Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

De ingang van de brushless regelaar is DC. Daar zou je kunnen meten. In inclusief de verbruikers via de BEC van die regelaar. Gr. Klass.

Als het om meten gaat:
ik heb een simpele analoge A-meter voorzien van de juiste stekkers om tussen de accu en de regelaar te plaatsen.
En of de motor brushless is of brushed maakt dan niks uit.
Geen geklooi met krodillebekjes of zo: De 'male' van de meter aan de accu, de 'female' aan de regelaar en het spulletje is gereed om te meten.
Tien minuten soldeerwerk. Expres de draden dun gehouden maar dubbel genomen: meer flexibiliteit.
P1260111.JPG

Hier een gecombineerde Volt/Amperemeter in een kastje gebouwd. Al een hoop plezier van gehad. Zelfde meter zit ook in Smit Finland en in het tankertje. Zijn de kosten niet en je ziet gelijk wat er gebeurt. Gr. Klaas.

Vraag :
Ik ben ook een Weser aan het opknappen , was alles de boot en Kabine .
Maar voor de rest is er niets bij .
Wie kan mithelfen aan de tekening voor het namaken van het beslag,toren en andere ass.

Hans

Je kunt meten tussen accu en brushless regelaar, en dat heeft een goede indicatie.
Bij een borstelmotor kan dat zowel voor of na de regelaar. Een regelaar verbruikt ook iets.

Heb ooit een puntzak vol aan metertjes op eBay aangeschaft. Diverse Amperages.
Een multimeter laat meestal 10A toe... dus om op safe te spelen deze erbij.

Dit metertje gaat tot 3A. Mijn lab-voeding kan tot 30A, zit ook een Ampere metertje op.
Maar deze kastjes hebben een behoorlijk goede resolutie.
Ik had ze voor een scherpe prijs, anders is er geen leut aan. Soms durven idioten er fors voor te vragen.
Op oude radiobeurzen... soms ook om in de smiezen te houden.

Met een metertje als deze een Monopermpje gemeten... diverse motorjes.
Plus en min staat op het meterje, en je zet het in serie op bv de min-pool, want het ding is niet bi-directioneel.

IMG_0180.jpg

Filmpje van een brushless, met gearbox, aangesloten op schroefas, om te zien hoeveel vermogen er getrokken wordt...
In het water zal dat iets meer zijn, maar door de gearbox niet noemenswaardig veel meer.
De waarde is al deels bepaald door de aanloopstroom van de motor, is nabij 80% van de gemeten waarde.
De rest is een deel gearbox, en een deel kogelgelagerde schroefas in ATB olie.

Drie brushless motor units naast een Monoperm Super Special (zo werd het aan de man gebracht in de jaren 1970)
260 Watt versus 8 Watt, meer punch en ook nog eens lichter. Uitgangspunt een gewenst schroeftoerental.
Het volle vermogen (Watt) wordt geheel niet aangesproken, motoren hangen in 'hangmatten'... en laven zich lui met een propje in het water... Het goede leven.
Deze drie had ik liggen. Asmaten motoren waren belangrijk vanwege het motorrondsel.
Maar nog kleiner, hoger kv, lagere aanloopstroom, nog veel beter. Wellicht in de toekomst nog.
Zaak draait op 13,6V bij volle LifePo4 cellen.

IMG_0267.jpg

Hier nog even een meting van dezelfde Monoperm in een opstelling. Maar dan in vrijloop.
Om rond te draaien trekt de motor nauwelijks amperes.
Bijkans is de motor krachtig genoeg om schaalsnelheid te halen, wel op overspanning gezet, 12V, en moet dan ook safe
gezekerd worden. Anders is het rook bij blokkeren schroef.
Bij brushless 260 Watt, is het de schroef die keurig afgepeld wordt op een slijpsteenstoeptegel onder water :)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back