relais voor een 24v 33Ah motor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door retep, 24 okt 2014.

1. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    ik had relais gevonden die 80a zijn, maar er staat nergens bij of dat
    een piek of continu is.
    Van de motor weet ik dat hij 24V 33A is, dus +- 800W Zeg ik dat goed?

2. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013
    De relais die in de electrotrucks gebruikt worden ,worden geschakeld afhankelijk van het type met 12,24,48 of 80 Volt.
    24 volt is het meest gangbaar.
    Een 80 A relais op 24 V overleeft echt wel jouw motor van 33A.
    Zal maandag op het werk wel eens even neuzen.
    Hebben nog een afgeschreven Still EXU staan,eens kijken of daar nog een wisselrelais inzit.
    Hoe zit overigens de huidige regeling?of is dat gewoon een schakelaar?
    Grt hans

3. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Zelf maken....

4. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
  5. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    Je tekening is geweldig, want simpeler dan dat kan niet, behalve nog een schakelaar
    zoals delta x en nps beschreven, maar als ik die niet vind of te duur zijn,dan zijn jou 2 simpele schakelaars de beste oplossing. Verder heb ik even moeten nadenken wat je bedoeld met het kortsluiten vd motor, en denk ik dat je bedoeld dat als een electromotor
    word aangedreven, door in dit geval het uitrollen van de auto, die dan juist een spanning gaat afgeven, en als dan de schakelaars tijdens dat uitrollen in de -- of ++ stand staan, de motor zichzelf kortsluit, en dat dan op te lossen is door de gasschakelaar tussen
    een vd motordraden te plaatsen.
    Op een normale electrische kinderauto's is zo'n schakeling standaard, want dat werkt dan idd als de rem, maar bij mij zit er een loei van een wormwiel overbrenging op, en het aangedreven wiel is dan ook voor geen millimeter te verdraaien als de motor stil staat,
    dus een motorrem heeft hij echt niet nodig. Hij gaat dan ook maar 7kmh of zo, en
    eenmaal het "gas" los, dan staat hij binnen een halve meter stil.
    Zoals ik in het begin ook vertelde, is het een kinderauto uit een pretpark, dus
    oerdegelijk en qua aandrijving zwaar overkill, want in zo'n park moet dat gewoon
    20 jaar of zo, zonder problemen of onderhoud meegaan. Ik schat dat de auto dan ook
    dik 60 kg weegt, zonder tractieaccu's, en die wegen nog eens een kilo of 15 per stuk,
    dus echt zo goed als onverwoestbaar heavy duty materiaal dat nog tientallen jaren mee kan gaan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    Dan moet ik toch eerst het dhz schakelaars for dummies boek gaan kopen,
    want ik zou niet weten hoe.

7. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013
    De schakelaar die xyz aangeeft hebben we wel liggen.zal alleen even moeten kijken hoeveel ampère die mag hebben.
    Heb je toevallig eenl foto van de auto?
    hou wel van die dingen.
    Grt hans

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Het gaat om een draaiknop met een nokkenas die de schakelaars bediend.

9. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat is precies wat ik bedoel. :thumbsup:

10. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    Dit is het gevaarte in kwestie. Die maximum 50kg is een lachertje, want
    hij kan makkelijk het drievoudige aan, zo sterk als dat gemaakt is.

11. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ik zou me eerder zorgen maken over je overbrenging. De motor ineens in- of uitschakelen en dat met zo'n massa en een wormwieloverbrenging? Goede kans dat er 'ie het niet (lang) overleeft.

12. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    Zover ik aan de huidige bedrading kan zien, zit er gewoon een schakelaar op het "gas"
    en die stuurt een relais aan, en dan gaat hij binnen 2 seconden naar de 7kmh.
    Het is dan ook geen snelheidsmonster zoals een kinderquad of zo, want die lopen
    al snel 30kmh of zo, maar dit ding kruipt als het ware. Daarnaast is het echt
    een blok metaal en alluminium die overbrenging, met een uitgaande as van ik schat 25mm,
    dus erg massief allemaal voor de snelheid die er mee gereden word, en dat is dan ook
    nodig als het in een pretpark door de jaren heen tienduizenden kinderen te verwerken krijgt.
    Dus flink overbemeten en dan heel rustig aan, en dan gaat het bijna eeuwig mee, zullen de ontwerpers gedacht hebben.

13. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    btw, ik bedenk ineens dat bij goedkope speelgoedkinderauto's de motor altijd kortgesloten word als het gas losgelaten word, dus dan zouden die al helemaal snel kapot moeten gaan, want dat is gewoon 95% plastic, en dan zowel de behuizing als ook de tandwielen.

14. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Geen idee, ik heb je overbrenging niet gezien. Als het twee seconden duurt voordat wagen op snelheid is, zit er misschien al iets van een ramp up / ramp down regeling in. Anders zouden de wielen ook gewoon blokkeren zodra je van het gas gaat. Ik heb genoeg overbrengingen gebouwd (ook met motoren die tegen de 100Kg aan zaten en assen van rond 50) om te weten dat een wormwieloverbrenging het niet leuk vindt als de massatraagheid van de aangedreven last gaat proberen om de boel door te drukken.

15. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013
    Hebben deze autootjes ook een wormwieloverbrenging of een cardanische overbrenging?
    Overigens de oude MIC electropalletwagens hebben ook een aan-uitschakeling.Daar laadde je 2000 kilo mee.
    Ging ook zonder problemen,maar die hebben een cardanaandrijving ipv een wormwiel.
    Kan me indenken dat je bij dat dng een beetje de originele aandrijving wilt houden.
    Probeer anders een regeling van een oude BT PPH te vinden voor een appel en een ei.
    Traploos regelbaar en voor en achteruit.
    Overigens mooi karretje!

Grt
    Hans

16. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    Ik heb de boel niet open gehad of zo, maar de motor zit rechtstreeks
    op een difje waar 1 as uikomt voor 1 wiel aan te drijven, dus ga ik er vanuit dat het een wormwiel is. Er zit wel een typeplaatje op van de fabrikant, maar dat heb ik al opgezocht, en diens website geeft helemaal geen info, dus heb ik even verder gezocht en een motor gevonden uit, hoe kan het ook anders, china die er op lijkt. ( dure grap, ook voor chinese begrippen)

17. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    ik heb een schakelaar gevonden die voor elektrische quads gebruikt word. Alleen staat er niet op hoeveel ampere die kan trekken, dus dat word morgen even bellen.
    Hahaha, je zoekt de halve wereld af ,en dan blijkt dat het gewoon praktisch om de hoek te koop is

Laatst bewerkt: 26 okt 2014
  18. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    Ik ga deze jeep echt mooi maken, dus helemaal overspuiten, dan een zooitje
    lampen op de rolkooi, dan nog koplampen, knipperlichten en achterlichten er op maken, een mooie voorbumper met bulbar, sidebars, achterbumper met een reservewiel of mini jerrycan,
    en wat metertjes en controlelampjes op het dashbord.
    Maar eerst ga ik een mal trekken vd body, want ik wil er nog een bouwen, maar dan
    met een compleet nieuw onderstel, en dan vering rondom en een snellere aandrijving
    en een schijfrem op de achteras. en als het gaat, 10 inch aluminium velgen er onder
    en dan flink verhogen zodat het onderhand op een monstertruck gaat lijken.
    de mal maken zal het moeilijkste zijn, want dat heb ik nog nooit gedaan, maar ik heb wel ervaring met polyester matten verwerken, en heb al wat filmpjes bekeken hoe een mal gemaakt word, dus gewoon proberen, dan word ik door schade en schande vanzelf wijzer.

19. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als je die schakelaar gebruikt heb je alleen nog maar de "gasschakelaar" nodig. Met deze schakelaar schakel je om van stop naar vooruit of van stop naar achteruit. Dat is dus een nog simpelere oplossing.

20. retep

retep

Lid geworden:
    29 nov 2005
    Ik weet het, alleen nog vragen hoeveel ampere hij kan hebben, want dat staat er niet bij.

Deel Deze Pagina