Regelaar doorgebrand

Hallo,

Ik heb een lizard extreem.
Alles is nieuw lipo`s motor BK45 8xl asian 2.4ghz ontvanger en een nieuwe servo 15kg.
Nu was ik 7 min aan het varen en pof.
Bleek een tonnetje/weerstand op de regelaar geploft te zijn.
Ik heb een etti 150a lijkt mij genoeg voor deze motor.
Heeft iemand een idee hoe dat kan.

Weerstanden zijn tegenwoordig geen tonnetjes maar SMD 'vormig'. Elco's zijn wel tonnetjes. Foto's van je regelaar?

te-lange-accudraden-vernielen-regelaars-too-long-battery-wires-kill-controllers

Hoeveel stroom heb je gemeten bij volgas?

Elco, electrolitische condensator
Capacitors_electrolytic.jpg

Uitleg componenten op deze print
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Surface-mount_technology

Smt_closeup.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Peet,

Jaha, ik weet wel hoe dat kan komen. Teveel halfgas gevaren soms? Zeer onregelmatig gasgeven. Teveel 'opstarten', dus vanuit stilstand gas geven.

Hoeveel cellen vaar je, en welke prop?

Volgende keer even een extra setje elco's ertussen zetten.

Bij half gas wordt regelaar het warmst (want veel schakelen) en moet de elco('s) het hardst 'werken'. Dus, als het bij vol gas tegen het randje aan zit, zal regelaar bij halfgas de pijp aan Maarten geven.

Laatst bewerkt:
De KB45 is 'berucht' als stroomvreter, die in een boot goed (héél goed) gekoeld moet worden ander ligt oververhitting op de loer.

Als je ook nog veel met half gas gaat rondknoeien, zal het stroomverbruik de pan uit rijzen en je regelaar in de problemen brengen.

Als je met een KB45 onderweg bent en je afstelling (of ervaring) laat (nog) geen vol gas toe, monteer dan een kleine prop, zodat je in ieder geval overwegend vol gas kunt varen; de topsnelheid zal dan lager zijn en de boot zal (hopelijk) te hanteren zijn.

Groeten, Jan.

Ah, de motor in zijn hoedanigheid als straalkacheeltje stookt de regelaar dus heet.

Met half-gas zal stroomverbruik ook dalen. Schakelverliezen in regelaar zullen toenemen en de stromen door de elco's ook.

Laatst bewerkt:
de kb45 wat even een hype,konnen een hoog vermogen leveren,tot men er achter kwam dat ze toch niet zo goed waren,werden bloed heet,magneten kunnen los komen en ze slopen je regelaar.
er vaart nu bijna niemand meer mee

Ik heb inderdaad veel half gas gevaren 5 min.
Omdat bij het minste golfje de boot door de lucht vloog.
Ik heb al met accu`s gewicht verplaats en getrimt met de as.
Maar hij blijft bij volgas volledig uit het water komen.
Dus alleen schroef met roer alleen nog in het water en
dan valt hij een kant op en gaat het mis.
Ik had alleen verwacht dat als de etti overbelast zou worden dat hij automatisch uit zou schakelen maar helaas.

Hallo,

Ik heb een lizard extreem.
Alles is nieuw lipo`s motor BK45 8xl asian 2.4ghz ontvanger en een nieuwe servo 15kg.
Nu was ik 7 min aan het varen en pof.
Bleek een tonnetje/weerstand op de regelaar geploft te zijn.
Ik heb een etti 150a lijkt mij genoeg voor deze motor.
Heeft iemand een idee hoe dat kan.

Ik vaar met 2x 3s lipo`s dus 6s en de prop is een 443 als ik het goed heb.
ik heb ook een 445 erbij en een carbo prop, maar die zou gelijk kapot gaan dus niet geprobeerd en de maat weet ik ook even niet.

Hi Peet,

Jaha, ik weet wel hoe dat kan komen. Teveel halfgas gevaren soms? Zeer onregelmatig gasgeven. Teveel 'opstarten', dus vanuit stilstand gas geven.

Hoeveel cellen vaar je, en welke prop?

Volgende keer even een extra setje elco's ertussen zetten.

Hallo Peet,

Het is normaal dat een dusdanig gemotoriseerde Lizard X bij vol gas volledig vrij vaart op het laatste stukje van de romp.
Als de boot dan steeds dezelfde kant op valt zou het kunnen dat het zwaartepunt te ver uit de hartlijn van de boot ligt, óf te hoog, of beide.

Kun je een paar foto's plaatsen van de set-up vaarklaar?
Wellicht dat ervaren vaarders er iets aan kunnen zien.

Groeten, Jan.

Blijft gokje zonder foto's Peter, we weten nog steeds niet welk onderdeel kapot is. Ik verdenk nog steeds de elco's, en die kan een regelaar niet beveiligen tegen oververhitting. Hoe lang zijn de 'touwtjes' tussen accu en regelaar?

Wellicht de F5B/F5D draadjes eens doorvlooien? (Pylonracen & speedmodels)
Wordt daar met hoge vermogens gevlogen, regelaars tot uitersten gedreven.
Half vermogen gaat daar niet op. Dat kunnen de regelaars niet hebben.
Het heeft allemaal te maken hoe in deze klasse wordt gevlogen.

In de F5B competitie worden veelal twee-polige motoren gebruikt. Plettenberg, Neu etc. Wel met planetaire reductiekasten tussen prop en motor.
In de reductiekast zit overigens het grote geheim voor het goed laten aansluten van de rendementen van de motor en de propeller. Direct drive zie je daar eigenlijk niet meer.
Overigens meen ik me van de electro-speed in de jaren 70, lang gelee, nog te herinneren dat er veel met overspanning en reducties 1:3 en 1:4 werd gevaren. De motoren en regelaars hielden het daarbij relatief koel.

Zoek in de draadjes van Gerben, GJVO en jjmouris. (naast Ron van Someren's mega know-how). De heren bezitten veel kennis, en zijn gestopt met het regulier oproken van regelaars en motoren.
Je zou ze ook even kunnen aanschrijven? Mocht je er hier niet uitkomen.

Laatst bewerkt:
``Het is normaal dat een dusdanig gemotoriseerde Lizard X bij vol gas volledig vrij vaart op het laatste stukje van de romp.
Als de boot dan steeds dezelfde kant op valt zou het kunnen dat het zwaartepunt te ver uit de hartlijn van de boot ligt, óf te hoog, of beide.``

als je een lizard te nat laat lopen (de trim de neus het water in laat duwen ,dan krijg je inderdaad dit vaar gedrag.
stand van de trim even verstellen ;-)

Back