Restauratieverslag Svenson Windpuff

Vanmorgen voor een leuk prijsje een Svenson Windpuff opgehaald. Nu staat er nog een OS 46 op, maar deze wordt electro. Structuurmatig is het toestel dik in orde, de conversie naar electro wordt echter een denkoefening. Niet zozeer qua motor maar waar de lipo te plaatsen. Origineel zitten er twee brandstoftankjes buiten de "romp".

Wanneer het zover is, post ik een verslagje.

Nu alvast wat foto's.

1057daad9a6e9cf58a5ccd29b436fc55.jpg


6a9e1cbae985e51beffc62bd1b679f14.jpg



Popoff ziet alvast uit naar nieuwe vluchten!
b6d62bf8eea8141859d40445b7b6b3cc.jpg
 
Aha! Dat ism' dus! Fraai, fraai, fraai!
Accu-pakket? Eerst maar een motor verzinnen... en dan maar met de accu aan de wandel tot je CG goed gaat komen. Kan hij op het stoeltje, tegen de rug, of eronder. Verpakt in een jutte zakje met tuinkruidenopdruk. Past wel bij het hippy imago van het model.

Zo, ga ik ook maar eens een draadje opstarten :)
De 'P' is in de maand! Nee, niet m'n Svenson P-40 kit...
Gr Bas
 
Wat een leuk vliegtuig! Succes met het uitdenken, we volgen uiteraard met belangstelling!

Groeten, Arnold
 
De vleugel ziet er uit als een schuimvleugel.... Kun je daar geen kamers in uitwerken waarin je een paar LiPo's kwijt kunt? Kun je ze prachtig in het zwaartepunt kwijt....
 
De bedoeling is om dit toestel in te zetten bij het knuffelvliegen of berevliegen zoals jullie dat noemen :-).
Dus popoff moet tijdelijk plaats kunnen maken voor een andere knuffel.
Afhankelijk van hoe het zwaartepunt ligt zou de lipo zomaar eens onder de kont van de knuffel te komen liggen :-)
Ofwel heel lui en gewoon onder de romp vastgespen...

Kom ik daarmee met een te voorlijk zwaartepunt kan er nog altijd een servo achteraan ingebouwd worden. Het stabilo is afneembaar (en dus moet je de kwiklink telkens opnieuw verbinden) dus dat zou in dat geval wel een goede kandidaat zijn.

De vleugel is geen schuimvleugel maar een flinke lap balsa hout.

Heb voor het ogenblik geen tijd om er naar te kijken verder (druk op het werk, druk met de verbouwing, druk met het gezin, druk op de vliegclub) en het voorbije mooie weer doet me nu ook niet meteen naar m'n bouwhok vluchten.

Er kan maximaal een 12 inch prop op dus ik denk te gaan naar m'n beproefde recept van een +/- 750 kv motor op 4 cellen met een 12x8 (reeds toegepast in m'n ex-pinto en m'n fly-boy) ofwel op 5 cellen met een +/- 620 kv motor met terug een 12 x 8 prop erop (zoals op m'n snoepdrop calmato).
 
Hey, zo een heb ik heeeeeeel lang geleden ook eens gebouwd en gevlogen.
Met een webra 6,5 als duwer.
Er zit een heel verhaal aan vast Dries, maar ik heb 'm toen van de hand gedaan. Het zou zomaar kunnen dat het mijn bouwsel is. Is de staartboom, het stuk tussen vleugel en stabilo/kielvlak van 5mm balsa of van triplex?
Breng 'm maar mee naar Weert!

Grt Frank
 
Et c'est parti!

Als eerste eens de oude brandstof setup er vanaf gehaald (tankjes, motor, servo, ...). 756 gram droog materiaal en nog +/- 180 gram methanol. Maakt rond de 935 gram aan aandrijvingsgewicht.
Moet vast een electrosetup voor te vinden zijn
 

Bijlagen

  • IMG_20160531_013326[1].jpg
    IMG_20160531_013326[1].jpg
    110,9 KB · Weergaven: 402
De NiMh ontvanger batterijen van 160 gram mogen er ook uit. Dat maakt 1100 gram uitrusting eraf.
De maximale prop is trouwens een 11" ipv 12.
 
De kogel is door de kerk!
Ik maak er een lichte setup van, om het vliegtuig ook licht te houden.

Als motor komt er een SK3 3548 840 kv op, met een 11x7 prop op 4000 of 4500 4S
Volgens eCalc goed voor 2,9 kg stuwkracht en een "topsnelheid" van 98 km/u
Maximum 43A, dat is dus heel netjes...

binnenkort meer als de hardware gearriveerd is :-)
 
Accupakketten kunnen aan de zijkant van de 'stam' net als de twin-tanks origineel gemonteerd in 'beugeltjes'? Twee pakketten 2S?
Aerodynamisch amper een een punt, omdat de pop er toch voor zit.
Lindinger Oostenrijk heeft van die speciale accu-tasjes van glasdoek voor hun Wellpower lipo's?

Toen de eerste mobile telefoons voor de brede consumentenmarkt nog formaat hadden van een stevige 4S lipo, had je daar ook mooie tasjes voor van leer...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Accu zal i.f.v. zwaartepunt moeten. Nog echt geen idee waar dit zal uitkomen :-)
Kans is groot dat het velcro en 2 straps wordt :-) Of eenmaal de positie gekend toch een beetje inwerken in de "romp".

Heb eventjes gedacht aan 2x2s maar heb massa's 4S pakketten liggen die hiervoor geschikt zijn, economisch nog een beetje verantwoord houden ook he :-)
 
Mooi ding!

Ik zoek er ook al heel lang 1, mijn vader vloog er vroeger 1 en heeft de pop nog.

Het enige wat ik er nog van weet is dat ze zeer slecht tegen grote uitslagen kunnen. Ding raakt bijna meteen overtrokken dan en is niet meer te houden.

Afijn, iemand die nog het tekeningen pakket heeft incl de partslist?
 
Ik heb de tekeningen en de partlist staat OP de tekeningen.
Heb eens de vergelijking gemaakt tussen de tekeningen die ik heb en de scans op outerzone en alles staat erop.
 
Live van op mijn terras! Het verlijmen van de motorsteun. Wat laagjes multiplex, in totaal zo'n 30mm, hierop komt dan de metalen motorsteun en de motor.
8637d683ca78bd36340c24ed2a247a23.jpg


Aandrijving ligt al klaar...
addef5c706b1ecea79f5844a824f33e4.jpg
 
Ondertussen staat de motor er op en is de regelaar weggewerkt.

cb8f47df9090a864539662363a05394e.jpg


Bezig met de zwaartepunt bepalingen. En het lijkt erop dat de lipo vooraan in de neus mag komen zoals op de foto hierboven. Dit wordt eventjes iets bijbouwen qua lipo compartiment.
 
Back
Top