Retro F3A Modellen

Zichtbaarheid is een lastig verhaal. Grove opzetten blijven het langst zichtbaar. Fijne belijningen zoals de gevulde cassetes onderop versmelten.
Bepaalde kleurencombinaties versmelten tot grijs.
Het is lastige materie.
Een keer een Lozenge gestreken met felle Oracover. Fraai… maar op 100 meter was het al dichtgelopen als een drukwerkpunt, tot midden grijs. De bruske banen rood en wit hielden het echter goed.

Maar voor de rest is het wel een lust voor het oog.
 

Een baselak van sikkens, om de vraag van Mugen MRX te beantwoorden.
Moet nog afgewerkt worden met een blanke lak.
De kleuren zijn : Blauw RAL 5002, rood en groen zijn op kleur gemaakt voor mijn CAP 232 in het Mike Goulian Red bull air race design.
Deze verf is inmiddels 10 jaar oud.Wit is basis wit.
 

Een baselak van sikkens, om de vraag van Mugen MRX te beantwoorden.
Moet nog afgewerkt worden met een blanke lak.
De kleuren zijn : Blauw RAL 5002, rood en groen zijn op kleur gemaakt voor mijn CAP 232 in het Mike Goulian Red bull air race design.
Deze verf is inmiddels 10 jaar oud.Wit is basis wit.
:thumbsup: Dat zei je op Facebook ook al :yes:

de verf goed bewaren en dan kan het gerust nog heel wat jaren gebruikt worden :thumbsup:

welke blank ga je gebruiken… spies hecker , Glasurit , als je iets wilt dat echt krasvast is moet je eens ICI Ceramic clear proberen
 
Laatst bewerkt:
Weet nog niet welke blanke lak ik ga gebruiken.
Eerst de keuze hoogglans of zijdeglans.Mijn voorkeur gaat uit naar zijdeglans.
Zijdeglans geeft wat minder reflectie bij zonnig weer.
Ons vliegveld in de wieringermeer is rondom door de zee omgeven.
Hierdoor werkt de zee als spiegel en is de lucht heel helder.
Er zijn momenten dat de weerkaatsing van het zee oppervlakte reflecteert op het model.
Bij een klein snel model als de Magic is daardoor de stand van de vleugel niet altijd goed zichtbaar.
Zijdeglans is niet na te bewerken en te polijsten.
Na polijsten krijg je hoogglans.
Ik heb een aantal modellen gespoten met de lak van House of color en Standox.
Het assortiment in zijdeglans is wat minder dan de hoogglans lakken.
Een goede meubellak kan ook, er komt geen Nito brandstof op het model.
 
Je kan ook matterings pasta door je eigen hoogglanslak mixen.

voor een compleet model zou ik ook gaan voor zijdeglans, hoogglans kan behoorlijk spiegelen maar moet zeggen dat ik dit wel het mooist blijf vinden, vandaag heb ik 2 propellers gespoten en toch maar in de 2k hoogglans afgespoten, ik ben momenteel bezig met een glasvezel rompje van een Decathlon en zal deze eens in de hoogglans zetten om te ziet of het echt zo spiegelt en schitterd in de lucht.

propjes ziet er wel weer beter uit zo vergeleken met de houtkleur :)
Bovenste foto staan ze in de basecoat, daaronder in de blank :D
F90BF2A2-D12C-4509-B1F0-2C4128C7E101.jpeg
B24D1E27-7420-4369-A53A-3FC7B9E0E7FB.jpeg
C3CB7884-6D46-48AE-878B-92B773AFE2BF.jpeg
 

De spuitmallen zijn ontworpen en getekend.
Voor de zichtbaarheid digitaal rood gemaakt.
Morgen wordt de tekst met een snijplotter uit de maskeer folie, deze folie is transparant en licht klevend.
Daarna met verf op het model gespoten.
Komt uit de airbrush wereld.
 
Op de bouwtekening staat de tekst MAGIC zoals op het orginele model is gemaakt.
Scannen uitrekken en de schuinte bepalen.Het is een zelfgemaakt lettertype door de ontwerper van de MAGIC.
Wij hebben het tegenwoordig veel gemakkelijker dan Hanno Prettner en zijn vader toen ze het model maakten.
Het grafische werk wordt door een goede vriend gedaan.
Het overleggen en samenwerken is ook een onderdeel van de hobby.
 
  • Like
Reactions: Cnn

Inmiddels bij de motorkap aangekomen, volgende week nog een groen vvlakje en een streep.
Ook de cockpit zilver/ aluminium is nog een uitdaging.
Dan alle kleine details bijwerken,soms sluit er een lijntje niet helemaal strak aan.
De aansluiting met de roeren is het meest gevoelig voor kleine afwijkingen.
 
Na een tijdje veel vliegen en wat andere projecten weer terug naar de Magic.
Volgende week zaterdag mag ik een spuitcabine gebruiken van een vriend.
Nog even doorzetten met de laatste voorbereidingen.
Als je verf spuit en het wordt met tape afgeplakt onstaat er altijd een overgangs naad.De verf trekt hol omhoog net als bij een glas water.
Om deze naad weg te halen gebruik ik een scalpel blade mesje en schrap voorzichtig de naad weg zodat de blanke lak vloeiend de naad afdekt.
Ervaren bouwers voelen als ze een nieuw model zien altijd als eerste aan de overgangsnaad om vast te stellen of deze er niet is.

Ook nog een verbeterde steun gemaakt om de romp te fixeren tijdens het spuiten.

 
Back
Top