Retract keuze voor TopFlite P51D 60 size kit ( TOPA0110)

Hallo mensen,

voor deze kit wil ik ook mooie retracts inbouwen, en de keuze is dan mechanisch, elektrisch of met lucht. Wat ik absoluut graag wil terugzien is dat de retracts langzaam in en uit bewegen over het volle bereik, liefst ook nog met een vertraging onderling tussen beide wielen zoals bij het 1:1 bedrijf.

Op You Tube al heel veel gezien, en daarbij valt het me op dat de retracts op lucht vaak wel mooi langzaam uitkomen tot halverwege, zeg 45 graden, en dan met een harde klap en ook snel naar 90 graden uitslaan. Geen gezicht!! Intrekken in de wing is al helemaal niet om aan te zien, zo snel en met een harde klap als dat vaak gaat. Denk met een veersysteem o.i.d.

Nu kwam ik onderstaande set tegen, op lucht TowerHobbies.com | Century Jet Retracts Top Flite P-51D Mustang
speciaal voor deze kit geschikt. Klapt deze ook zo hard uit de wing dat iemand weet ?

Daar ik nog geen ervaring heb met schaalretracts, maar wel weet wat ik graag wil terugzien op mijn model qua retracts, is het per definitie zo dat de retracts op lucht zo snel en hard in en uitklappen, of is dat een kwestie van instellen met een ventiel o.i.d..

Waarom zou men kiezen voor retracts op lucht en geen elektrisch ??

Graag zou ik van eigenaren van deze kist wat ervaringen willen delen met jullie zodat ik een goede keuze kan maken. Idem voor het intrekbare staartwiel.

Alvast bedankt mensen.

Vr grt

Edwin

P51 Landing Gear

Hallo Edwin,

Helemaal met je eens. Het LG moet mooi rustig in- en uitklappen, niet als een duvel uit een doosje. Zelf heb ik een FMS P51 Mustang van 1400mm. Deze heeft een electrisch intrekbaar LG (inclusief staartwiel!) en dat gaat heel mooi in en uit. Weliswaar niet gedifferentieerd links/rechts, maar dat doet geen afbreuk aan het beeld. In die hoek zou ik het zoeken, zeker geen pneumatisch intrekbaar LG.

Succes met je zoektocht.

Groeten,

Raymond

Bedankt voor je reactie! Mijn gevoel zegt me om elektrisch te gaan inbouwen omdat het mij beter aanvoelt. Elektrisch kun je de snelheid eenvoudig regelen met electronica. Maar dat is een guess....

Bij Robart kun je middels de gearfinder je model en merk selecteren Gear Finder | Robart Manufacturing

Ik kom dan op deze keuze P-51 Mustang .60 | Robart Manufacturing

Ik ben erg benieuwd wie van de modelpiloten deze kist ook vliegt, en welke retracts je hebt gekozen. Met name waarom!

Mechanische retracts vallen eigenlijk al af daar de vaak toegepaste servo's met low profile niet proportioneel zijn, en dus niet te vertragen zijn middels elektronica modules zoals die van Turnigy, de zgn 'slow down module '. Hier ben ik helaas zelf ook achter gekomen bij een andere kist welke mechanische retracts heeft.....

Grt
Edwin

Ook een met retract servo bediend landing gear kan je in je zender programmeren dat het natuurlijk en langzaam sluit.
Het hangt er maar vanaf welke zender je gebruikt.
En je hebt helemaal geen aparte modulle nodig.
Met een DX5 gaat het niet lukken, met een DX6 des te makkelijk, om maar een voorbeeld te geven.
Begrijp natuurlijk je vraag, een poot in voor de andere is mooi, maar dit had bij de echte met hydraulische druk te maken, bij velen ging dit ook gelijkmatig.
Je kan dit ook toepassen bij een mechanisch landingsgestel, gewoon een sleufje maken in het ronde servo schijfje zodat een been wat later reageerd, als je maar zorgt dat het geblokkeerd zit na in of uit.
Daarvoor kan je een ovaal schijfje maken dat je op de servo arm bevestigd, aan de onderzijde van het ei maak je het sleufje.

Johan.

Laatst bewerkt:
Geen kritiek hoor!..
De huidige elektronica maakt het mooi, dat hadden wij vroeger niet.
Dus experimenteerden we nogal eens, we hadden ook nog geen elektrische retracts en onze mechanische waren niet zoals we ze nu kennen, het was meestal zelfbouw dat we vonden in een of ander modelbouw tijdschrift.
Voor het display tijdperk met geheugen bij zenders kocht je meestal een 4 kanaal zender die je met bouwstenen uitbouwde naar 8 of 10 kanaal, naargelang deze zender er voor voorzien was.
Dat waren dan meestal een schuif regelaar of klik schakelaars.
Zo zou ikzelf destijds twee kanalen in gebruik genomen hebben om het effect in het tweede deel van het filmpje te bekomen.
Maar dit zijn vervlogen tijden, wil alleen maar benadrukken dat men met minder, veel vindingrijker was.
Maar ja, een gsm kenden we toen ook nog niet.:o

Johan.

En je hebt gelijk Johan!!
Het liefst knutsel ik ook alles zelf, maar omwille van minder vrije tijd kies ik voor een makkelijkere weg dan alles zelf maken. Wat ik dan nog wel graag wil doen is de P51D als kit bouwen, geen ARF. Ik bedrijf modelbouw al jaren en kan me helemaal vinden in deze gedachte van je. Maar nu wil ik het een keer op een kant-en-klare- manierqua retracts :D

En laten we eerlijk zijn, het smoelt echt goed !!!

Grt
Edwin

Dat doet het zeker.

Veel s6 met de bouw van je P 51, ga het zeker volgen en waar ik kan eens tegen je schenen trappen.:o
Laatste twee woordjes zijn een grapje hoor.

Johan.

HobbyKing heeft thans een hele reeks redelijk betaalbare elektrische retracts.
Zien er smakelijk uit.

Verder kan je kijken naar Kenner EZFW uit Duitsland. Werken met een retrect-servo. Robuust gebouwd.
Voor mijn P40 heb destijds voor Century Jet gekozen, op perslucht. Mooi gemaakt. Zou ik nu hebben gekozen, dan had ik me vergrepen aan LADO (elektrisch). De CJ's zijn wel om te bouwen naar electrisch. Pneumatisch, heb je beperkte reserve aan perslucht. Elektrisch zal een complete systeem mogelijk iets zwaarder zijn, maar mogelijk toch iets betrouwbaarder. Van het extra gewicht zal je niet veel last hebben.
Verder heb je de Sierra Retrects (USA). Behoorlijk prijzig maar fraai ontworpen, sterk en zorgvuldig geproduceerd.

Afhankelijk van de grootte van de kist kan je ook nog kijken naar de e-flight retracts (elektrisch).
Hebben nu inmiddels ook een heel scala.

Er zijn thans zoveel grondige retract-draadjes te vinden op RC-Groups. Ook al interessant, omdat ze de zaak opentrekken, je een kijkje kan nemen hoe het werkt. Komt ook de kwaliteit aan de orde.
... gaat dan veelal om draadjes omtrent de grotere foamies +1,6mtr tot 2 mtr (ook Mustangs), zoekt men naar upgrades. Niet omdat de gemonteerde niet zouden werken? Maar omdat met het nog beter wil hebben vanuit hobby-knutsel-plezier. (...en dus puur voor het tweaken/pimpen van de warbird...)
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

bedankt voor de tips. Zal eens een kijkje nemen bij deze fabrikanten en even googelen :D.

De TopFlite kist heeft een span van circa 1,6 mtr en een totaal startgewicht van rond de 4 kg op elektro (schat ik)

Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
Idd hobbyking heeft tegenwoordig ook heel veel retracts

De retracts van de h9 mustang blue nose zijn stevig en niet zo verschrikkelijk duur als die van robart

Laatst bewerkt:
wat je ervoor uitgeven?
Heb nu std mechanische retracts voor mijn Seagull AT6, maar wanneer ik een groter-lees-duurder-mooier vliegtuig heb van bijv ESM dan wil ik wel goede retracts, liefst electro, hoe ik niet met al die slangen te klooien en op zoek te gaan naar een lek..

als je mechanisch wilt blijven, even kijken op Robart?

verder natuurlijk veel goede verhalen over Behotec en Lado.

Ik heb nu de knoop doorgehakt, er komen Robart retracts onder te hangen, de 85 graden electrische variant met vertragings electronica.
Tevens de Oleo struts van Robart en de 3 1/4 wielen van hun.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Ik lees inmiddels erg veel negatieve recensies over de Eflite retracts en hebben me doen besluiten om voor kwaliteit te gaan.

Grt
Edwin

Back