Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat kan beteken dat de zaak voor nu open staat in Oostenrijk en Ierland. Maar straks geïsoleerde structuren worden. Dat is een bijzondere vorm van eenwording?

Cnn en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    GJVO had die beperking toch al meegemaakt? Met Willy? Is het gat per 1 januari afgetimmerd...

Cnn vindt dit leuk.
  3. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik heb het nog niet helemaal doorgelopen, de operator registratie staat dicht van buiten Duitsland en deze staat volgens mij open https://lba-openuav.de en dat is piloot registratie het A1/A3 bewijsje.
    Bij deze is het eerst de vragen maken dan dan pas de persoons gegevens er in kliederen, hoewel ik dat laatste eigenlijk nog niet zeker weet.

4. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Waarom moeilijk doen voor de Duitse test als je zo de Oostenrijkse test kunt doen, is verder hetzelfde van wat ik van de Duitse heb gezien (zelfde software/gui). Registratie voor het exploitantnummer kun je alleen in eigen land doen, helaas.

5. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Het is interesse over wat er mogelijk is. Weet je al waar A2 het makkelijkst is en het goedkoopste is te scoren?

6. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik had eerder niet van een Oostenrijkse test gehoord. Wel van de Duitse en daar ga ik heen. Jammer genoeg kostte die geld en is nu (misschien) niet geldig.
    Gaandeweg is er telkens nieuwe informatie gekomen, de afgelopen weken.

7. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Nee, maar in principe heb ik vooralsnog aan A1&A3 genoeg. A2 is meer commercieel van wat ik er van heb begrepen, maar eerlijk gezegd heb ik me daar niet zo in verdiept verder. Als er een praktijktest aan vast zit dan heeft het voor modelvliegers toch al niet zoveel waarde of je moet met je modelvliegtuig je ding mogen doen op zo'n cursus/examen... ;) Doen ze je meestal toch niet na.

8. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Haastige spoed is zelden goed. Jammer, maar dan doe je nu toch gewoon de Oostenrijkse test, als je de Duitse al gedaan hebt moet dat toch wel lukken. Kost het in ieder geval niet nog meer geld...

9. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Jij had het toch rond Wil?

De Oostenrijkse...
    oefenen en de tevoren de richtlijnen van de EU site.
    Puur voor de aan bod komende termen. Het afstand houden tot de mens, verkeer, natuur, hoogt. Vers in het brein doet beter toetsen.

Wil... anders maar in Oostenrijk. Geen ID wel email.

Exploitantennummer zoals ik het begrijp is ‘uniek Nederland’

A2 is als je operationeel wilt vliegen. Om te kunnen opereren moet je de prijzige leges voor het betreden van het luchtruim neertellen.
    Ook hier een scheiding tussen piloot en drone eigenaar.

Laatst bewerkt: 4 jan 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
  11. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ga ik zo meteen doen.

12. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    De Duitse heb ik al.

MicropropSport vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    De Oostenrijkse ga ik nu proberen.

Cnn vindt dit leuk.
  14. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja dat is meer commercieel, als dat om de een of andere wazige reden nodig heb en moet dat zelf betalen, dan wordt het een wintersport projectje in Oostenrijk.
    Het practicum is daar een tikkeltje anders geregeld en als modelvlieger heb ik in NL meer dan voldoende trainingsruimte voor het practicum.

Voor een groot gedeelte RTFM en 5 oefen vluchtjes dat is voor een drone met stabiliasatie ondersteuning ook meer dan genoeg.

Met een modelfladdertje in de open categorie, zijn het heel wat meer vluchtjes en oefeningen voor nodige om dat onder controle te krijgen.
    Maar daar zit dan ook geen stabilisatie op.
    En of al helemaal geen mogelijkheid om de positie vast te houden zonder te knuppelen.

15. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Let wel... 1 binnen, heb je de ander niet nodig.
    Heeft niet het karakter van een straatje staatsloten. Nu een kwestie van het RDW unieke nummer. Dat moet in de kist gelabeld worden. Leesbaar. Op de romp... in de romp.
    Lees ik het zo... een drone is anders dan een modelvlieger. Bouwtechnisch. Een vleugelbreekbout zou ik niet herkennen als een onderdeel waarvoor technisch gereedschap voor nodig is.

Printje, uitgeknipt, met polyestertape... overplakt is al methanol bestendig.

Brandvastheid is niet gesteld.

Cnn vindt dit leuk.
  16. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Je hebt een Deutsche Freund. Zet die hulplijn in

17. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    OK, even in Jip en Janneke taal voor Wil.
    Wat jij nodig hebt voor Nederland is een exploitantennummer.
    Je bent lid bij 2 clubs, zolang je op de clubs vliegt heb je niets meer nodig.
    Dan het duitse Kenntnisnachweis.
    In beginsel is het gelijk aan het A1/A3 certificaat.
    Maar om de een of andere reden heeft de duitse luchtvaart organisatie dat nu in twijfel getrokken omdat ze niet betrokken waren bij het examen.
    Maar het voldoet aan dezelfde gerechtelijke artikelen als het EU A1/A3 certificaat.
    Het is nu een spelletje verpissen tussen de Luftfahrtbundesamt en de DMFV geworden, wie er gaat winnen weten we nog niet.
    Alle modelvliegers in Duitsland hebben al een Kenntnisnachweis van de DMFV, ze kunnen niet 100000 man zomaar opzij zetten.

Maar in ieder geval is dat Kenntnisnachweis nog tot eind 2021 geldig in Duitsland.
    Dus als je hier komt vliegen dan ben je gedekt, niemand kan en zal dan zeuren om een A1/A3 certificaat.
    Met wat geluk word het toch omgezet, die DaeC en DMFV zijn een stuk machtiger en vastberadener dan de KNVvL modelvliegsport.

Dus... jij en vriend B hebben pas volgend jaar dat EU certificaat nodig, ik zou dan gewoon lekker wachten.

GJ

18. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Aan de andere kant, nu is het nog gratis in Oostenrijk, over een jaar (of minder) kan het anders zijn. Als je alleen op de club vliegt hoeft het vooralsnog niet, maar als je ook eens buiten de club wilt vliegen dan is zo'n papiertje wel handig. ;) Het is 5 jaar geldig, daarna zie je wel weer. :D

MicropropSport, WillydeWoofer en Cnn vinden dit leuk.
  19. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    @GJVO Kan jij hem niet gewoon voor Wil doen. Op zijn email. Dan is dat geregeld

20. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Hij verteld je zo het resultaat. :D

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina