RJX Hobby X-Treme 90EP Flybarless + VIDEO

• Topicstarter Topicstarter Jurrien Saelens
  • Startdatum Startdatum
J

Jurrien Saelens

Guest
Even weggeweest van het forum maar wel veel gebouwd de laatste tijd. Eerst een Trex700E gebouwd met dat speciale Suzi-Hans frame uit Oostenrijk. Dat beviel me heel goed maar ik wil toch eigenlijk liefst iets klaar out of the box.

Zo bij RJX Hobby beland.

Het bouwen verliep zonder problemen. Ik vlieg 'm flybarless met VStabi 4.0.
De kop is zeer geslaagd, je kan 'm standaard Flybarless kopen en de geometrie is perfect.

De heli heeft een single stage aandrijving met een hoofdtandwiel met schuine vertanding, dit maakt de heli enorm stil (een groot verschil met mijn Trex700E bijvoorbeeld). Ook is er standaard een extra lagerblok voor de motorpinion.

Ikzelf heb de Torque-Tube versie maar er is ook een riemversie.

Mijn setup:

Nieuwe 690mm KOK Topblades
Scorpion 4035-500KV
12S 3800 Flightpower
BLS451 op swash
BLS251 op staart
Kontronik 85HV ESC met ingebouwde BEC op 6V

vXnFdbrKUGc[/media] VIDEO RJX EP90

Misschien een paar tips:

* Ik heb de staartstruts wat verbreed en de lipo tray wat lager gemaakt zodat de lipo's er gemakkelijk langs achter in gaan zonder dat de kap eraf moet. Ik plaats wel nog wat detailfoto's.

* Ik gebruik 105mm staartblades ipv de bijgeleverde 95mm blades.

* Doe wat lijm op de pinnen voor de staarttandwielen zodat die er niet kunnen uitkomen.

* Pin de staartbuis aan het frame.

* Bij het uitlijnen van de swash-driver moet je je niet oriënteren op de armpjes want dan zal je zien dat je fase niet goed is. Best kan je naar de binnenste/buitenste tuimelschijf ballen kijken.

* Gebruik de nieuwe Align servo wheels op de FBL stand (binnenste gaatje). Bij Vstabi swash ring op 75 en cyclic gain op 100.

* Indien je een TT gebruikt kan je best één of twee laagjes dunne kleefband over de TT doen waar de lagers moeten komen. Op die manier kan je ze er niet scheef op vastzetten met epoxy.

* Je kan best het 3de motorlager met loctite vastzetten anders slijt dit na een tijdje weg.

rjx.jpg

rjx_canopy.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jurrien,
ik ben heel erg benieuwd hoe de RJX je gaat bevallen.
We zagen de eerste RJX al bij de dutch3D van Michael Daris. En ik was er van onder de indruk, het zag er kwalitatief best goed uit en dat voor een relatief lage prijs.
De plaatsing van de accu lijkt me ook erg handig, dat is beter dan bij de ion-x2 .....

Ik ga dit draadje volgen

bas
ps. waarom ben je gestopt met de ion-x2 , gewicht ?

Ligt het aan mij of zit de staart aan de "verkeerde" (anders dan normaal) kant? Aan je main blades te zien een clockwise draairichting.

Tim de Boer

>waarom ben je gestopt met de ion-x2 , gewicht ?

Nee niet echt, dat verschil is niet zo heel groot.

Mijn RJX EP90 weegt incl accu exact 4,7kg

>Ligt het aan mij of zit de staart aan de "verkeerde" (anders dan normaal) kant?

Net zoals bij de MA IonX2 staat de staartrotor inderdaad aan de 'andere' kant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een paar detailfoto's:

Flybarless kop:

rjx_head.jpg

Tandwiel met schuine vertanding en 3de lager voor de pinion. De hoofdas heeft ook 3 lagerblokken.

rjx_pinion.jpg

Open tailgear

rjx_tail.jpg

wat een mooie heli zeg ! :eek::cool:

maar een vraagje, ikzelf heb een RJX kop voor mijn 500 FBL ombouw gekocht en bij mij zit de swashdriver in de kop verwerkt in die 2 gaten waar de schroeven in moeten onderaan de kop, waarom is dat niet bij deze kop ?
heeft dat een reden ?

wat een mooie heli zeg ! :eek::cool:

maar een vraagje, ikzelf heb een RJX kop voor mijn 500 FBL ombouw gekocht en bij mij zit de swashdriver in de kop verwerkt in die 2 gaten waar de schroeven in moeten onderaan de kop, waarom is dat niet bij deze kop ?
heeft dat een reden ?

Kan nu even 1 reden bedenken, als je veel fysieke travel op de swash nodig hebt voor collective dan is een driver op de as beter/makkelijker. Ook wel persoonlijk, als RJX veel ervaring heeft met een swashdriver op de as en deze makkelijk te maken/verkrijgen is, krijgt deze voorkeur boven op een andere constructie. Werkt beide even goed! Enige nadeel/voordeel, een driver geklemd op de as stelt je in staat om de fase mechanisch te veranderen.

ok maar dat brengt meer afstelwerk mee maar aan de ander kant ook meer afstelmogelijkheden dan als ik het goed begrijp ?

Inderdaad een mooie heli zeg.
Ga je ook nog filmpjes plaatsen Jurrien?, zou hem graag eens in aktie zien :).
@bas
Als je iemand kent die in de kunststoffen zit moet je maar eens vragen of ze een matrijs uitstootpen op maat kunnen draaien, heb je ook gelijk een paar reserve.
Perfect materiaal voor deze toepassing.

Inderdaad een mooie heli zeg.
Ga je ook nog filmpjes plaatsen Jurrien?, zou hem graag eens in aktie zien :).
@bas
Als je iemand kent die in de kunststoffen zit moet je maar eens vragen of ze een matrijs uitstootpen op maat kunnen draaien, heb je ook gelijk een paar reserve.
Perfect materiaal voor deze toepassing.

Eric,
je hebt hem zien vliegen tijdens de laatste wedstrijd in Almere ..... Michael Daris vliegt er ook mee ...
Helaas ken ik niemand die "in de de kunststoffen zit" , maar heb wel een handige buurman in de straat met een draai- en freesbank , eens aan hem vragen

Bas

Is toen een beetje aan me voorbij gegaan Bas.
Was veel te druk met de wedstrijd bezig, uhhh het gevecht tegen de wind, regen en mezelf bedoel ik..
En ik vind dat Jurrien met zijn vliegstijl altijd prachtig laat zien waar de eventuele beperkingen van een heli liggen.
En ik ben gek op filmpjes! :D

>bij mij zit de swashdriver in de kop verwerkt in die 2 gaten waar de schroeven in moeten onderaan de kop

Bij een crash en breuk van zo'n boutje zou het kunnen dat je dan de gehele hub moet vervangen. Volgens mij is dat de voornaamste reden.

> Jurrien, je hebt waarschijnlijk een langere as moeten monteren in de Scorpion motor

Nee, de as is niet zo lang, de pinion wel. Het uiteinde van de pinion is mooi rond en loopt zo in de 3de lager. Een lange as kan dus, maar is niet noodzakelijk.

> Ga je ook nog filmpjes plaatsen Jurrien?, zou hem graag eens in aktie zien .

Ja, filmpje komt eraan.

damn dat is strak gevlogen zeg !! als ik ooit half zo veel van dat niveau aan controle zou aangeleerd krijgen zal ik doodgelukkig zijn ! :o

ik had de video nog niet gezien, wow, ongelooflijk, wat een beheersing !
Wederom superstrak gevlogen op het welbekende veldje, mijn complimenten.

Hoe vind je hem vliegen tov de ion-x2 ? (de bladen klapperen trouwens lekker)

Bas

Back