Recht boren

Ik kan niet wachten

Ik volg jouw voorbeeld.
Volgens mij ook nog dezelfde maat, 54 mm?

Alles kump good Ruud.
Willum
 

Bijlagen

  • traanschater.gif
    traanschater.gif
    13,9 KB · Weergaven: 106
Gietstaal draadgat
Schroefdraad reparatie.

Eduard had het zeer zwaar met deze gietstalen rol.
Er waren nieuwe draadgaten nodig.
Het gietstaal was enorm hard zeker daar waar hij de boor niet in het metaal kreeg.
Door dit gepiel was het boorgat nog harder geworden.
Draadtappen was niet meer mogelijk.
Twee gaten hadden nieuwe draad nodig.
In stappen verder opgeboord naar 9 mm.
9 mm is de maat van een blindmoer met M6 draad.
Die heb ik er in geperst met als extra Loctite.
upload_2023-8-29_20-25-28.png

Foto © w.p. 8-2023 ©

Laten drogen, kopje eraf vijlen en klaar.

Willum
 
Te hoog toerental met boren.
Te weinig of geen snijolie.
Te veel of te weinig boordruk.
Als de bodem van het boorgat al verhard is gaat het lastig worden om nog verder te kunnen.
Juiste toerental, boordruk, veel olie etc.
Om het verharde boorgat weer de baas te kunnen in stappen groter en dieper boren tot aan de gewenste maat.

Ooit geleerd
Als je iets maakt,
als je iets verknalt,
zoek een redelijke oplossing om toch tot het doel te komen.

Ik schat dat in mijn laatste jaren
alles bij elkaar zeker 25% van de tijd
bezig ben geweest
om dingen hoe dan ook te herstellen, repareren, reviseren, restaureren en hoe je het verder mag noemen.

Had deze week een grote snijbrander te reviseren.
Hoorde en zag ik iemand met het ding werken.
Ik liep voorbij en onder het voorbijlopen hoorde ik meer dan twintig knallen van de snijvlam.
Dus die brander zie ik binnenkort wel weer terug.
Over herstellen?

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Je bedoeld die messing uitvoering?

Er komen op deze draadgaten geen trekkrachten te staan.
De gebruikte moeren zijn gestuikt en gelijmd.
Zou voldoende moeten zijn.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Veiligheidsklep/overdrukventiel

De revisie van de grote compressor is bijna afgerond.
Lekcontrole, stroommeting en instellen motorveiligheid zijn zo ongeveer de laatste dingen.

Overdrukklep direct aan de uitgaande kant van de pomp lek.
Het dichtingsrubber was verhard en sloot niet meer.
Nieuw maken:
upload_2023-9-6_10-25-42.png
upload_2023-9-6_10-25-50.png

Foto © w.p. 9-2023 ©

Willum
 
Compressor revisie

Was er ook nog een keerklep die nieuwe dichtingen nodig had.
Ook deze dichting was in de loop van de jaren verhard.
En toen waren alle controlepunten op het lijstje afgevinkt.
Volpompen met de maximale luchtdruk (12 Bar) en een nachtje laten staan.
Volgende dag kijken wat er op het klokje staat, 12 bar.
Hiermee is de compressor klaar.
Keurstickertje erop voor volgend jaar.

Goed gereedschap
heeft ook aandacht nodig,
Willum
 
Mag ik vragen wat de reden is dat u 12 bar gebruikt, is dat alleen om te testen?
Het meeste gereedschap is voor rond de 6 bar geloof ik?
 
Meeste gereedschap draait wel op een bar of 8 a 9, 12 is niet wereldvreemd of zo.
Als je een profi compressor hebt kan de motor het aan, bouwmarkt compressors verbranden dan.
 
Compressor revisie

8 tot 9 bar is voor vrachtwagenbanden.

12 bar kan de pomp drukken.
Om 12 bar in het drukvat te kunnen drukken heb je een passende elektromotor nodig.
Is de motor te klein zal dat niet lukken.
Voor lege vrachtwagenbanden heb je veel lucht nodig.
Om banden alleen maar bij te vullen heb je persluchtdruk nodig.
Daarom een groot luchtvat.
Het is geen kleine compressor.

Verder levert hij lucht voor:
Slagmoersleutels, boormachines, trilnaalden, kleine en grote verfspuiten, blaaspistolen, plasma snijder
en noem maar op.

Willum
 
Draaibeitels

Widia wisselplaatjes:
Widia wisselplaatjes hebben steeds een bijhorende houder.
Deze houder klemt of schroeft het Widia plaatje onwrikbaar vast.
Vaak zitten aan een plaatje meerdere bruikbare snijkanten.
Is een kant bot maak je het plaatje los op de houder en zet de verse kant voor.
Widia wisselplaatjes worden niet geslepen, bot is weg.
Deze plaatjes hebben een klemvlak of een schroefgat voor bevestiging.
Zelden zijn wisselplaatjes blank metaal, altijd met coating.
Deze plaatjes zijn in veel soorten en maten te koop.

Widia opgesoldeerde plaatjes:
Widia opgesoldeerde plaatjes zijn nooit met coating.
De Widia plaatjes worden met een hardsoldeerzilver of messing op een stalen schacht gesoldeerd.
De gesoldeerde plaatjes kunnen zeer verschillend van vorm zijn.
Deze beitels zijn bedoeld om nageslepen te worden als ze bot zijn.
Je kunt slijpen totdat de beitel te klein geworden is.
Deze beitels zijn in veel soorten en maten te koop.

Volhard Co beitel:
Een volharde draaibeitel bestaat uit een stuk staal.
Co staal is een legering van ijzer, wolfram, kobalt en nog wat andere legerings aandelen.
Het Co staal kun je zien als een verbeterd eenvoudige HSS staal.
In Co staal zit meer kobalt en wolfram dit maat het Co staal slijtvaster tevens kan het hogere temperaturen aan.
Te koop in ronde, vierkante en rechthoekige staf vorm.
Co beitels zijn bedoeld om ze in zelf gewenste vorm te slijpen.
De varianten kunnen zijn tussen 2,5 en 10 % Kobalt.

Stomp gelaste beitel:
Een stomp gelaste beitel is een beitel die door het samensmelten van twee verschillende metalen een beitel word.
Stomplassen gebeurt elektrisch met een stuiklasapparaat.
De twee metaaldelen worden onder spanning gezet en langzaam komen de tweedelen met elkaar in contact.
De twee delen die onder spanning staan maken kortsluiting en beginnen aan de raakdelen te gloeien.
Is een bepaalde temperatuur bereikt drukt het apparaat de delen in elkaar.
De las is compleet, de delen zijn in elkaar versmolten en samen een beitel geworden.
Het aangelaste snijgedeelte kan al een uitgangs vorm hebben, maar moet nog in de uiteindelijke vorm geslepen worden.

Co wisselstukken:
Co beitels met wisselstukken ken ik van boorbeitels.
Er is dan een houder met een Co draaibeitel deel dat opschroefbaar is en daarmee uitwisselbaar.
Deze wisselstukken zijn herslijpbaar.

Widiaplaatjes die je koopt zijn over het algemeen niet vlijmscherp.
Opgesoldeerde plaatjes op een beitel die je zelf slijpt kunnen vlijmscherp geslepen worden.

Pas op met slijpen voor slijpstof!
Slijpstof, zeker van deze metalen is zeer schadelijk voor je gezondheid.

Een beetje over draaibeitels.
Alles voor modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd; ik kende de Co-beitels niet, alleen de HSS.

HSS en opgelast widia kan je vlijmscherp slijpen.
Dat is soms nodig.
Het bijzondere is dat de losse wisselplaatjes nooit vlijmscherp zijn.
Geen idee waarom.
Losse inzetplaatjes / wisselplaatjes zijn, als ik het wel heb, alleen bruikbaar bij hoge(re) toerentallen en een hogere beitelaanzet dan bijv. scherp geslepen HSS of opgelast widia.
Bij te kleine aanzet gaan ze ahw over het oppervlak glijden ipv dat ze snijden / een spaan afnemen.
 
Co beitels of wel toolbits.

Kobalt gelegeerde boren

Die super gladde en zeer harde staalsoort.
Van hetzelfde metaal zijn er ook metaalboren.
Dit zijn die blank metalen en ook gladde boren.
Er zijn enkele metalen die je zelfs beter niet met een dergelijke boor kunt boren.
Bij bijvoorbeeld messing happen ze heel graag.
Lastig boren, maar het kan wel.
Voor messing, koper en aluminium gebruik ik meestal de standaard (zwarte) HSS boren.
Voor hardere stalen en rvs zijn de kobaltboren super.

Toolbit snijstaal
Ongeveer een lijstje als onder maar dan met een x% kobalt.

HSS Snelstaal
IJzer 76%
Wolfram 18%
Chroom 4%
Vanadium 1%
Koolstof 1 %

Widia beitels.
Mijn (zelf)opgesoldeerde Widia beitels slijp ik altijd op een groene steen korrel 100-120,
zelden op Diamant.
Ik bepaal zelf de slijphoeken/snijhoeken.
Ik kan ze van hand slijpen of op de support slijper.
Maar vlijmscherp worden ze.

Pas op met slijpstof.
Dit is zeer ongezond.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Back
Top