volgende testvlucht(en)
Hallo,
afgelopen week enkele mooie dagen gehad en dus moest het er maar een keer van komen.Een 2 de testvlucht na de valse start (zie eerdere posts terug).Ik denk dat ik het staartstukje wel 10 keer heb gecontroleerd.Voor alle veiligheid had ik ook men kruis eronder gezet.
De heli gestart -wat ondertussen al goed gaat- op zijn plaats gezet op het veld en zachtjes aan beginnen optoeren.De motor gaf een mooie rookpluim
en draaide zeer stabiel.Optoeren tot juist voor lift-off,een tikje gas erop
en de Magic was airborn!!!
Ik schrok er zelf een beetje van want uiteindelijk ben je er enkele maanden mee bezig geweest en je hoopt wel dat hij vliegt maar soms kom je dingen tegen waarvan je echt begint te twijfelen zoals bv:
* de wel héél eenvoudige staartrotorconstructie (1 lagertje en 1 spacertje
per bladhouder)
* de redelijk twijfelachtige manier van uitlaatbevestiging
* de houten rotorbladen (goed gecontroleerd maar toch...)
Blijkbaar was het helemaal niet nodig om me daar ongerust over te maken
want het ging allemaal goed.

Ik kon de heli redelijk goed "beheersen".
de foto's: (met dank aan Dirk,onze clubfotograaf

)
Deze foto's zijn genomen gedurende 3 tankjes.
dit zijn men bevindingen:
*er is nog steeds bladspoor aanwezig:enkele mm. maar toch...ik heb er al flink mee bezig geweest maar krijg het (voorlopig) nog niet perfect.
*zou het kunnen dat de slijtage in de rotorkop hiervoor verantwoordelijk is?
*ik heb nog een paar glasvezel blades liggen (half-symmetrisch) die ik ook zeker eens ga testen
*ook weet ik het ideale toerental voor houten blades niet (voor carbon weet ik ook niet juist)
*met een collega piloot (Maurice

) gaan we dit nog nameten en verfijnen
enkel op gevoel heb ik de indruk dat het toerental lager geregeld mag worden
houten blades hebben ook hun beperkingen
*de heli produceert zeker op 3/4 gas beduidend meer dB dan zijn modernere tegenhangers (was min of meer te verwachten)
*de reacties op de rudder input waren eerder aan de lome kant,daar moet ook nog wat verbetering in komen (het is natuurlijk geen 3D bak

)
*de ronde flesvormige tank heeft nog een extra bevestiging nodig omdat ze door de vibraties stilletjes rond draait om haar eigen lengte-as in de houder
*één stukje staartstabilo was los getrild tijdens de testen (is al gerepareerd)
Dit zijn natuurlijk punten die nog vatbaar zijn voor verbetering,anderzijds waren er zaken die me aangenaam verraste:
*de betrouwbare motorloop over de hele range
*het relatief startgemak (door de M8 inbus)
*de bevestiging van de uitlaat houdt het tot nu toe prima
*de staartrotor heeft zich ook goed gehouden (je mag alleen niet aan die constructie denken

)
*met een kap die ik nog moet bestellen bij heli-oldie zal het toestel ook wel aan charme winnen (hoewel een concours d'elegance zal hij (zij?) wel nooit winnen.

)
*bij de laatste test voelde de heli zo goed aan dat ik het kruis heb verwijderd
De komende weken zal ik gebruiken om het toestel nog fijn te tunen om zo nog een groter vlieggemak te verkrijgen
Ik hou jullie op de hoogte,grt Dimitri.