlijk te zijn is Europa veel te duur geworden. Opleidingen, salarissen, onroerend goed, regels etc. zijn er hier veel meer en veel duurder.

19. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Het marktaandeel van HK is ten opzichte van alle andere individuele spelers op het modelbouwgebied zeker groot.

Maar de omzet wereldwijd van alle andere fabrikanten, groothandelaren /winkels samen is natuurlijk groter dan van HK.
    Als je een grove schatting maakt hoeveel personeel werkzaam is in de modelbouw buiten HK om, kan je wel nagaan dat het jaarlijks om een enorme som geld gaat.
    Komt nog bij dat HK een prijsvechter is, veel volume lage prijzen.
    HK heeft een kleine winstmarge waarvan transportkosten, reclame en zijn roboter(software onderhoud) betaald moeten worden.

Robbe voelde zich jaren geleden superieur en hat meer aandacht voor de directiesalarissen dan voor de marktontwikkelingen.
    Opgebouwde privileges krijg je bijna niet meer uit een organisatie zonder met de botte pijl te hakken. :rolleyes:

Vergis je niet, een bestaande organisatie ingrijpend veranderen is bijna niet mogelijk.
    Dat wist ook HK en zo kon hij als nieuwkomer makkelijk voet aan te grond krijgen.
    Ook omdat hij in het begin marktaandeel heeft gekocht door sommige producten misschien wel onder de kostprijs in de markt te zetten. Slimme jonge! :p

HK kan alleen bestaan door te groeien, op het moment de omzet duidelijk afneemt is de kans erg groot dat alles als een kaartenhuis in elkaar stort. Voor HK is geen weg terug, alleen nog vooruit.

Dit bovenstaande verhaal is mijn visie, gepasseerd op ruim 25 jaren ondernemerschap.

Johannes

20. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Heeft robbe nog een toekomst?

Hoogstwaarschijnlijk zal een investeerder instappen vanwege de naam robbe.
    Maar ook, omdat HK dominant aanwezig is in de modelbouwwereld.
    Probeer je voor te stellen dat HK hellemaal niet bestaat.
    Hoe zou het dan uitzien in de modelbouwwereld?

Volgens mij zouden dan veel minder actieve modelvliegers zijn.
    HK heeft voor een grote groep vooral jongeren het modelvliegen haalbaar gemaakt. ;)

De huidige HK klant is ook de toekomstige potentiële robbe klant!
    Waar bedreigingen zijn, zijn ook kansen. :D

Johannes

Deel Deze Pagina