Revell's 1:700 Queen Mary 2. RC

Er is zo langzamerhand toch wel wat zelfvertrouwen Menno? Maar een beetje hulp kan soms geen kwaad. Vorig jaar verloor mijn coastertje op de modelschependag zomaar de schroef. Borgmoertje niet goed vast gezet. Gelukkig gebeurde het in de vaarbak en ging het ding niet verloren. Was toch even balen! Gr. Klaas.

Ik vind het altijd weer even eng met die bootjes die niet bedoeld zijn om te varen, Klaas.
De Calypso, bijvoorbeeld, schoot de koppeling van los omdat het geen grip bleek te hebben op het veel te korte asje van de motor.
De Colombo Express blijkt dermate windgevoelig dat windkracht 2 de max is.
Anders waait hij (denk ik) om.

De RNLI reddingsboot kan hoogstens in een badkuip.
Met een uiteindelijk vrijboord van slechts enkele millimeters bleken de golfjes die een langszeilende medevaarder creëerde voldoende om het de verkeerde kant van het wateroppervlak te laten verkennen.

Dat soort dingen kom je alleen tijdens de proefvaart achter en dan is het wel prettig als er een beetje hulp om je heen is.

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd weer even eng met die bootjes die niet bedoeld zijn om te varen, Klaas.
De Calypso, bijvoorbeeld, schoot de koppeling van los omdat het geen grip bleek te hebben op het veel te korte asje van de motor.
De Colombo Express blijkt dermate windgevoelig dat windkracht 2 de max is.
Anders waait hij (denk ik) om.

De RNLI reddingsboot kan hoogstens in een badkuip.
Met een uiteindelijk vrijboord van slechts enkele millimeters bleken de golfjes die een langszeilende medevaarder creëerde voldoende om het de verkeerde kant van het wateroppervlak te laten verkennen.

Dat soort dingen kom je alleen tijdens de proefvaart achter en dan is het wel prettig als er een beetje hulp om je heen is.

Tsja... er kleven met zekerheid enige nadelen aan de door jouw gekozen schaalgroottes, hoe leuk en gaaf het verder ook is.

Troost je, ik heb óóit, hééééél lang geleden ook een keer een bootje geprobeerd te bouwen in ruwweg dezelfde schaal, was ook een cruise schip.
Het is geëindigd met dat ik uitsluitend de kale romp kon varen, want voor de bovenbouw was onvoldoende stabiliteit.
Dat was overigens nog wel in de tijd dat de kleinste servo die ik me veroorloven kon, een standaard servo was, en er waren dus verder weinig problemen met of het roer wel tegen het schroefwater in wilde draaien...

Ik heb ook het lichtschip South Goodwin van Revell RC gemaakt.
Die was zo top heavy als het maar kon zijn.
Daar heb ik een beugeltje onder gelijmd waar een balanceerloodje van een autowiel aan kan hangen.
Nu blijft hij wel rechtop.:cool:

Maar het blijft een uitdaging, inderdaad.
Hoewel het met dat microspul van vandaag de dag wel iets eenvoudiger is geworden.

Maar dat vind ik nu juist het leuke van dit soort projecten.

Dat zou je eventueel met inkt en een harde rubber roller kunnen proberen?
Dat heb ik een soort van geprobeerd.
Met een stukje bronzen pijp waar ik edding inkt op gesmeerd had .
Het resultaat kun je op het randje van het luik bij de schoorsteen zien: niet mooi.

Toch knaagt het nog.
Ik wil het eigenlijk wel voor elkaar krijgen.
Maar hoe, moet ik nog even over prakkidenken.

Misschien dat het inderdaad met zo'n rolletje wel lukt.

Als je die watervaste inkt bedoelt, voor die stiften, dat droogt denk ik te snel, en een metalen rollertje lukt slecht tenzij het oppervlak geëtst is.

Wat ook zou moeten willen is gewoon voorzichtig met een stempelkussen, "lichtjes vegen", niet aandrukken.

Hmm, dat brengt me wel op een idee...
Eens kijken of ik ze er een beetje fatsoenlijk af kan krijgen.

Die roller, hoe goed dat wellicht ook zou kunnen werken, komt achteraan in de lijst met mogelijkheden.
Een korte Googlsessie leerde dat die dingen al gauw een euro of 20 kosten.
Da's veel geld voor een ding die je ( naar alle waarschijnlijkheid ) 1 keer gebruikt voor 2 stukjes plastic van 3 cm².
(Leuk hè? 1, 2, 3.):yes:

Waarom? Een stukje siliconenslang over een stukje rondhout geschoven en je hebt een prachtig rubberen rollertje. Een stuk slang kan ik je wel aan helpen, al moet je dan wel tot na nieuwjaar wachten, maar dan kom ik het lachend langsbrengen... Desnoods op de brommer, je woont tenslotte maar een kilometer of 35 bij mij vandaan... :p

Maar een niet-pluizend lapje, strak op een vlak stukje hout bevestigd zou een prima stempeltje moeten geven.
Je hebt vroeger in je varende dagen vast wel eens met sjabloonletters en een bolletje katoen markeringen staan tamponneren. Veel anders is dit niet. Ik weet alleen niet hoe diep het reliëf is.

Als het reliëf een halve millimeter diep is, gok ik hoog.
Waarschijnlijk is het minder.
Da's nu juist de uitdaging.
No marge for errors.
Het moet in een keer goed.

Maar dat rubber slangetje klinkt ook goed.
Heb laatst nog een partijtje ontvangen van Klaas.:)

Wat een ideeën heb jij!
(Zou je iets mee moeten doen.:D)

Friese, Drentse en Groninger input, dan moet het lukken toch? Gr. Klaas.

Maar Groningers zijn nogal recalcitrant Menno. Vooral de boeren Lees maar. Gelukkig ben ik van schippers-komaf.
God had alles geschapen en maakte op het laatst ook de Groninger boer. Het eerste wat de boer tegen God zei was: "Goat van mien laand oaf."
Gr. Klaas.

Wat een ideeën heb jij!
(Zou je iets mee moeten doen.:D)
Zou ik wel willen, maar ik kan het niet "sturen", het komt zeg maar, op als poepen. Ik heb er hoegenaamd geen controle over, en dat klinkt prachtig voor een ander, maar het is lang niet altijd een zegen als je door de helft van de bevolking als zot wordt gezien.

En de ideeën die ik meestal heb zijn helaas ook nog nooit commerciëel interessant gebleken. Anders had ik daar allang wat mee gedaan.

Maar soms denk ik wel eens dat ik op een R&D lab redelijk op mijn plek zou zijn.

Soms heb ik het idee dat varenden anders (leren) denken. Support is vaak op afstand en daardoor mag je zelf een oplossing bedenken. Het gekke is dat het meestal nog lukt ook! Of misschien helemaal niet zo gek, want je denkt met de middelen die je hebt in mogelijkheden. Althans zo vergaat, of beter misschien verging, het mij. Of verkondig ik nu onzin? Gr. Klaas.

Soms heb ik het idee dat varenden anders (leren) denken. Support is vaak op afstand en daardoor mag je zelf een oplossing bedenken. Het gekke is dat het meestal nog lukt ook! Of misschien helemaal niet zo gek, want je denkt met de middelen die je hebt in mogelijkheden. Althans zo vergaat, of beter misschien verging, het mij. Of verkondig ik nu onzin? Gr. Klaas.

Op zich heb je helemaal gelijk... en tot op zekere hoogte denk ik ook ongeveer zo, maar ik denk langs hele andere lijnen dan de meeste mensen, en kom daardoor regelmatig met oplossingen die voor heel veel mensen "vreemd" overkomen.

Back