RJX Hobby X-Treme 90EP Flybarless + VIDEO

• Topicstarter Topicstarter Jurrien Saelens
  • Startdatum Startdatum
Zonder flybar, dat had ik nog niet gezien.
Wat een mooie techniek komt hier bij kijken zeg.
Met een op et oog vrij simpele kroon toch nog bere strak vliegen, ik vind het knap.
Ik heb nog geen verstand van helis, maar van dit soort spul krijg je toch zin. ;)

>Hoe vind je hem vliegen tov de ion-x2 ? (de bladen klapperen trouwens lekker)

Het grote voordeel voor mij is dat ie standaard flybarless te verkrijgen is, je moet dus zelf niets ombouwen. De geometrie van de kop is dus perfect out of the box.

>Met een op et oog vrij simpele kroon toch nog bere strak vliegen, ik vind het knap.

Bedankt, maar er zitten wel 2 gyro's op de tuimelschijf, dus niet echt een nadeel tov flybar :)

Nog een paar foto's van de kap en onder de kap:

rjx_canopy.jpg

Servo met push-pull aansturing.

rjx_frame.jpg

Dikke koelvin op de Jive

rjx_frame2.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Bas,

De RJX90EP vliegt nog altijd super. Torque tube houdt ook goed stand, en ik doe toch elke vlucht een hoop reversals. De achterste tandwielen zijn trouwens identiek met die van je IonX2.

De kap is enorm goed zichtbaar, die valt dus ook zeer goed mee.

Het MOD1 hoofdtandwiel houdt ook goed stand, het is vrij breed en heeft 20° helical spin dacht ik waardoor de heli een zeer mooi geluid maakt.

Sinds vorige week vlieg ik wel met andere servo's. Ik vroeg me al een tijdje af of superservo's zoals de DS8717 een verschil uitmaken tov de toch al vrij goede BLS451.
Ik had eigenlijk geen verschil verwacht, vandaar dat ik ze ook nog nooit gebruikt heb.
Welnu ik vind het verschil vrij groot, niet voor het smooth vliegen maar bij allerhande tic-toc varianten merk je het zeer duidelijk. Op een 50size is het verschil bijna niet te voelen op een 90 size wel degelijk dus.

Hoe merk je het verschil bij tic tocs dan? Nauwkeurigere stops?

Welke software versie heb je op de jive? Zijn wat problemen met hongerige servo's zoals de JR's8717 en D610's van Align. ( alleen met dubbele BEC kabel )

Ik vind het een leuke heli, helemaal als je kijkt naar de prijs. Alleen de lokatie van de Jive vind ik minder. Vooral gezien de kosten van dat stukje elektronica en de geweldige service van Kontronik ;) Past die niet ergens anders?

En.. Strak gevlogen!:rolleyes::)

>Welke software versie heb je op de jive?

Ik vlieg met versie 7 op 6Volt.

>Hoe merk je het verschil bij tic tocs dan? Nauwkeurigere stops?

Ja, moeilijk om dit met woorden te beschrijven. Ik ben vroeger begonnen met 9252 servo's op mijn Trex600. Ik ben toen overgestapt naar 9451 (nog steeds trouwens), wel ik heb een beetje hetzelfde gevoel nu met mijn 90 size heli.

> Past die niet ergens anders?

Ja misschien wel, ik had 'm eerst achterop - bovenaan (gyro plaat). Ideaal voor de koeling dacht ik. Maar voor het zwaartepunt (zie lipo) heb ik 'm toch vooraan geplaatst. Ik zou 'm eventueel kunnen wisselen met de ontvanger, maar of dit echt veel beter is voor een crash...

Ik heb die pitch pump test gedaan (blades vasthouden, en als een gek pitch pumpen) en ik krijg de BEC niet plat. Ik denk dat de nieuwe versies een andere hardware hebben, de mijne is een V5 die ik naar V7 heb laten upgraden. Ik zal 'm eens op 5.6V zetten, eens zien of ik dat verschil kan voelen in de vlucht.

Misschien nog een tip voor de mensen die 'm FBL vliegen of met de FBL kop van RJX op een andere heli vliegen.

Bij het uitlijnen van de swash-driver moet je je niet oriënteren op de armpjes want dan zal je zien dat je fase niet goed is. Best kan je naar de binnenste/buitenste tuimelschijf ballen kijken.

De laatste dagen heb ik wat testvluchten gedaan met een nieuw hoofdtandwiel van 100T MOD1 20° helical.

Voor een 500KV motor op 12S is een verhouding van 1:10 ideaal volgens mij. De motor loopt nu koeler met nog steeds meer dan genoeg vermogen.

Voor de rest vliegt de heli nog altijd super, ook bij -5°

Dat zijn nog eens goede berichten, dat heb ik namelijk ook op mijn Stratus. Wel met een 510kv Pyro straks.

De laatste dagen heb ik wat testvluchten gedaan met een nieuw hoofdtandwiel van 100T MOD1 20° helical.

Voor een 500KV motor op 12S is een verhouding van 1:10 ideaal volgens mij. De motor loopt nu koeler met nog steeds meer dan genoeg vermogen.

Voor de rest vliegt de heli nog altijd super, ook bij -5°

Hoeveel tanden had je er eerst op zitten dan ? en welke mod ?

Wat betreft die ideale verhouding hang dat natuurlijk af van de motor. Elke elektro motor heeft zijn eigen rendements / koppel kromme.
Het is natuurlijk wel te verwachten dat bij een grotere overbrengingsverhouding de motor minder koppel hoeft te leveren bij dezelfde headspeed.

Bas

Mijn ervaring is toch wel dat je met KV, het aantal cellen, heli size en vliegstijl vrij goed de berekening kan maken over wat je overbrenging uiteindelijk moet zijn.

Zo had ik uit de standaard kit de 90T/10T MOD1 20° helical genomen en wist al op voorhand dat ik dus eigenlijk niet perfect goed zat met mijn 500KV scorpion. Vandaar dat ik RJX ook om een nieuw prototype tandwiel had gevraagd. Mijn praktijk tests van de laatste dagen bevestigen dit ook. De motor draait nu koeler, de regelaar werkt beter (76% voor 1960rpm op mode 11 van de Jive) en toch nog meer dan genoeg power.

Vroeger vloog ik met mijn IonX2 met 560KV Actro op 12S met 1:11,3, dus totaal ander merk maar wel dezelfde berekening (dus ongeveer 10% verschil op KV en overbrenging).

Die BEC op 5.6V vond ik toch niet echt wat het moet zijn. Ik heb er nu een CC pro BEC op, en dat loopt lekker.

De 100T/10T verhouding loopt ook nog steeds super.

De 'BEC' kwam toch vanuit de Jive ? Wat vond je er niet goed aan ? Zakte de spanning in elkaar ?
De cc bec pro kan dus direct op de 12s lipo aangesloten worden, da's wel mooi.

Bas

>De 'BEC' kwam toch vanuit de Jive ? Wat vond je er niet goed aan ?

Wel blijkbaar kan je de Jive BEC op 6V in een paar seconden overbelasten met die JR en Savox servo's. Het is niet dat ze teveel amps trekken, maar een probleem met de inductie. Ikzelf had wel geen problemen omdat ik nogal lange BEC draden gebruik naar de ontvanger (meer weerstand), maar dit gaf me toch niet echt een goed gevoel.

Op 5.6V zou dit probleem niet optreden omdat je dan bijna niet over de 6Volt geraakt en dus ook geen shutdown krijgt. Normaal gezien is Kontronik dit nu aan het onderzoeken...

De CC BEC pro kan inderdaad op 50V aangesloten worden en met de castle link kan je hem op gelijk welke spanning zetten 5-12Volt.

Ik had 'm eerst ook op de bench getest door als een gek 5 minuten te gaan pitchen, en dan wordt ie wel warm, maar alles bleef goed werken.

Na een gewone vlucht staat ie helemaal niet warm, die testlink van je geeft me ook een goed gevoel. Voor extra koeling zou ik natuurlijk ook mijn hoofdblades kunnen gebruiken, die leveren toch flink wat luchtverplaatsing.

Hopelijk vindt barrrrtt niet ergens een post waaruit blijkt dat deze bec ook niet goed is, dan kan ik opnieuw beginnen zoeken :)

Pssst... :p

Heb die BEC getest bij een vriend van me, van 6S tot 12S. Ik weet de exacte data niet meer ( staat in een ander topic over servo's,becs? ).
Op 12S gaf hij ong. iets van 8.4A continu. Lijkt me genoeg dus :mrgreen:

Nog drie tips:

* Gebruik de align FBL servo wheels. Dit geeft een perfecte geometrie met swash ring op 75 en cyclic gain op 100.

* Indien je een TT gebruikt kan je best één of twee laagjes dunne kleefband over de TT doen waar de lagers moeten komen. Op die manier kan je ze er niet scheef op vastzetten met epoxy.

* Je kan best het 3de motorlager met loctite vastzetten anders slijt dit na een tijdje weg.

Ik vlieg er nu al 6 maanden mee en dit toestel valt enorm goed mee.

Ik heb nu ook mijn 2de bouwset binnen en ben bezig met de bouw van mijn 2de RJX. Deze keer met carbon frame (foto's later...).
De kit bevat nu standaard het nieuwe 100T tandwiel. Dit tandwiel is 3mm breder dan mijn prototype 100T, dus nog steviger. Ik vlieg trouwens nog steeds met dat prototype tandwiel, zelfs de 10mm versie is enorm sterk door de schuine vertanding.

Back