Restauratie Zwarte Zee IV

In wezen heeft eenieder zijn eigen "waarheid". We kijken immers niet allemaal door dezelfde bril. Voor mij is het belangrijk dat een schip goed vaart en er echt uit ziet. En ook bij zusterschepen zie je verschillen. Dat heeft weer te maken met voorkeur van de werf of de "afbouw"kapitein. En net als Roel schrijft, wat is er op tegen om dingen wat aan te passen omdat het op die manier beter werkt. Ook zie je op sommige schepen dat patrijspoorten (omdat de ruimte erachter een andere functie heeft gekregen) zijn dichtgelast. Een patrijspoort meer of minder doet er niet toe. In mijn ogen wel dat ze er zo goed mogelijk uitzien. Dus niet van die dikke veterringen, die sommigen dan ook nog wit schilderen. De kunst is om de gaatjes te boren zonder dat het hout splintert.
Als je de romp in epoxy met keperweefsel zet, neem dan niet te dik weefsel. Denk dat 80 gr. zwaar genoeg is Epoxy met glasweefsel blijft doorzichtig, Om het aan te brengen de romp helemaal dof schuren en het stof verwijderen. Dan de romp ondersteboven fixeren, zodanig dat het weefsel vrij kan hangen en niet van de romp wordt gedrukt. Op die manier moet het lukken om in één keer de romp te bekleden.
Drapeer eerst het weefsel er overheen. Misschien moet je het bij de boeg in de lengterichting inknippen. De losse einden sla je gewoon over elkaar heen. De overlap zie je haast niet en schuur je zo nodig glad. Op die manier heb ik 3 lagen epoxy/weefsel op een plug aangebracht en zo het rompje voor mijn coastertje gemaakt. Kijk maar in het bouwverslag voor de details. Gr. Klaas.
 
Het blijft in dit project toch… ehm… eh… alleraardigst? hoe het ene werkje het andere werkje uitlokt. Met het werken aan de hutten met de patrijspoortjes aan BB kwam ik tot de ontdekking dat er nog een behoorlijk probleem met de boeg was. Nu was mijn boeg na alle eerdere schuurwerkzaamheden sowieso wat broos geworden. Op zich niets dat met stukjes hout en/of vuller opgelost kan worden.

20250705 - Broze boeg.jpg


Er bleek echter een nog veel groter probleem met die boeg te zijn. Het stukje dek bij de boeg hoort de verschansing te volgen en iets omhoog te lopen. Mijn dek volgt die lijn echter totaal niet en vlakt zelfs af naar beneden! Een dergelijke fout kan ik niet laten zitten, dus… Tijd voor een serieuze neusoperatie! Whoehaha!! Ehm… Okay… Eerst een chirurgische zaag in de boeg gezet en met een stukje hout de benodigde deklijn gecorrigeerd.

20250705 - Correctie van de deklijn.jpg


Een behoorlijke correctie dus. Dat gat rechts in de verschansing was trouwens een beschadiging die ik heb weggevijld. Deze vul ik later weer met een stukje hout. Voor mijn Endeavour (m'n andere houtprojectje, waar ik ook weer eens hard mee verder moet!) moest ik de voor- en achtersteven maken van een paar laagjes op elkaar gelijmd triplex, die na plaatsing in vorm geschaafd en geschuurd moesten worden. Dat leek me ook hier een goed idee… Tot ik zag hoeveel laagjes ik hier nodig had :hammer:

20250705 - Layercakes.jpg


Wat blokjes balsa was achteraf gezien misschien handiger geweest, maar aangezien ik die niet voorhanden had ben ik dapper met m'n layercakes verder gegaan. Alle laagjes lijmen en na drogen het geheel op de boeg lijmen…

20250705 - Layercake op de boeg.jpg


en vervolgens zagen, schaven en schuren. Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde, maar wel alsof m'n leven ervan afhing. En langzaam maar zeker verscheen er weer een boeg.

20250705 - Schaven en schuren.jpg


Deze delicate neusoperatie kostte de nodige uren, maar is volkomen geslaagd. Ook de patiënt is dik tevreden en staat klaar voor het verder afmaken van die ruimtes aan BB-zijde. Tenzij er weer wat tussendoor komt. Fingers crossed!

20250705 - Nieuwe boeg van opzij.jpg

20250705 - Nieuwe boeg van voren.jpg


Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt in ieder geval nu een 'neusje' wat een stootje kan hebben tijdens het ruige leven op het modelwater.
Beter triplex dan Balsa. Iedereen zorgt nu dat ze niet voor de boeg van jouw ZZ komen, want dat loopt niet goed af... :D
Respect voor je 'ellebogenstoom'.
 
Je hebt in ieder geval nu een 'neusje' wat een stootje kan hebben tijdens het ruige leven op het modelwater.
Beter triplex dan Balsa. Iedereen zorgt nu dat ze niet voor de boeg van jouw ZZ komen, want dat loopt niet goed af... :D
Des te meer reden om m'n model inderdaad maar statisch te laten Roel! Wil niet een compleet rampgebied op m'n geweten hebben…
 
De winchkoppen dus (en wees gerust, dit is echt een nieuwe post!). Ik zat dus nog met die ribben op die koppen. Toen ik eenmaal zag dat ze er origineel op zaten, moesten en zouden ze er hier toch ook echt op. Probleem was alleen dat ik de zijkanten al behoorlijk vastgelijmd had. Ik dacht dat ik de ribben er alsnog wel in zou kunnen lijmen…

Bekijk bijlage 622009

Tsja… Inderdaad nu met ribben, maar om ze goed vast te zetten ontkwam ik niet aan geknoei met lijm. Ik heb nog een test met de airbrush gedaan, maar de lijmresten maakten dat het na het airbrushen totaal niet op strak staal leek. Marco zong het al eens: "Even slikken en weer doorgaan… Het deed me weinig.". Omdat ik al de nodige tijd (understatement) in deze twee rakkers had gestoken, kan ik niet zeggen dat het me weinig deed, maar ze moesten toch echt simpelweg opnieuw. Dus… Opnieuw twee koppen gefreesd en geschuurd. In plaats van de ribben op de koppen te lijmen heb ik de koppen nu voorzichtig ingezaagd, zodat ik de ribben er helemaal in kon laten vallen. Hierdoor zaten de ribben goed vast en had ik geen lijmresten meer.

Bekijk bijlage 622010

Na een bezoekje aan de airbrushcabine is het verschil mooi te zien. Onderstaande foto flatteert de linker oude, niet geweatherde versie nog enigszins, maar de nieuwe rechter doet nu overtuigend als echt van staal aan.

Bekijk bijlage 622011

Het is maar een detail, maar die eerdere versie was echt niet goed genoeg. En over details gesproken: de rest van het sleeplierhuis. Ik had nog wat losse eindjes, waaronder een detail onder de beting. Ik kwam op YouTube iemand tegen die klinknagels met soldeerballetjes maakte en dit was het perfecte project om daar eens mee te experimenteren. Met balletjes van 0.55mm kon ik zelfs precies het juiste aantal klinknagels plaatsen.

Bekijk bijlage 622012

Verder heeft het sleeplierhuis nog een klein opstaand randje en aan BB en SB boven de winchkoppen nog een soort van rol-achtig onderdeel. De randen van de trappen heb ik opnieuw gemaakt, zodat deze beter aansloten op het nieuwe opstaande randje. Toen linea recta de airbrushcabine in (primer, donkerbruin, haarlak en afmaken met zwart en geel) en weatheren maar. De palen in/op de beting, plaats ik pas als ik het hele onderdeel vast op het dek plaats.

Bekijk bijlage 622013
Bekijk bijlage 622019

Onder de afdakjes 'gebeurde' ook nog het een en ander, maar het is op foto's bijzonder lastig te achterhalen waar die ruimte nu precies voor gebruikt werd. Er lijken sowieso wat grotere smalle gasflessen gestaan te hebben, maar waarschijnlijk hing/stond hier ook gereedschap dat op het achterdek tijdens een sleep gebruikt werd. Ik hoop dat iemand hier meer over weet (of beter nog: kan laten zien met foto's) en anders zal ik daar later wat vrij voor moeten knutselen.

Het deurtje aan BB leidde dus naar een wat langere gang het voorschip in. Zoals ik eerder al schreef wilde ik eigenlijk ook die gang echt laten zien, maar zat ik met de spanten. Ik wil echter ook de ruimtes achter de patrijspoortjes van lichtjes voorzien en daarvoor moet ik sowieso beter bij de romp kunnen. Ik heb daarom besloten ook de resterende stukken bovendek die nog aan BB en SB overgebleven waren te verwijderen. Omdat je het dek achter het sleeplierhuis later verder niet meer ziet, heeft het geen zin om hier het hele dekplan natuurgetrouw na te bouwen. Ik kan echter wel de verschillende ruimtes soort van afbakenen, zodat ik het licht speels in de ene ruimte wel en de andere niet kan laten schijnen. Werkruimtes zoals werkplaats en kombuis wit werklicht, privé ruimtes sfeervoller warm wit licht? De spanten zullen hiervoor in eerste instantie moeten wijken. Uiteindelijk nemen de wanden tussen de ruimtes de functie van de spanten weer over, maar dat zal vast even een heel voorzichtig werkje worden. En zonder die spanten kan ik ook het daadwerkelijke doorkijkje naar die achterliggende gang maken.

Bekijk bijlage 622014

Maar dat is voor de volgende update!
mooi hoor, wat deed je met de haarlak spuiten ?
 
Back
Top