RES meets F3K
Binnen de modelvliegclub van Losser worden er regelmatig onderlinge wedstrijdjes gevlogen met F3J, F5J en F3K modellen. Diverse leden vliegen op hun eigen niveau mee, maar de modellen verschillen dusdanig dat het vaak geen eerlijke strijd is. Daarnaast is niet iedereen fysiek in staat om DLG modellen in de lucht te gooien.
Het idee is ontstaan om met een laagdrempelige, betaalbare zwever de onderlinge strijd aan te gaan. Het is een RES kist geworden welke gestart wordt aan een rubber. Voor het model is gekozen voor de Baga Jaga Competition.
Wij zijn nu druk aan het nadenken naar een leuk wedstrijdreglement. De bestaande RES-regels komen uit Duitsland. Hier is de klasse al populair. Ons idee is echter dat de Duitse regels te veel zijn afgeleid van F3B/F3J. Klassen die de laatste jaren steeds minder instroom laten zien.
Binnen de vliegclub Losser proberen we de dynamiek en afwisseling van het F3K spel te vinden, waarbij de fysieke gesteldheid minder of geen rol speelt. Voor iedereen moet het mogelijk zijn de gestelde starthoogte van circa 80 meter te bereiken. De instap zou voor veel mensen mogelijk moeten zijn, doordat er gevlogen wordt met relatief goedkope zwevers. Daarnaast moet er geen enorm weiland nodig zijn, maar moet het spel ook op een veld van circa 100 bij 100 meter mogelijk zijn.
De uitgangspunten zijn vooralsnog:
- Niet te hoog starten, rond de 80 meter.
- Geen waardering voor landingen.
- Diverse taken op een wedstrijddag.
- Er is een wedstrijdleiding, echter deze moet zo minimaal belast te worden.
- Geen recht op re-flights bij een mid-air.
- Geen invliegtijd voor de start van een taak
- Startveld overeenkomstig F3K (i.v.m. buitenlandingen)
- Aansluiting vinden in de bestaande software m.b.t. gebruik op een wedstrijddag.
Startmateriaal:
- RES rubber ca. 15 mtr
- Startlijn: ca. 45 mtr (nog vast te stellen)
Met andere worden KIS, Keep it Simple. Hebben wij direct een leuke naam voor de klasse RES-KIS.
De vraag is dan ook of wij een aantal taken van F3K kunnen gebruiken voor een RES wedstrijd. Wij verwachten dat alle zogenaamde “doorstarttaken” zoals de 5x2, ladder, big ladder etc. niet geschikt zijn. Echter andere taken zouden heel goed toegepast kunnen worden.
De taken die we op het oog hebben om te gebruiken zijn:
Taak A(laatste vlucht, max 5 minuten, werktijd 7 minuten) : Gedurende de werktijd mag de deelnemer het model een onbeperkt aantal malen starten maar slechts de laatste vlucht is bepalend voor het eindresultaat. De maximum vluchttijd is beperkt tot 300 seconden. Iedere navolgende start van het model doet de voorgaande score vervallen. De werktijd voor deze taak is 7.
Taak B (voorlaatste en laatste vlucht), 4 minuten: Iedere deelnemer heeft een onbeperkt aantal vluchten, maar alleen de voorlaatste en laatste vlucht worden opgeteld. De maximum tijd per vlucht is 240 seconden en 10 minuten werktijd.
Taak C: All Up Last Down, 3 vluchten van max 4 minuten, werktijd 15 minuten
Alle deelnemers van een groep moeten hun modellen gelijktijdig starten binnen drie seconden na het akoestische signaal. De maximaal gemeten vluchttijd is 240 seconden
Taak D: Poker, 10 minuten
Elke deelnemer mag een onbeperkt aantal vluchten maken om maximaal 5 doeltijden te bereiken of te overschrijden. Voor de eerste start geeft elke deelnemer een doeltijd door aan zijn tijdwaarnemer. Daarna kan hij een onbeperkt aantal starts uitvoeren om deze tijd te bereiken. Als de doeltijd is bereikt of overschreden wordt dit genoteerd en kan hij voor hij zijn model start zijn volgende doeltijd aankondigen, die lager, gelijk of hoger kan zijn. Indien de doeltijd niet gehaald wordt kan de aangekondigde doeltijd niet meer gewijzigd worden. De deelnemer mag tot aan het einde van de werktijd proberen de doeltijd te halen. Naar het einde van de werktijd toe moet de deelnemer de werkelijke tijd in minuten en seconden blijven aankondigen. Roepen van “tot het einde van de werktijd” is niet toegestaan. De doeltijd moet duidelijk en in de officiële taal van de wedstrijd worden aangekondigd dan wel in cijfers opgeschreven (bijvoorbeeld “2:38”) door de helper van de deelnemer getoond worden aan de tijdopnemer. De doelen (1 – max 5) met een bereikte doeltijden worden genoteerd. De bereikte doeltijden worden opgeteld. Werktijd is 10 minuten.
De insteek is om het eerst op clubniveau te gaan uitproberen. Wij hebben geen idee of het werkt. Misschien vinden andere clubs het ook leuk en kunnen het op hun eigen veld uit proberen. Het is altijd goed om ervaringen te delen.
Daarnaast zijn alle ideeën welkom welke bijdragen aan onze doelstellingen.
Tot zo ver, nu eerst bouwen.
PS: dit topic is ook binnen de normale zweefklasse gepubliceerd. We hebben meerdere verzoeken aan de Moderator gedaan om een apart topic voor de RES klasse aan te maken. Helaas geen enkele reactie mogen ontvangen.
Binnen de modelvliegclub van Losser worden er regelmatig onderlinge wedstrijdjes gevlogen met F3J, F5J en F3K modellen. Diverse leden vliegen op hun eigen niveau mee, maar de modellen verschillen dusdanig dat het vaak geen eerlijke strijd is. Daarnaast is niet iedereen fysiek in staat om DLG modellen in de lucht te gooien.
Het idee is ontstaan om met een laagdrempelige, betaalbare zwever de onderlinge strijd aan te gaan. Het is een RES kist geworden welke gestart wordt aan een rubber. Voor het model is gekozen voor de Baga Jaga Competition.
Wij zijn nu druk aan het nadenken naar een leuk wedstrijdreglement. De bestaande RES-regels komen uit Duitsland. Hier is de klasse al populair. Ons idee is echter dat de Duitse regels te veel zijn afgeleid van F3B/F3J. Klassen die de laatste jaren steeds minder instroom laten zien.
Binnen de vliegclub Losser proberen we de dynamiek en afwisseling van het F3K spel te vinden, waarbij de fysieke gesteldheid minder of geen rol speelt. Voor iedereen moet het mogelijk zijn de gestelde starthoogte van circa 80 meter te bereiken. De instap zou voor veel mensen mogelijk moeten zijn, doordat er gevlogen wordt met relatief goedkope zwevers. Daarnaast moet er geen enorm weiland nodig zijn, maar moet het spel ook op een veld van circa 100 bij 100 meter mogelijk zijn.
De uitgangspunten zijn vooralsnog:
- Niet te hoog starten, rond de 80 meter.
- Geen waardering voor landingen.
- Diverse taken op een wedstrijddag.
- Er is een wedstrijdleiding, echter deze moet zo minimaal belast te worden.
- Geen recht op re-flights bij een mid-air.
- Geen invliegtijd voor de start van een taak
- Startveld overeenkomstig F3K (i.v.m. buitenlandingen)
- Aansluiting vinden in de bestaande software m.b.t. gebruik op een wedstrijddag.
Startmateriaal:
- RES rubber ca. 15 mtr
- Startlijn: ca. 45 mtr (nog vast te stellen)
Met andere worden KIS, Keep it Simple. Hebben wij direct een leuke naam voor de klasse RES-KIS.
De vraag is dan ook of wij een aantal taken van F3K kunnen gebruiken voor een RES wedstrijd. Wij verwachten dat alle zogenaamde “doorstarttaken” zoals de 5x2, ladder, big ladder etc. niet geschikt zijn. Echter andere taken zouden heel goed toegepast kunnen worden.
De taken die we op het oog hebben om te gebruiken zijn:
Taak A(laatste vlucht, max 5 minuten, werktijd 7 minuten) : Gedurende de werktijd mag de deelnemer het model een onbeperkt aantal malen starten maar slechts de laatste vlucht is bepalend voor het eindresultaat. De maximum vluchttijd is beperkt tot 300 seconden. Iedere navolgende start van het model doet de voorgaande score vervallen. De werktijd voor deze taak is 7.
Taak B (voorlaatste en laatste vlucht), 4 minuten: Iedere deelnemer heeft een onbeperkt aantal vluchten, maar alleen de voorlaatste en laatste vlucht worden opgeteld. De maximum tijd per vlucht is 240 seconden en 10 minuten werktijd.
Taak C: All Up Last Down, 3 vluchten van max 4 minuten, werktijd 15 minuten
Alle deelnemers van een groep moeten hun modellen gelijktijdig starten binnen drie seconden na het akoestische signaal. De maximaal gemeten vluchttijd is 240 seconden
Taak D: Poker, 10 minuten
Elke deelnemer mag een onbeperkt aantal vluchten maken om maximaal 5 doeltijden te bereiken of te overschrijden. Voor de eerste start geeft elke deelnemer een doeltijd door aan zijn tijdwaarnemer. Daarna kan hij een onbeperkt aantal starts uitvoeren om deze tijd te bereiken. Als de doeltijd is bereikt of overschreden wordt dit genoteerd en kan hij voor hij zijn model start zijn volgende doeltijd aankondigen, die lager, gelijk of hoger kan zijn. Indien de doeltijd niet gehaald wordt kan de aangekondigde doeltijd niet meer gewijzigd worden. De deelnemer mag tot aan het einde van de werktijd proberen de doeltijd te halen. Naar het einde van de werktijd toe moet de deelnemer de werkelijke tijd in minuten en seconden blijven aankondigen. Roepen van “tot het einde van de werktijd” is niet toegestaan. De doeltijd moet duidelijk en in de officiële taal van de wedstrijd worden aangekondigd dan wel in cijfers opgeschreven (bijvoorbeeld “2:38”) door de helper van de deelnemer getoond worden aan de tijdopnemer. De doelen (1 – max 5) met een bereikte doeltijden worden genoteerd. De bereikte doeltijden worden opgeteld. Werktijd is 10 minuten.
De insteek is om het eerst op clubniveau te gaan uitproberen. Wij hebben geen idee of het werkt. Misschien vinden andere clubs het ook leuk en kunnen het op hun eigen veld uit proberen. Het is altijd goed om ervaringen te delen.
Daarnaast zijn alle ideeën welkom welke bijdragen aan onze doelstellingen.
Tot zo ver, nu eerst bouwen.
PS: dit topic is ook binnen de normale zweefklasse gepubliceerd. We hebben meerdere verzoeken aan de Moderator gedaan om een apart topic voor de RES klasse aan te maken. Helaas geen enkele reactie mogen ontvangen.