Recht boren

Deze man is een klein gaatje aan het boren, hopelijk wel recht! Wel een bijzonder koelsysteem, met 7up? ;)
Je zal dat ding moeten slijpen zeg, daar heb je wel een heel fikse boorslijpmal en slijpsteen voor nodig.
 

Bijlagen

  • Recht boren.jpg
    Recht boren.jpg
    223 KB · Weergaven: 114
Recht boren

7Up zonder prik zo te zien.
Dat is al een flink boortje.
De boormachine is een radiaal boormachine.
Radiaal boormachines ken ik voornamelijk van ketelbouw.
upload_2023-7-26_17-32-59.png

Foto w.p. 7-2023 Bovenste rij rechte gaten. Onderin een boog aangeschuinde gaten.

De fronten worden autogeen gesneden inclusief rechte gaten.
Er zijn autogene snijtafels die ook onder een hoek kunnen snijden.
Dan zijn de gaten voor de pijpen al gelijk van een hoek voorzien.

Vaak heb ik gezien dat de hoeken met een 90 graden geslepen boor aangeschuind worden.
Aangeschuind om een goede las in dikke plaat te kunnen opbouwen.
De radiusboor word gekoeld met weinig dunne snijolie op waterbasis.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Meedraaiende tegencenter

upload_2023-7-28_10-23-37.png

Deze meedraaiende tegencenter heeft een aansluitdraad M14x1mm.
Heden ten dagen zijn er ook boorkoppen te koop M14x1mm.
Dit zou een leuk samenstel zijn.
De pen is MC 2 of MC 3.

Gezien de grote kop zou dit netjes in center moeten staan.

Verder zijn op de M14 ook andere drukstukken te plaatsen.
Bijvoorbeeld: binnenkegel, buitenkegel met een speciale hoek etc.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Meedraaiende tegencenter

Deze meedraaiende tegencenter heeft een aansluitdraad M14x1mm.
Heden ten dagen zijn er ook boorkoppen te koop M14x1mm.
Dit zou een leuk samenstel zijn.

Het verschil met de algemeen bekende tegencenters
Hier zit geen spitse neus op die je in de kopse kant van je werkstuk drukt tijdens het draaien.
Hier zit op deze plek een M14x1 Buitendraad waar je zelf iets kunt aansluiten.

Dus je kunt kiezen, een boorkop, eigendrukstukken, drie of vierklauw etc.

En dan heb je een leuk eigen samenstel/samengestelde meedraaiende tegencenter.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Idd dat werkt goed, echter door de verbindingsstuk is hij erg lang, en veel ruimte heb ik niet. Alss ik een boorkop met de juiste schroefdraad kan vinden scheeld dat weer 5 cm
 
Lens

De bij de reprocamera horende lens was kwijt.
Nu staat deze reprocamera in een museum waar ze ook compleet moet zijn.

Deze (mijn) lens had ik op zolder in de kast.
Nu is de lens na 20 jaar uit de kast gehaald.

Er moest natuurlijk een verbindingsstuk komen om de lens te kunnen monteren.
Om dit echt netjes te doen zodat ze straks ook werkt moest er een tubus tussen lens en camera.
De flensen zijn laser gesneden staalplaat, de buis is 10 mm alu.
upload_2023-8-1_17-27-36.png
upload_2023-8-1_17-27-48.png

Foto w.p. 7-2023 Veel gaten boren, veel schroefdraad tappen.

Straks schuren, ontvetten en zwart structuur verven.
Dan kan het geheel naar het museum toe.

Dit is geen modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Schroefkopjes zwarten.

Boutjes kun je soms zwart kopen in de vakhandel.
De vakhandel kan een bepaald schroefje voor je (laten) zwarten.
Ik heb ze veel besteld en gebruikt.

Moet het snel om een karwei te kunnen afwerken doe ik het zelf.
upload_2023-8-5_11-21-38.png

Foto w.p. 8-2023

Kopjes ontvetten daarna twee keer een dun laagje spuitverf erover.
Alle kleuren zijn dus mogelijk.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Mooi gemaakt! Schneider Kreuznach is geen speelgoedlensje, dat fabrikaat is duurrrr.
Benieuwd hoe de camera gaat werken en wat de produkten zijn.
 
Lens

Nee dat is geen goedkoper Duitser die lens.
Met een paar honderd niet betaald.

Die camera is een reproductie camera
die maakt foto's van foto's op stukken/vellen grafische (negatief) film.

Nu de lens er weer opzit:
Tevens kun je deze camera gebruiken als fotonegatief vergroter.
Grootste zwart-wit foto afdrukken die erop gemaakt zijn 140 x400 cm.
De vergrotingen worden gemaakt van aangepaste extra grote negatieven.

Dit is geen modelbouw,
Willum
 
Messing omlijsting

Ooit een keer een test gemaakt om glas te omlijsten.
Profieltje in verstek en 90 graden om het glas heen buigen.
upload_2023-8-6_16-20-22.png

Foto © w.p. 8-2023 © Het glas zit al in het U-profiel.

Het profiel is uitw. 3,4 mm x 3,4 mm. Het glas is 2 mm dik.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Hydraulische pers

Mijn hydraulische pers werkt.
Bij 325 bar maximale persdruk houden de nieuwe lassen het zonder te steunen of kreunen.
Ik ben er blij mee.

Doordat deze hoge pers letterlijk en figuurlijk van de vrachtwagen was gevallen waren haar poten bovenin krom.
Deze kromme poten kon ik met geen mogelijkheid weer recht krijgen.
Ik heb waar mogelijk het kromme stuk er netjes uit geflext.
Om de ingelaste stukken uit het schouderstuk te halen was iets meer werk.
Maar ook dat is gelukt.
upload_2023-8-12_11-29-26.png
upload_2023-8-12_11-29-34.png

Foto © w.p. 8-2023 ©

Wat nu?
De werkende hoogte die overbleef in de pengaten was te weinig voor mijn pons en persstempels.
Nu moeten er pengaten bij geboord worden of een verlengstuk met gaten gemaakt worden.
De kromme poten waren er nog.
Deze heb ik vanmorgen (tussen de buien door) recht gedrukt met deze pers.
Maandag laat ik alle vier samen inkorten tot een bruikbaar verlengstuk.
De gat afstand is enorm belangrijk voor het parallel van het geheel.
Later ga ik deze verlengstukken gebruiken als sjabloon voor de missende pengaten.
Ik kan verder.


Doel is:
Alle gat ponsen die ik heb, te kunnen gebruiken.
Verder heb ik heel veel eigen gemaakte ponsen die beter inzetbaar zijn door de grote persdruk van deze pers.
Dan zijn er snijstempels in de maak om rondellen voor ketelfronten te stansen.
Verder zijn er meerdere vormstempels om ketelfronten te drukken.
Etc. etc.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Hydraulische pers

En dan is de finale.
De pers doet haar eerste echte perswerk.
De rondellen waren lang geleden al gemaakt.
Uitgloeien en langzaam af laten koelen.

Matrijs en patrijs in de juiste positie zetten.
Speling is er geen het moet precies.
upload_2023-8-12_22-4-43.png
upload_2023-8-12_22-4-52.png

Alle Foto's © w.p. 8-2023 © Rondel in center leggen. Persdruk langzaam opbouwen en de geforceerde rondel door de matrijs drukken. Matrijs hoger leggen en door drukken.
upload_2023-8-12_22-6-59.png
upload_2023-8-12_22-7-9.png

Alle Foto's © w.p. 8-2023 © Het ruwe front/deksel blijft op de patrijs/stempel zitten totdat deze afgekant is. Schuurlatje erover en klaar.

Het was een traject van een jaar of twee drie om tot hier te komen.
Nu nog enkele verbeteringen aan de handeling aanbrengen.

Volgende bijdrage over deze fronten plaats ik t.z.t. bij hardsolderen.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Back
Top