Verder gegaan aan de wieldeuren, een heel gepriegel maar het zit nu zoals ik het wil. Ik heb er voor gekozen om de twee deuren met één cilinder aan te sturen. Niet alleen goedkoper en misschien lichter maar zo gaan ze altijd mooi synchroon samen. Ook denk ik dat ze smoother gaan omdat 2 kleinere cilinders snel de neiging hebben om schokkerig in te trekken. (Stick slipping heet dat geloof ik, dan bouwt de druk langzaam op totdat er genoeg druk is om te bewegen en dan klapt'ie ineens dicht.)
Printplaat scharnieren gelijmd, moet de naadjes nog opschonen;
Dan een sequence systeem. Ik heb nagedacht over een elektronisch systeem, zijn er diversen en vooral Xicoy heeft er nu een mooie inclusief lage druk beveiliging waar de wielen bij instelbare druk van bijvoorbeeld 2 bar automatisch uitklappen. Dat laatste vooral erg handig, ben er nog een aan het zoeken maar de sequence ga ik toch anders doen. Ik heb een lichtgewicht klep zelf gemaakt van messing buis en een aluminium plunjer van Ø6 bij 20mm. Zo zal altijd de deuren pas dicht gaan als de poot ook écht binnen is..., en omgekeerd, kan het nooit klem lopen.
De sequence klep aan de retract cilinder blok bevestigd;
De cilinder komt gemakkelijk boven bij de inlaat te zitten, naast de neuspoot stuur servo;
En zó ziet dat er dan ongeveer bij elkaar uit, met de armpjes die naar de deuren gaan;
Gelijk effe inbouwen en uitproberen, ben er voorlopig tevreden mee. Ik vind dat de uitgaande slag nog wat snel gaat, moet ik nog wat aan afstellen. Dat heb je al snel omdat het gewicht mee helpt naar beneden. Aan de andere kant, tijdens de vlucht duwt de airflow tegen de poot dus kan misschien wel meevallen, misschien eerst maar eens mee vliegen dan.
maar het werkt en dat is het belangrijkts!
Nu de deuren en systeem klaar is kan ik de inlaat ducts er in lijmen, zonder deze heb je iets makkelijkere toegang.
Spanten allemaal klaar;
.....en lijmen maar!
Ook de bovenste hatch passend en klaar gemaakt. Ik wilde het eerst zoals de echte scharnierend maken, daaronder zitten 4 boord kanonnen en munitie. Misschien dat ik dat later nog schaal maak maar voorlopig effe de makkelijke manier. Ik heb gekozen voor neodymium, 2x onder en 2x boven. Moet nog effe kijken of dat sterk zat is... Het voelt best strak aan.