Restauratie Sperwer Billing Boats

Weekend! Betekend verder met de tuigage.
20210528_080131.jpg

Het katoenen touw is prachtig overigens.
20210529_170025.jpg

Als je het niet had gemeld, dat een blok verkeerd zat dan had ik het niet gezien, dus het valt niet direct op. Je gebruikt inderdaad mooi touw om te tuigen :thumbsup:

Er zitten te weinig uren in mijn dag... Als ik zie wat je al bereikt heb wil ik ook weer verder met mijn boeier.... Strak werk!

We zitten een aantal dagen in Noord Holland en ook een bezoek aan het Zuiderzeemuseum hoorde erbij. Hier ligt dus de Sperwer en ik zag hier ook de stootboei op het dek liggen.
20211021_133723.jpg

Dit is een leuk detail om te maken. In het museum waren een aantal mannetjes die wel verstand hadden om bv netten te maken en konden me veel vertellen hoe touw te tanen en te draaien waar ook een kleine werkende touwslager was. Maar toen ik vroeg hoe deze boei dan gemaakt of gevlochten werd wisten ze dat eigenlijk ook niet. Vraag aan jullie. Hoe zou ik dit in detail kunnen namaken?

Dit noemen ze een breiwerk of 'findersteek' word gemaakt door verschillende tieren (kardelen of strengen) in de lengte richting langs en om het te bekleden object te leggen en met halve steken onderling te verbinden. Er zijn overigens verschillende methodes om dit te maken. Maar misschien toch net iets te ingewikkeld om dit middels een paar foto's te laten zien...

Er zit dus wel een rondhout is zoals Peter hierboven al schrijft. De naam fender (stootboei zoals je het zelf omschrijft) is afgeleid van de findersteek.

(ik zal er vandaag een plaatje bij zoeken, dan krijg je een beter idee hoe zoiets ontstaat)

Back