Robbe bijna failliet ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Jan Hermkens, 8 feb 2015.

1. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Bertus schreef: Trouwens waar denk je waar de spullen van robbe vandaan komen?
    Ook allemaal uit Azië dan kan ik het er toch beter zelf kopen

De nagel op de kop..... diezelfden die nu jammeren hebben inderdaad alles uit Azië laten komen en het mogelijk gemaakt dat daar allerhande bedrijfjes konden floreren!
    De verantwoordelijken van die bedrijfjes ontdekten dat hun afnemers hun produkten met schandalige woekerwinsten verkochten hier in Europa .... en hebben daar een mouw aan gepast..... zelf verkopen!!

2. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Het probleem blijft, iedereen kijkt tegenwoordig naar z'n eigen uitgave's .

Vroegah had je een paar lokale winkels, en weinig ( behalve een hobby magazine ) vergelijking materiaal ( prijzen ).

Nu Google je even.. en je kan gewoon de beste eruit pikken, prijs, levertijd.. verzin maar wat.

Eerlijk ? Ik weet het niet..
    Sponsor liever mezelf als de bmw van de winkeleigenaar.. rij die liever zelf..

Verarming ( mooi woord ) voor de markt , en wat je lokaal kan kopen ?
    Zeker..

Aan de andere kant, neem een tent als Toemen , die hebben er net een 3e winkelpand bij gekocht..
    Zo slecht moet het nu ook weer niet gaan, en zit er dus nog steeds goed brood in
    de modelbouw.
    ( en zou Robbe, als oud merk, bestaansrecht moeten hebben )

Hebben ze misschien te laat ingesprongen op de -spectrum- markt ?
    ( lees, 2,4ghz )..
    Dat Spectrum uitkwam, ( als eerste ? ) , wilde iedereen van de kristallen af en
    zijn er heel veel overgestapt.
    Later pas kwamen de module's en zenders van de andere merken.
    Misschien ( ?? ) , Te laat ? .. Teveel overstappers al ?

3. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    robbe ontwikkelt zelf praktisch niet meer en koopt veel meer gewoon in en laat hun logo er op plakken. Ik denk dat daar inderdaad geen markt meer voor is.

de markt om eigen producten te ontwikkelen en jezelf weer te onderscheiden zal altijd blijven bestaan naar mijn mening en daar liggen ook nog altijd de kansen.

Mensen kopen tegenwoordig zelf wel in in china als ze merken dat ze praktisch hetzelfde kopen. Maar wat die chinezen niet / weinig doen is zelf dingen ontwikkelen. Ze teren daar heel erg op de bestaande producten die op de markt zijn.

want als iemand tegen mij robbe zegt,, dan kom ik niet veel verder dan hun stoeptegel zenders (futaba) veel meer dan dat wat echt een vulling biedt op de huidige markt waarin ze zich onderscheiden kan ik mij niet bedenken.

4. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het is als een domino-effect, de grote bedrijven sleuren de kleine bedrijven mee in de ondergang.

Je moet het maar bij kunnen houden, de wereld veranderd tegenwoordig zo (onnatuurlijk) snel dat het niet meer bij te houden is.

Oorzaak van al deze ellende is geld en technologie...

5. Hexacopter

Hexacopter

Lid geworden:
    16 dec 2013
    Op Tv Duitsland...

Op Tv zender HR,Duisland om 19.30 uur.
    Over Fa... Robbe...

6. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Paul duidt de Achilles hiel van de grote importeurs imho voortreffelijk. Europese prijzen voor goedkope oem producten rekenen. Dat kan niet meer in een tijd waarin iedereen met behulp van het internet ook dichter bij de producent kan kopen.

7. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Wel zeer erg voor de mensen die hun broodwinning de nek om zien draaien door hun eigen
    leveranciers omdat ze exuberante hoge prijzen moesten aanrekenen aan de klanten!!

8. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee, dat doet hij NIET....

Als je het "schandalige woekerwinsten" noemt, noem je het beestje bij de verkeerde naam, en leg je de schuld bij de verkeerde...
    En een probleem verkeerd benoemen, leidt tot verkeerde oplossingen...

Feit is, dat als jij om het even wat voor lullig ding, uit het buitenland importeert en door wilt verkopen, gaat de prijs méér dan over de kop om alleen al aan je wettelijke verplichtingen te voldoen, en dan heb je nog geen stuiver binnengekregen.
    Dan moet je je sociale lasten voor jezelf en personeel, je pandhuur en andere overhead nog doen, en dan zit je zo op 2,5 tot 3 keer de prijs.

En DAN moet je nog proberen er een bescheiden winst uit te peuteren....

Ik ben er wel eens mee bezig geweest, om dingetjes zelf te maken (ontstekingssensors). Iets wat aan onderdelen inkoop 5 euro kost krijg je niet in de winkel onder de 30 euro. En dan moet die winkel er ook nog wat aan hebben, dus dan gaat er nog wat bovenop.

Dus als iets in HongKong de helft kost van wat het hier kost, vraag je dan maar eens af, WIE die woekerwinsten eigenlijk maakt, want de hobbywinkel is het NIET (als voor import de prijs 3 keer over de kop gaat voordat je er ook maar één cent aan verdient, en het desondanks in HongKong 50% kost van wat het hier kost betekent het dat ze er in HongKong 30% winst op maken...).

De kern van het probleem zit in ons belastingstelsel, waar de importeur en de hobbywinkel niet onderuit kunnen, en de WWW.winkel in HongKong geen last van heeft.

Als je iets schandalig, of woekerwinst, wilt noemen, dan moet je bij onze overheid zijn, die van iedere euro die een burger verdient, uiteindelijk nadat alle belastingen betaald zijn, zo tegen de 70 cent via deze of gene belasting terug naar de staatskas geharkt heeft....

En dat is helemaal niet erg, want we krijgen er een hoop voor terug (wel te weinig naar mijn smaak, maar allee, je kunt niet alles hebben). Maar het zou fijner zijn als alle spelers op de markt ongeveer gelijke kansen en gelijke lasten hebben, en DAT is helaas niet zo. En dan kun je als overheid twee dingen doen: of de belastingdruk hier verlagen zodat wij gelijker worden aan het buitenland, of zorgen dat het buitenland gelijker word aan ons, door paal en perk te stellen aan deze internet-import.

Groet, Bert

9. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Tja. Er zijn er ook die groeien. Staufenbiel, Lindinger e.d. En niet te vergeten er zijn ook steeds meer unieke en hoog innovatieve bedrijfjes en bedrijven bij gekomen.
    Veelal niet oosters, maar Duitse, Tsjechische enz.

10. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Inkopen op de SIME in Shanghai kan iedereen.

11. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Ik zou graag willen weten of de verkopen die HK vanuit hun Europese magazijn doet onder juridisch dezelfde spelregels vallen als waaraan Robbe, Staufenbiel, Schweighofer, Conrad of welke in Europa gevestigde internetleverancier zich dient te houden. In al deze gevallen heb ik met douane in elk geval niet te maken.

12. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Brutus heeft gelijk, ben zelf ook bezig geweest ,
    Wil je het netjes en legaal doen, heb je een hele dikke zak centen nodig om te beginnen.

Dan betaal je je suf aan invoerrechten ect.
    Personeel is rete duur in Nederland.
    Winkelruimte ook..
    ( ook, als je op een C locatie zit )
    Want vanuit je woonhuis, met woon bestemming mág je eigenlijk niet verkopen..
    ( eigenlijk )...
    Dus je -moet- een bedrijfs-ruimte hebben.

Over je winst, ook nog aftikken. Wat je dan nog overhoud na al deze kosten.

Als je dan ook nog wat wilt verdienen, kom je gewoon uit op 2x Hong Kong prijs..
    Moet je wel flink verkopen, want met een paar doosjes kom je er echt niet.

Hoeveel van jullie laten de échte waarde op het import document zetten van je China/Japan/Hong Kong/USA bestelling ??

.. ik niet...

Is het eerlijke concurrentie ? Absoluut niet.

Maar ik tank ook net over de grens voor 20 cent minder de liter..
    Maakt me dat een hufter naar de Nederlandse pomphouder ?

Ook hij moet z'n brood verdienen, maar heb liever dat hij het op een ander verdient..
    Hou liever de centen zelf in de zak, moet er hard zat voor werken om het niet
    weg te geven.

13. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008

Vaak is dit de eerste stap tot een faillissement.

Sommigen hebben geluk en redden het alsnog.

14. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008

Slecht voorbeeld, zit iets anders in elkaar. Je hebt nu geen realistisch beeld.

15. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Het zou jammer zijn voor Robbe en de medewerker,
    zeker bestaat altijd de chance, dat door sponsors,
    of door "overkopen" de bedrijf verder loopt,
    maar zeker zou veel veranderen (moeten veranderen).

16. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008
    Als je kijkt welke merken ze voeren moeten ze toch wel wat verkopen....

17. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Surseance van betaling betekent uitstel van betaling. Er wordt dan een periode vastgesteld, waarin er orde op zaken kan worden gesteld. Gedurende deze periode wordt er normaal doorgewerkt. Uiteraard kan zoiets uitdraaien op een faillissement, maar in dit geval lijkt het mij meer in de lijn van de verwachting, dat er een overname plaats zal vinden. Op zich is Robbe namelijk een gezond bedrijf, dat in het verleden en ook in de laatste jaren (een bescheiden) winst heeft gemaakt.

Lees:

Insolvenzverwalter: "Betrieb uneingeschränkt fortführen": robbe Modellsport ist pleite - Traditionsunternehmen meldet Insolvenz an // Osthessen|News

En zie: (even naar beneden scrollen en dan de tekst 'Modellbauer Robbe ist insolvent' aanklikken).

Hessenschau | Fernsehen | hr-online.de

In de laatste link zegt de directeur, dat verplichtingen vanuit het verleden Robbe noodlottig zijn geworden. Het probleem ligt ook eigenlijk niet bij Robbe zelf, wat de situatie uiteraard niet verandert. Wél de toekomstmogelijkheden. Volgens de Insolvenzverwalter wordt er nu gezocht naar nieuwe investeerders en hebben zich al overname kandidaten gemeld.

18. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
  19. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
  20. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Interessante discussie.
    De directie van robbe is volgens mij al meerdere jaren bezig geweest om een antwoord te vinden op de snel veranderende markt.
    De modelbouwer die met robbe is opgegroeid is nu misschien teleurgesteld dat het robbe niet is gelukt om op eigen benen overeind te blijven, het doek is gevallen.
    Lijkt allemaal erg jammer, maar er zullen vast wel geïnteresseerde kandidaten zijn die in Europa willen investeren om hun vleugels verder uit te slaan.

Globalisering is al vele jaren gaande, maar bij sommige mensen dringt dat nu pas door.
    Ondernemers uit het verre Oosten willen graag in Europa bedrijven oprichten en Europese bedrijven graag in het verre Oosten. Uiteindelijk zal weer een beter evenwicht ontstaan betreffende loonkosten tussen de verschillende landen.

Wat mij opvalt is dat HK telkens weer wordt gezien als de veroorzaker van de ellende in de modelbouwwereld. Met alle respect maar HK stelt niet veel voor in de totale omzet op de modelbouwmarkt. :rolleyes:

Inderdaad, de markt veranderd snel, lijkenpikkers willen hun slag slaan en (vijandige) strategische overnames van bedrijven zie je steeds vaker.

Haha, we zitten met z'n allen op een stuurlos schip, dat het ooit ergens zal stranden is wel zeker, maar we weten alleen nog niet wanneer. :p

Johannes

Deel Deze Pagina